Mercedes-Benz i Genève

Satser på alle fronter

Mercedes viser store muskler på Geneve. Alt fra en politisk ukorrekt S-klasse med V12 motor til fullelektrisk formel E- racer. Og midt imellom: Spennende biler for Norge!

DENNE BLIR POPULÆR: GLC ble kun vist dagen før dagen og ingen spesifikasjoner er foreløpig offisielle. Men stalltips er 5 mil rekkevidde, 306 hester på GLC 300 de og 320 hk på GLC 300 e. Foto: Jamieson PothecaryVis mer Vis mer Vis mer

AMG 65 S Final Edition

Rosinen i Geneve-pølsa er Mercedes-AMG S 65 Final Edition, en spesialmodell med den svære V12-motoren med to turboer på 6 liter. Vi snakker om et kombinert forbruk på 1,42 liter på mila og 325 gram med CO2.

Det glemmer man lynraskt når man trår gassen i bunn og 630 hester og 1000 Nm trykker deg hardt og lenge inn i det myke skinnet i komfortable sportsstoler, enten du befinner deg i de separate stolene foran eller bak.

Effekten er den samme som før. Det spesielle med de 130 bilene som lages er at alle blir levert med høyglans svart lakk, 20-tommers felger, innramming av luftinntak, kanal-list og diffuser i matt bronse finish.

130: Det lages nummererte utgaver til verlbeslåtte som ønsker noe spesielt. Foto: Jamieson Pothecary
130: Det lages nummererte utgaver til verlbeslåtte som ønsker noe spesielt. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
HYLLEST: Er dette den siste V12 fra Mercedes? Foto: Jamieson Pothecary
HYLLEST: Er dette den siste V12 fra Mercedes? Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

C-stolpen har Affalterbach-logoen og motorrommet har en spesiell design på One-Man – One Engine-plaketten, der den ansvarlige for akkurat den motoren har signert med navnet sitt.

I Midtkonsollen blir du daglig minnet på hvilken av de 130 bilene du har kjøpt og nederst på rattet er temaet med matt bronse gjentatt. Det sorte overtrekket du får til bilen har også AMG-logo i bronse.

HOT: Varme i alle armlener og kjøling i koppeholdere er noen av godsakene man tilbys. Foto: Jamieson Pothecary
HOT: Varme i alle armlener og kjøling i koppeholdere er noen av godsakene man tilbys. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Spesialmodellen er spekket med utstyr. Selvfølgelig har man panoramataket, varmepakka som varmer ratt og alle armlener (opptil 35 grader), separate bakseter med lang businesskonsoll som har temperaturkontrollerte koppholdere, høyre forsete med fotskammel og liggestol og AMG Drivers Package som tillater toppfart til 300 km/t.

Vi håper ikke Final Edition betyr stopp for den historiske V12-motoren.

Mercedes-AMG GT R Roadster

Er du kjapt ute, kan du prøve å sikre deg en av de 750 GT R Roadsterene som skal bygges. Med denne nyheten er det nå hele 16 modeller innenfor GT-familen. Dette blir den hissigste uten tak.

UTEN TAK: I bunn og grunn er karosseriet det samme som på cabrioleten GT C, men her er effekten høyere. Foto: Jamieson Pothecary
UTEN TAK: I bunn og grunn er karosseriet det samme som på cabrioleten GT C, men her er effekten høyere. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vi har hatt gleden av å kjøre GT C som nesten er identisk og GT R, og kan sterkt anbefales dersom du legger all komfort på hylla. Versting-varianten i AMG GT-serien kaster toppen og kan skilte med heftige 700 Nm og 585 hk på bakhjulene.

BANEORIENTERT: 585 hester og fullstendig justerbart understell antyder mer bane enn vei, men hva skal man da med cab? Foto: Jamieson Pothecary
BANEORIENTERT: 585 hester og fullstendig justerbart understell antyder mer bane enn vei, men hva skal man da med cab? Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det tar bilen fra 0-100 på 3,6 sekunder og stopper ikke før nåla dirrer på 317 km/t. For å understreke motorsportgenene har GT R Roadster en massiv justerbar bakvinge og en karbonspoiler under motorrommet kan senkes 4 cm for å generere 40 kg ekstra marktrykk i hastigheter over 250 km/t. God turn-in på bane med andre ord.

