Test: Mercedes-AMG CLS 53 4 Matic+

Sånt mister man fort førerkortet av ...

Mercedes-letthybriden med snittforbruk på én liter på mila, gir en rask spa-behandling.

LANG OG LEKKER: Mercedes har <i>overkill</i> av modeller om dagen. GLS, E-klasse coupé og firedørs GT er bygget på samme plattform og slåss om de samme kundene. Akkurat denne motoren har de faktisk til felles også. Foto: Rune M. Nesheim
LANG OG LEKKER: Mercedes har overkill av modeller om dagen. GLS, E-klasse coupé og firedørs GT er bygget på samme plattform og slåss om de samme kundene. Akkurat denne motoren har de faktisk til felles også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det lukter blomster og det blåser friskt opp i rattata, mens vi har bølgende massasje i setet og grønnblå bølgende lys i ventilasjonsdysene, multimediaskjermen og stemningsbelysningen. En oppkvikkende bris fører oss av sted til havet, står det på skjermen. Kjører vi ikke AMG da?

Trodde ikke vi hadde bestilt spa-behandling. Vi vrir på hjulet, og får en liten peis i midtskjermen i stedet, samtidig som varmen står på fullt i setene, ratt og armlener - og lurer plutselig på om vi er på vei til helvete ...

Vi vipper dynamic-knappen to ganger bakover. Bilen går fra Comfort, via Sport til Sport+. Vi klemmer inn gassen. Joda. Det er fortsatt AMG. Eksoslyden blir råere og luftfjæringen nesten i kategorien pinnestiv, og den strekker skikkelig ut.

Spennende motor

AMG må også tenke på miljøet, og motoren som sitter i denne er første skritt på veien til hybridisering av alle modellene fra AMG. Den har den nyutviklede rekkesekseren på tre liter, som har fått en integrert 48-volts startmotor/lader mellom motor og girkasse.

FREKK HEKK: CLA og CLS har egen design på baklyktene og skiller seg fra resten av Coupe- og cabriolet-designen... dessverre. Nå får du ikke lgenger CLS i den sportslige stasjonsvognvarianten Shooting brake. Foto: Rune M. Nesheim
FREKK HEKK: CLA og CLS har egen design på baklyktene og skiller seg fra resten av Coupe- og cabriolet-designen... dessverre. Nå får du ikke lgenger CLS i den sportslige stasjonsvognvarianten Shooting brake. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Starteren bidrar med 21 hester for fremdrift eller å forsyne et ekstra 48 volts batteri med bremse-energi. I tillegg får turboen hjelp av en elektrisk kompressor, som supplerer der den ordinære turboen lader lite, som for eksempel rett etter gasspådrag og på lave turtall.

Motoren finnes i en rekke modeller allerede, blant annet i den langt mer luksusorienterte CLS 450, der den yter 367 hester og bjørnesterke 500 Nm.

LADER FOR FULLT: Lade-displayet kan gi en følelse av fornuft, men mye av strømmen går tilbake til power under pådrag og snurring av en elektrisk kompressor. Foto: Rune M. Nesheim
LADER FOR FULLT: Lade-displayet kan gi en følelse av fornuft, men mye av strømmen går tilbake til power under pådrag og snurring av en elektrisk kompressor. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Når den heter AMG 53 blir effekten skrudd opp til 435 hester og 520 Nm. Akkurat samme effekt finner du i AMG E 53 og GT 53 4-door Coupé.

Bak rattet materialiserer den avanserte teknikken seg som et herlig ork på alle turtallsområder, helt opp til rødt på 7.500. Og den blir bare sterkere og sterkere gjennom hele turtallsområdet.

435 hester er ikke overkill i den 1.900 kilo tunge bilen, men nok til at den føles sprek nok. En fantastisk bil i land der man har lov å gi litt gass, spesielt i de man har fri fart.

For dette blir litt som å få kjærlighet på pinne med plasten på. Det er først fra 100 til toppfart man virkelig får verdsatt både motor, understell og støydemping. Denne føles nemlig like støysvak og komfortabel i 200 km/t som i 100.

Tørst

Selv om man både finner en lademåler og en kvist med løv på i instrumentpanelet, kan det nesten virke som om effekt og dreiemoment har vært et større mål, enn lavt forbruk for utviklingen av AMG-modellen. Etter ti mils kjøring på motorvei, har vi visstnok spart opp én kilometer med kjøring, men oppgitt forbruk er på 0,99 liter på mila. Wow. Det er ganske så spenstig, tross alt.

Er du ute etter noe mer gjerrig, får du nesten halve forbruket, dersom du velger dieselen 400d.

En av tingene du mangler på den «snille» AMG-modellen er knappen sportseksos, som lager gromlyd, men det er ingen som er i tvil om at du kjører AMG likevel. Den nye rekkesekseren synger som en klassisk sportsbil og er en nytelse å høre på.

