Ny kvalitetsstudie vekker oppsikt

Samtlige merker testet: BMW med flest feil

J.D. Power har nettopp publisert en ny rangering av de mest driftssikre bilmerkene. Der havner BMW på en oppsiktsvekkende sisteplass - bak Fiat!

OVERRASKER MED JUMBOPLASS: J.D. Powers årlige driftssikkerhetsstudie har tatt for seg innrapporterte feil på over 11.000 biler i Storbritannia. Flest feil av alle har BMW, og kommer sist på rankinglisten - bak Fiat! Foto: Knut Moberg
OVERRASKER MED JUMBOPLASS: J.D. Powers årlige driftssikkerhetsstudie har tatt for seg innrapporterte feil på over 11.000 biler i Storbritannia. Flest feil av alle har BMW, og kommer sist på rankinglisten - bak Fiat! Foto: Knut Moberg Vis mer

J.D. Power har, på femte året, publisert sin rangering over bilmerker basert på driftssikkerhet. Nøkkelindeksen her er PP100, som betyr problemer per 100 biler. Med andre ord: Jo lavere poengsum, desto høyere driftssikkerhet har bilene.

Studien, som er gjennomført fra november 2018 til og med januar i år, er basert på svar fra 11.530 eiere av biler registrert nye fra november 2015 til og med januar 2018 - altså i hovedsak biler fra 2016 og -17.

Feil og mangler

Bileierne har rapportert inn feil de har opplevd med sine biler i løpet av de siste tolv månedene.

Problemene som måles er både ting som går i stykker eller ikke virker («defekt-problemer»), og elementer som ikke virker etter forventningene eller gir en dårlig opplevd brukeropplevelse («funksjons-problemer»).

Peugeot best ut

Når alle problemområder er talt opp og innrapporterte feil fordelt, rangeres bilmerkene etter den berømmelige PP100. Og i 2019-studien er det altså Peugeot som kommer best ut, med 77 feil per 100 biler. Skoda, på andre plass, har 88 feil, etterfulgt av Hyundai med 90.

I den nederste enden av skalaen ligger BMW med 181 PP100, bak Fiat (173) og Audi (167).

Blant premium-merkene kommer Volvo best ut med 106 PP100, mens Mercedes-Benz er nest best med 136 PP100.

OG VINNEREN ER: Mange vil nok la seg overraske over at det er Peugeot som kommer best ut av studien, med færrest feil innrapportert per hundre biler. Nok en fjær i hatten for produsenten fra Sochaux altså, etter at SUV-en 3008 (bildet), ble årets bil i Europa i 2018. Foto: Jamieson Pothecary
OG VINNEREN ER: Mange vil nok la seg overraske over at det er Peugeot som kommer best ut av studien, med færrest feil innrapportert per hundre biler. Nok en fjær i hatten for produsenten fra Sochaux altså, etter at SUV-en 3008 (bildet), ble årets bil i Europa i 2018. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Åtte kategorier

Studien måler 177 symptomer på problemer, inndelt i åtte kategorier:

  • Kjøretøyets karosseri
  • Selve kjøreopplevelse og -erfaringer
  • Utstyr/betjening/instrumenter
  • Lydsystemer/kommunikasjon/underholdning/navigasjon
  • Seter
  • Oppvarming/ventilasjon/klimaanlegg
  • Interiør
  • Drivlinje (motor og transmisjon)

Flere mulige feilkilder

Som mange vil skjønne, er en av utfordringene når det gjelder driftssikkerhet, at bilene fylles med stadig mer avansert og komplisert elektronikk og diverse systemer. Det gir naturlig nok flere potensielle feilkilder.

J.D. Power presiserer da også at en sterkt medvirkende årsak til premium-merkenes dårlige score er at de nettopp har mer avansert elektronikk og systemer i sine biler, og dermed har mer som kan gå galt, enn de enklere såkalte mainstream-bilmerkene.

Fem av feilene i topp ti-listen over feilkilder blant biler har med såkalte ACEN å gjøre (lydanlegg, kommunikasjon, underholdning og navigasjon). Blant disse er feil med oppkoblingen med blåtann det oftest nevnte problemet.

Her er hele listen

Kilde: J.D.Power
Kilde: J.D.Power Vis mer

Sikkerhetssystemer med feil

Totalt er det heldigvis fremskritt å spore og det konstateres en nedgang i antall problemer totalt fra 2018-studien. Men en utfordring produsentene står overfor er problemer relatert til de nye sikkerhetssystemene. Disse har i gjennomsnitt merkbart flere feil i snitt enn andre utstyrskategorier.

Rangering i Tyskland i 2018
Denne rangeringen er fra tilsvarende studie i Tyskland i fjor. Her kom det inn 14.292 svar. (Klikk i øvre høyre hjørne for større). Kilde: J.D. Power
Denne rangeringen er fra tilsvarende studie i Tyskland i fjor. Her kom det inn 14.292 svar. (Klikk i øvre høyre hjørne for større). Kilde: J.D. Power Vis mer

J.D. Powers Europa-sjef, Josh Halliburton, uttaler i pressemeldingen:

- Det er klart at produsentene fortsatt har en jobb å gjøre med disse systemene pålitelige - særlig premium-merker som bruker dem som et av de viktigste salgsargumentene. Dette blir vesentlig for å få forbrukerne til å få tillit til disse systemene, hvis produsentene vil overbevise brukerne om at selvkjørende biler vil være trygge i fremtiden.

Følger opp tysk studie fra i fjor

Studien fra Storbritannia bekrefter visse tendenser som en tidligere, tilsvarende J.D. Power-studie la for dagen i Tyskland i 2018. Den hadde også BMW som sistemann på rangeringen, men i den listen var det Toyota som havnet først.