Scandinavian Grand Prix -- fart og forlis

Båtene hadde gode forhold under helgens Scandinavian Grand Prix, og publikum fikk oppleve katamaranskrogene i over 100 knops fart. En slik fart holder man ikke nødvendigvis ustraffet i det våte element: En av båtene knakk rett og slett i to.

Det kan synes som det har blitt en tradisjon: En gang i året blir hovedstadens havnebasseng omgjort til finanstoppenes egen lille lekedam. Til glede for noen, og til forargelse for andre! Dyrelivet i sjøkanten var nok neppe blant de som jublet høyest over arrangementet. For båtene til Røkke og hans bemidlede venner er ikke beskjedne på desibelskalaen. Heller ikke utslippene er å kimse av. 600 liter bensin regnet teamet til Gjelsten, ”Spirit of Norway”, med å brenne opp i løpet av den timen konkurransen varer.

Gratis fartssirkus

Men om ikke våre venner dyrene tok bølgen i strandkanten, var oppmøtet av tobente imponerende: 200.000 regnet arrangørene med ville bivåne båtracet. Selv om det i skrivende stund ikke foreligger konkrete tall på hvor mange som faktisk fulgte fartsfesten fra forskjellige utkikksposter rundt om i fjorden, sto folket som sild i tønne på Aker Brygge. Scandinavian Grand Prix var i år gratis for publikum, noe som sikkert bidro til det høye tilskuertallet.

Britisk forlis

Da de 12 båtene endelig stod på startstreken søndags ettermiddag regnet ikke kjennere av båtsporten med at samtlige båter ville komme i mål. Det gjorde de da heller ikke. Kort tid etter at båtene satte av gårde med hekkbølgen tilværs havarerte båt nummer tre, britiske ”World of cars”. I over 100 knop blir møtet med bølgene noe man neppe kan karakterisere som ”mykt”. Britenes stolthet knakk rett og slett i to etter et litt for langt svev. Dette forteller oss en ting eller to om hvilke krefter som er i aksjon når man ferdes i høy fart på sjøen.

Oljesjeiker i over 100 knop

Den friske ettermiddagsvinden i Oslo ga deltagerne gode forhold. Vind bidrar nemlig til å løfte katamaranskrogene opp av vannet, og dermed minske friksjonen. Publikum kunne derfor se båtene komme planende mot Aker Brygge i godt over 100 knop. Etter 13 runder var resultatet klart: Gjelsten og Røkke klarte ikke å hamle opp med de arabiske oljesjeikene. Inn til en soleklar seier kjørte laget fra Dubai, med sitt stolte skip ”Victory 1”.

Maritime grenser

Selv om båtsirkus alla Scandinavian Grand Prix har en litt vulgær smak, er det heller ikke fritt for at vi lar oss fascinere. For oss vanlig dødelige, med våre skjærgårdsjeeper og joller, er det imponerende å se hvor langt de maritime grensene kan tøyes. Det fikk vi oppleve tilgangs i helgen.

Mer stoff om Offshore Klasse 1 finner du på denne lenken.