VINGE: Aerodynamikken blir utfordrende uten tak og vingen er annerledes enn på den lukkede versjonen. Foto: Jamieson Pothecary
VINGE: Aerodynamikken blir utfordrende uten tak og vingen er annerledes enn på den lukkede versjonen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Designmessig er den ganske så lik sin bror med tak, men har fått nye og bedre frontlykter og den justerbare vingen bak har en annen uforming og integrert bremselys. Instrumentene er nå digitale. Digitale justeringsknapper på rattet og midtkonsollen er også på plass, som på firedørsvarianten.

Mercedes-Benz GLC

Mercedes GLC 300 e ble bare snikvist kvelden før kvelden og ikke på resten av messa. Vi snakker om kraftig redisignet grill som går ut i bunnen som på storebror GLE. Frontlyktene og lyssignaturen er også forandret.

FLERE FRONTER: Her ser man offroad-fronten med de to store rillene. Man kan også velge diamant-designen på GLC. Foto: Jamieson Pothecary
FLERE FRONTER: Her ser man offroad-fronten med de to store rillene. Man kan også velge diamant-designen på GLC. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Under panseret finner vi den nye dieselmotoren OM 654 som nylig ble testet av den tyske bilistorganisasjonen ADAC til 0 mg/NOx per km i C 220 d, i tillegg til nye mildhybrid bensin-motorer med 48v system (GLC 200 og 300).

Den største nyheten for Norge er likevel at GLC returnerer som ladbar («plug-in-») hybrid i løpet av året. Den får lengre rekkevidde og mindre bagasjerom som følge av dette.

Dessverre er ikke rekkevidden offisiell ennå, men den anslås, som antydet i videoen øverst i saken, til rundt fem mil etter den strengere WLTP-standarden for måling. Drivverkspakkene blir for øvrig de samme som i C 300 e og de og E300 e og de. C300 e stasjonsvogn har en rekkevidde på 55 kilometer.

NY DESIGN: Grillen er blitt større med kraftigere «munnviker», mens lyktene er blitt mindre og har fått en helt ny kjørelys-design. Foto: Jamieson Pothecary
NY DESIGN: Grillen er blitt større med kraftigere «munnviker», mens lyktene er blitt mindre og har fått en helt ny kjørelys-design. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Den nye GLC bil trolig også hetende 300 e og de avhengig av om du velger diesel eller bensin. Uansett hvem av de du velger, får du 700 Nm. 300 e har 320 hk og dieselen har 306 hk. Om GLC vil få nøyaktig samme effekt, vet vi ikke ennå, for den får jo også blant annet følge av firehjulsdrift, men utgående GLC 350 e hadde systemeffekt på 286 hester.

SÆRPREG: Baklyktene skiller seg fra alle Mercedeser til nå. De fire firkantene ser vi antydninger til i GLE også, selv om den innerste der blir en trekant. Foto: Jamieson Pothecary
SÆRPREG: Baklyktene skiller seg fra alle Mercedeser til nå. De fire firkantene ser vi antydninger til i GLE også, selv om den innerste der blir en trekant. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

På innsiden finner vi et hel-digitalt instrumentpanel, ikke som skjermplanke, men i det gamle dashbordet, slik det ble gjort med C-klasse facelift. Skjermen er byttet ut mot en widescreen berøringsskjerm med siste grensesnitt som ble lansert i A-klasse og har fått talesystemet BMUX installert.

AMG GLE 53

Splitter nye GLE har akkurat begynt å selge i Norge. Den har et ganske radikalt forandret utseende enn foregående modell. Det eneste DNA fra forgjengeren er i bunn og grunn den kraftige C-stolpen.

Til nå har du hatt valget 450, 300d, 350d og 400d. Nå kommer mildhybriden AMG 53. Den nye toppmodellen erstatter dagens GLE 43 med treliters V6 og representerer et stort hopp i ytelser.

Den nye 6-sylindrede rekkesekseren på tre liter, sammen med mildhybridmotoren fra AMG, produserer 435 hk og 520 Nm. I tillegg vil EQ Boost bidra med ytterligere 22 hk og 250 Nm i akselerasjonsfasen.