Det betyr at man skrur ned godlyden i Burmester-anlegget og bruker paddleshifterne aktivt, for å komponere egen sang, bobling og små smell i opp- og nedgiringer. Ønsker du lyd og komfort, må du sette kjøreprogrammet i Sport+ og fjæringen i Comfort. God tur!

Herlig firehjulsdrift

En annen interessant nyhet for CLS 53 er plusstegnet bak 4Matic. Det betyr at kreftene går lynraskt til den akselen som behøver det mest for fremkommelighet eller balanse, mens det tidligere konstant sendte 33 prosent av kreftene fremover. Vi tror det skal mye til før du faktisk legger merke til forskjellen, men nå kan altså en kløtsj låse opptil 85 prosent til forhjulene.

TYPISK: Man kan nærmest bestemme hvordan interiøret skal se ut selv. Det er bare å bla opp. AMG interiør er standard, men det er ikke Widescreen cockpit, Burmester Surround Sound, varme i ratt, varme i armlener, samt massasje, kjøling osv. Foto: Rune M. Nesheim
TYPISK: Man kan nærmest bestemme hvordan interiøret skal se ut selv. Det er bare å bla opp. AMG interiør er standard, men det er ikke Widescreen cockpit, Burmester Surround Sound, varme i ratt, varme i armlener, samt massasje, kjøling osv. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er praktisk, dersom man trenger å rette opp bilen eller at bakhjulene befinner seg på speilblankt underlag, mens forakselen har grep. Inngrepet skjer raskere enn vi rekker å tenke tanken.

Kjørefølelsen er fortsatt utpreget bakhjulstrukket, og på snøføre er faktisk den store kupéen noe av det morsommere man kan ratte.

AMG-understell

Luftfjæring er standard, men den er litt strammere satt opp på Comfort, enn ordinær Mercedes i Sport. Vi tror mange blir overrasket over hvor stram den er, allerede i Comfort, og den er naturlig nok for stiv for mange i Sport+.

Men det er selvfølgelig for at den skal klare å holde 1.900 kilo på stø kurs. på krokete veier. Du har fire forhåndsvalgte kjøre-program å velge mellom; Økonomi, Comfort, Sport og Sport+.

HARDE KÅR: Sportsetene med aktiv sidestøtte er hardere enn man forventer i en AMG "Light" versjon. Foto: Rune M. Nesheim
HARDE KÅR: Sportsetene med aktiv sidestøtte er hardere enn man forventer i en AMG "Light" versjon. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det naturlige for AMG-opplevelsen er Sport. Da responderer vogna bra og er en tanke stivere. Turtallet løftes 500 omdreininger, opp fra Comfort-modus, og svarer umiddelbart på trykk fra høyrefoten. Tilbakemelding fra forhjulene, gjennom rattet, kunne riktignok vært bedre.

Du har padler bak rattet, og de brukes mye av de mest autofile. Det er deilig å låse girene og la den kraftige turbomotoren jobbe i mellomregisteret også. Særlig er det deilig å ha full kontroll under pådrag i svinger - spesielt når det er snø.

Da blir det masete med nedgiring når man minst venter det. Ønsker du litt mer direkte giring, velger du Sport+. Da banker den girene inn litt raskere.

Griper raskt inn

Stabiliseringssystemet har tre innstillinger: «Helt på», «Sport Handling» og «Av». Når systemet er aktivert griper det veldig raskt inn, noe som ikke kler en AMG. Velger du kjøreprogrammet Sport+ velger den automatisk «Sport Handling». Det burde den gjort i Sport også.

TRANGT: Lange personer vil nok heller sitte i en E-klasse. Her er det trangt under taket og for knærne. Barn derimot får god plass, men ser minimalt ut på grunn av høye dørsider. Foto: Rune M. Nesheim
TRANGT: Lange personer vil nok heller sitte i en E-klasse. Her er det trangt under taket og for knærne. Barn derimot får god plass, men ser minimalt ut på grunn av høye dørsider. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det må nemlig til for å unngå konstant struping av motoren, under akselerasjon. Selv i «Sport handling»-programmet henter den deg fort inn igjen, om du har vært dum bak rattet. Men det skjer sjelden, fordi firehjulstrekksystemet gjør doningen fantastisk stabil og lettkjørt.

Du kan også koble systemene helt av, noe som er veldig moro på vinterføre, men sånt mister man fort førerkortet av nå for tiden ...

Når du har valgt «Sport Handling Mode», får du ikke aktivert adaptiv fartsholder. Da må man slå på antispinn manuelt. Det burde skjedd automatisk når du trakk i spaken.

Alle nye Mercedeser kan leveres autonome, dersom du har styre- og linjeassistentene på. Det er deilig.

Det er dessuten bra knappene er lett tilgjengelig til venstre for rattet, for styringen blir tung og uinspirerende med dette aktivert, ved vanlig kjøring.

Lekkert, men sikkert?

De fleste er enige i at Mercedes sine to skjermer er lekre saker. Men det har sine ulemper også.

