Skråblikk:

Sannheten bak bilstatistikken

Det er mye å lese bak tørre tall. Bilen står i hvert fall ikke for fall.

ØKER STADIG: Nå finnes det 2,7 millioner biler på norske veier. Den eldste bilparken finner vi i Hedmark. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
ØKER STADIG: Nå finnes det 2,7 millioner biler på norske veier. Den eldste bilparken finner vi i Hedmark. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpixVis mer

Statistikk ... Ordet oser av kjipe tabeller og grusomme Excel-filer. Eller exit-filer, som jeg kaller dem. Mest fordi jeg aldri har giddet å lære meg programmet på ordentlig.

Dessuten: Statistikk er kjedelig. Det skal være kjedelig. Jeg pleier å si som den kvinnelige forfatteren Charmaine J. Forde: «Jeg har studert mange språk – fransk, spansk og litt italiensk – men ingen fortalte meg at statistikk var et fremmedspråk.»

Men: At det er mye god journalistikk i god statistikk, er også noe jeg gjentar med stadighet.

Så finnes det noen statistikker som man bare dykker ned i – og blir der. Som for eksempel det man kan lese ut av dem. Som trender og bestander.

2,7 mill. biler i Norge

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) holder styr på hvor mange personbiler, varebiler, lastebiler, motorsykler og tilhengere det finnes. Nær sagt alt som triller på hjul, heri unntatt sparkesykler og rulleskøyter.

Her er det ganske mye artig å lese. Og mange endringer. For eksempel: Antall personbiler i Moder Norge teller nå 2.720.014, med en snittalder på 10,5 år. Det er en økning med 26.992 biler, fra 2017 til 2018. Og: Det finnes 451.183 varebiler på grønne skiltplater.

I tillegg kommer 83.566 lastebiler, 16.080 busser, 1742 kombinertbiler og ikke mindre enn 48.422 bobiler.

Og visste du at det er registrert hele 1.444.909 tilhengere her i gården? I fjor økte det med 38.087.

«Elbiler står selvsagt for en eksplosiv økning. Opp fra 138.829 til 195.054 – på bare ett år»

Under de tallene finnes det campingvogner også, men det er mange som trenger en henger bakpå kula - for eksempel i form av en liten hagehenger, for å kjøre til dynga. Men så har vi også en annen trend. Båtfolket har lagt sin elsk på daycruisere og hyttebåter. Da trenger de hengere for å kjøre til og fra vinterlagring.

Hva med alt det andre? ATV-er: Åtte prosent økning, til 68.200, mens det nå finnes 335.106 mopeder og MC-er her til lands.

Det er når vi dykker videre ned i tallene at det begynner å bli interessant, for å avdekke trendskiftet. Elbiler står selvsagt for en eksplosiv økning. Opp fra 138.829 til 195.054 – på bare ett år. Det finnes altså 200.000 rene elbiler på norske veier allerede. Og det går rekordfort. Elbiler nærmer seg nå 10 prosent av hele personbilparken.

Diesel - bare litt ned

Så kan man studere de andre drivkildene. Antall dieselbiler har gått ned, men bare bittelitt. Fra 1.268.864 til 1.260.946. Men på bensin-fronten er det dreining. 63.657 slike er skrotet, og bestanden teller nå 1.063.772, som i all hovedsak skyldes at 20-30 år gamle biler stort sett gikk på bensin.

Dette betyr også at det gjennomsnittlige CO2-utslippet har gått ned fra 183 g/km i 2001 til 82 ved utløpet av 2017.

Slik kan man fortsette dypdykket i det 210 sider lange dokumentet fra OFV:

  • Overlastgebyrer, som gir klingende mynt i statskassa, har økt fra 7,4 millioner i 2008 til 35 millioner i 2017.
  • De eldste bilene finner vi i Hedmark, med en snittalder på 12,9 år. Dette er også fylket som topper antall biler (611) pr. 1000 innbyggere.
  • Den yngste bilparken er i Oslo, med snittalder på 8,3 år. Det ble vraket 4,5 prosent av personbilandelen. Og snittalderen for disse har nå økt til 18,7 år.
  • Det ble foretatt 1.353.410 periodiske kontroller (PKK).
  • Det finnes over 340 millioner personbiler i hele Europa, og over en milliard i hele verden.
  • Polen er det europeiske landet med høyest antall trafikkdrepte pr. milliard kjørte kilometer. Sverige har minst. Mens Norge har færrest trafikkdrepte pr. million innbyggere.

Slik kan man fortsett i det uendelige – helt til Excel tar livet av deg. Samtidig er det viktig å huske på følgende:

Det viktigste å vite om statistikk er at du ikke trenger å være en del av den.