TANNREGULERING: Både 53 og den kommende 63 vil få gliset med de stående rillene, som kjennetegner gromme AMG-modeller, men det kun GLE og GT som foreløpig den nest kuleste denne fronten. Foto: Jamieson Pothecary
TANNREGULERING: Både 53 og den kommende 63 vil få gliset med de stående rillene, som kjennetegner gromme AMG-modeller, men det kun GLE og GT som foreløpig den nest kuleste denne fronten. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
REKKESEKS: GLE var blitt kjempegammel så den nye var velkommen. Den første tilgjengelige AMG blir letthybriden GLE 53.
REKKESEKS: GLE var blitt kjempegammel så den nye var velkommen. Den første tilgjengelige AMG blir letthybriden GLE 53. Vis mer

100% variabel firehjulsdrift og AMG Ride control luftfjæring sørger for raske rundetider og inspirerende kjøredynamikk. MBUX er selvsagt på plass og bilen er for første gang tilgjengelig som 7-seter.

CLA Shooting Brake

Den stilige bitte lille stasjonsvogna fra Mercedes ble veldig populær blant de som ønsker stilig ytre men ikke nødvendigvis plass. Nå er den blitt større i alle retninger og er faktisk blitt stor nok til mange.

STØRRE: CLA Shooting Brake har vokst kraftig, men når de andre i segmentet heter Golf og Focus, har de fortsatt mye å gå på når det gjelder å strekke målene. Foto: Jamieson Pothecary
STØRRE: CLA Shooting Brake har vokst kraftig, men når de andre i segmentet heter Golf og Focus, har de fortsatt mye å gå på når det gjelder å strekke målene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
STILIG: Doble baklykter gjør at bagasjeromsåpningen nå ikke lenger er latterlig liten. Foto: Jamieson Pothecary
STILIG: Doble baklykter gjør at bagasjeromsåpningen nå ikke lenger er latterlig liten. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Under de kule luksuriøse linjene møter vi et bagasjerom på over 500 liter, der innlastingen har blitt over 20 cm bredere med de nye to-delte baklyktene. Den er fortsatt ikke super-romslig i baksetene. Siste generasjon MBUX er på plass med Interior Assist som gjenkjenner hånd- og armbevegelser. Assistansesystemer på S-Klassenivå og nye lykter sørger for en sikker ferd i trafikken.

V-klasse facelift

Den store familiefrakteren V-Klasse har fått en kraftig facelift, men det som er enda mer interessant er pressevisningen av den elektriske versjonen EQV. Den får en helt egen front, inspirert av EQC. Det er ingen tekniske spesifikasjoner på elbilen og den skal ikke være klar for markedet før i 2022.

EGEN FRONT: EQV har en helt egen front, inspurert av EQC. Foto: Jamieson Pothecary
EGEN FRONT: EQV har en helt egen front, inspurert av EQC. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
EL-LUKSUS: Dette er en seks-seter, med konfigurasjonsmuligheter fra fire til ni. I Norge gleder vi oss mest til varebilvarianten. Foto: Jamieson Pothecary
EL-LUKSUS: Dette er en seks-seter, med konfigurasjonsmuligheter fra fire til ni. I Norge gleder vi oss mest til varebilvarianten. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Den tradisjonelle har også fått en helt ny front med større luftinntak og diamant-struktur i gillen. AMG-stylingen vil gi den mer sporty look. Den nye tolitersdieselen fås i tre varianter; 163 hk /380 Nm, 190 hk / 440 Nm samt 239 hk / 500 Nm. Under akselerasjonen vil sistnevnte gi 30 Nm ekstra dreiemoment. Interiøret er oppgradert med turbinventilatorer og baki kan du få lukus-seter for midterste rad, akkurat som i S-klasse, med massasje og kjøling.

Smart forease #rooflove

Denne tøffe roadsteren med på helelektriske Smart gir inntrykk av et fastspent tøytak over to passasjerer fra en senket frontrute, men er et fast tak med trekk over som kan tas vekk når du ønsker vind i håret og er ment for helårsbruk.

SMART MED CAPS: Dette konseptet vil vi trolig aldri se, men den ble brukt iforbindelse med introdukjson av vennekjøring, en slags samkjøringsfunksjon. Foto: Jamieson Pothecary
SMART MED CAPS: Dette konseptet vil vi trolig aldri se, men den ble brukt iforbindelse med introdukjson av vennekjøring, en slags samkjøringsfunksjon. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Men da bør det ikke være kaldt, for bilen er i manko på sideruter. De mest sporty av dere vil kanskje digge «Duck tail»-spoileren, mens andre får føling på rattet som er kuttet i toppen. Det finnes mange detaljelementer vi ønsker velkomment, som de tredimensjonale bakluktene og kjempetøffe felgene.