Knappene for snarveier, som er helt nødvendige for kjapp og enkel betjening, er blanke og glatte, og man får ikke følt seg frem til dem. Og hver skjerm styres med hver sin styreflate på rattet, som betinger at du ser på skjermen.

Den midtre kan også stilles med hjul eller styreflate fra midtkonsollen. Ikke stort bedre det heller. Man venner seg til å bruke det, men ideelt er det ikke.

GOD PLASS: Bagasjerommet svelger mye og har tredelt bakseterygg. Foro: Rune M. Nesheim
GOD PLASS: Bagasjerommet svelger mye og har tredelt bakseterygg. Foro: Rune M. Nesheim Vis mer

Man kjører hundrevis av meter hver gang man skal lete etter ny radiokanal. Ikke bra, men Mercedes er langt fra alene om dette problemet.

Da kunne det vært fint å bruke stemmestyring. Men den er på engelsk og er nesten håpløs både til telefon og navigasjon. Og helt umulig for en nordmann til å bytte radiokanal med.

Styreflaten på Command-hjulet er også knotete å bruke. Man må inn og velge at den skal brukes, og ved minste korreksjon er det et strev å komme tilbake til skrivefunksjon igjen. Lær av Audi, sier vi!

Trang baki

CLS er i bunn og grunn en jålete coupé-versjon av E-klasse, med dårlig bakseteplass. Selv om stolene er imponerende slanke, med tanke på at den har både dynamisk sidestøtte, massasje, kjøling og varme innebygget, er det ikke nok plass til fire lange i femseteren. Takhøyden er også begrenset.

DET NYE ANSIKTET: A-klasse startet ballet, så kom denne og neste bil ut blir GLC. Regn med at denne grillen blir det nye formspråket til Mercedes. Da tar man i såfall et endelig skritt bort fra grillen som har hengt med bilene, nesten fra starten og blir mer lik alle andre biler. Foto: Rune M. Nesheim
DET NYE ANSIKTET: A-klasse startet ballet, så kom denne og neste bil ut blir GLC. Regn med at denne grillen blir det nye formspråket til Mercedes. Da tar man i såfall et endelig skritt bort fra grillen som har hengt med bilene, nesten fra starten og blir mer lik alle andre biler. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Man kan nesten undres på hvorfor man bygger denne og GT. For selv om GT ser noe mer aggressiv ut og har en kombi-løsning med stor bakluke, er det tross alt snakk om to ganske så like store lave og dyre luksusbiler med noenlunde samme kunder. Førstemann vi snakket med, spurte i hvert fall om dette var den nye GT-en.

For å skille mellom de to modellene ser det ut til at Mercedes har bestemt seg for at CLS 53 vil bli toppmodellen, ikke 63, som tidligere. Verstingen skal forbeholdes GT 63 S, som nå har 639 hester og er helt ellevill.

Testresultat

Mercedes-AMG CLS 53 4 Matic+

Terningkast 5
Lekker, rask og herlig, men svindyrt ekstrautstyr.

Lekker og dyr design, rask, god fremkommelighet og høyt sikkerhetsnivå.

1,6 mill er mye penger, og vi ville kanskje tro mildhybriden ville utgjøre en forskjell på forbruket. Man kunne kanskje forventet litt mer flyvende teppe-følelse i komfort.

GLS 53 4Matic+ starter på 1.304.900 kroner. Det er 250.000 kroner dyrere enn luksusversjonen 450 4Matic. Vår bil har tett på 300.000 kroner i utstyr. Slik er det ofte med testbiler og du vil finne pakker som ikke sender prisen så høyt til værs.

Konklusjon

Mercedes-AMG CLS 53 er ikke en miljøbil. Det er først og fremst snakk om å hente inn små mengder med bremseenergi til å mate turboene med, og kanskje spare noen små dråper på det. Bilen inviterer ikke akkurat til miljøkjøring, og det gjenspeiler forbruket under testperioden.

Hos AMG er det kjøregleden som står i høysetet, og det er godt å merke at mildhybriden ikke legger demper på den følelsen, eller rettere sagt, ikke merker det. For det er ingenting ved systemet som gjør at bensinmotoren føles annerledes.

Mercedes-AMG CLS 53 4 Matic+

Motor:R6, 24V, turbo, kompressor, bensin
Slagvolum:2.999 ccm
Effekt - o/min :435 hk / 6100
Dreiemoment - o/min:520 Nm / 1800
Elmotor:22 hk / 250 Nm
Drivlinje:9 trinns automat / firehjulsdrift
0-100 km/t:4,5 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk NEDC:0,86 l/mil
CO2-utslipp NEDC:203 g/km
Tankvolum:66 liter
L/B/H:499/189/144 cm
Akselavstand:294 cm
Dekkdimensjon:245/35/R20 - 275/30R20
Bagasjerom:520 liter
Egenvekt:1.905 kg
Hengervekt:1.900 kg
Pris fra kr.:1.304.900
Pris testbil:1.591.479