Santa kommer til jul

SUV-klassen vokser stadig, både i popularitet blant forbrukerne og i antall modeller fra bilprodusentene. Stadig flere vil inn på dette markedet, og i desember kommer Hyundais SUV, Santa Fe.

Santa kommer til jul
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Santa Fe så offentlighetens lys for første gang under bilutstillingen i Detroit i januar i år. Vi var selvsagt til stede under avdukingen av den koreanske firehjulstrekkeren, og denne artikkelen finner du her.

Firehjulstrekk

Fra produsenten er Santa Fe tilgjengelig både med trekk på to og fire hjul. I Norge vil koreaneren ha firehjulstrekk som standard, fordi interessen for slike biler med trekk på kun to hjul er begrenset.

To motorer

Til Norge kommer Santa Fe med to motorer, en firesylindret 2,4-liter og en V6-er med et slagvolum på 2.656 kubikkcentimeter.

2,4-literen har 145 hestekrefter, som du får full uttelling for ved 5.500 omdreininger i minuttet, maksimalt dreiemoment er 201 Newtonmeter ved 4.000 omdreininger i minuttet.

2,7-literen har 179 hestekrefter å friste med, som kommer for fullt og i samlet flokk ved 6.000 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment på denne sekssylindrede motoren er på 247 Newtonmeter ved 4.000 omdreininger i minuttet.

Manuelt eller automatgir

I Norge kommer Santa Fe med manuelt og med automatgir, avhengig av motorstørrelse. 2,4-literen kommer med en 5-trinns manuell girkasse som standard, og 2,7-literen får en 4-trinns automatkasse som standard.

Konkurrenter

Santa Fe skal konkurrere på SUV (Sport Utility Vehicle) markedet. Den koreanske SUV-en er 4,5 meter lang, 1,84 meter bred og 1,73 meter høy (inkludert takgrind). Dette er tre centimeter kortere enn Honda CR-v, og fire centimeter lengre enn Subaru Forester. Da har vi nevnt to av konkurrentene, og kan føye til Kia Sportage, Renault Scénic RX4, Totota RAV4, Suzuki Grand Vitara og Kia Sportage. Er du interessert i å få vite mer om disse konkurrentene, kan du lese vår nylig publiserte sammenlikningstest av SUV-er, som omfatter de fleste av de ovennevnte. Denne testen finner du her.

Pris

Men så kommer det store spørsmålet: Vil Santa Fe kunne hevde seg blant disse konkurrentene vi har nevnt? Noe av dette svaret ligger nok i prisen. Rimeligste Santa Fe, med 2,4-liters motor og manuelt gir, får en prislapp på 374.950 kroner. Med 2,7-literen, automatgir og noe høyere utstyrsnivå, vil den koste 449.950 kroner. Som varebil blir prisene 214.500 kroner for minste motor, og 249.950 for 2,7-literen.

De store motorene gjør at Hyundais SUV i alle fall ikke blir noe rimelig alternativ, når den lanseres her til lands i midten av desember..