Europeisk salg av elektriske biler 2019

Salget av ladbare biler øker kraftig i hele Europa

Og det kan gjøre at tilgangen på elbiler blir strupet, advarer eksperter.

BIDRAR TIL ELBILSALG: Nå har Tesla Model 3 kommet på veiene i Norge også. Foto: Øystein Fossum
BIDRAR TIL ELBILSALG: Nå har Tesla Model 3 kommet på veiene i Norge også. Foto: Øystein Fossum Vis mer

Norge har vært i en helt egen klasse i Europa, hva angår salg av helelektriske biler. Vi har passert 200.000 solgte elbiler, brukt opp «EL»-, «EK»- og snart «EV»-skiltene, før en ny bokstavkombinasjonen snart tar over.

I Europa er det i hovedsak Nederland som har vært i nærheten av Norge, men nå ser det ut til at resten av kontinentet - og verden for såvidt - har begynt å komme etter.

Rekordhøyt salg

Sammenligner vi de siste tre årene, er det for det første ingen tvil om at salget av ladbare biler har vokst kraftig. I 2018 ble det solgt rekordmange, 408.000, slike biler i Europa - 33 prosent fler enn året før. Tallet inkluderer både plug in-hybrid og helelektriske personbiler, samt «lette kommersielle biler» (varebiler).

Dette tilsvarer imidlertid fortsatt ikke mer enn 2,3 prosent av alle bilene som ble solgt. Men sammenlignet med året før er det likevel 0,6 prosentpoeng mer. For i 2017 ble det altså ikke solgt mer enn 306.000 ladbare biler i vår verdensdel.

Salg av ladbare biler i Europa

STRØM VOKSER: Månedlig salg av ladbare biler i Europa de tre siste årene. Grafikk: EV-volumes
STRØM VOKSER: Månedlig salg av ladbare biler i Europa de tre siste årene. Grafikk: EV-volumes Vis mer

Salg og andel ladbare biler i Europa

PEKER ÉN VEI: Salget av ladbare biler vokser kraftig i Europa. Grafikk: EV-volumes
PEKER ÉN VEI: Salget av ladbare biler vokser kraftig i Europa. Grafikk: EV-volumes Vis mer

Helelektrisk tar andeler

Men det er naturligvis forskjell på rene elbiler og ladehybrider, hvor flere av de sistnevnte har vært kritiserte for å ikke være særlig miljøvennlige. Da er det gledelig å se at de helelektriske bilene har tatt en mye større andel av salget.

Samtidig var fjorårs-salget av dieselbiler i Europa på sitt laveste siden 2001, skal vi tro svenske Mestmotor.

Totalt i 2018 var elbil-andelen hele 56 prosent - altså 228.500 biler. Men etter omleggingen til den nye normen for forbruk- og utslippstesting (WLTP) ble innført i løpet av året, gikk den helelektriske andelen enda mer opp. Det resulterte dermed i at elbilene sto for 65 prosent av det ladbare salget de tre siste månedene av 2018 - i desember var det 69 prosent.

Elbilandel i Europa

STERKT: Rene elbiler sto for 65 prosent (grønt) av det europeiske salget av ladbare biler, i fjerde kvartal 2018. Grafikk: EV-volumes
STERKT: Rene elbiler sto for 65 prosent (grønt) av det europeiske salget av ladbare biler, i fjerde kvartal 2018. Grafikk: EV-volumes Vis mer

Anbefaler å handle nå

Og tendensen peker stadig oppover, ifølge flere medier. InsideEVs i USA mener veksten vil vokse betydelig allerede i 2019. Til tross for at det kommer stadig nye elbil-modeller på markedet, er det flere som tror det kan bli mangel på elbiler snart.

- Elektriske biler møter en økende interesse globalt nå. Om du har tenkt tanken om å kjøpe en, anbefaler jeg deg å slutte å tenke, men heller komme deg foran flaskehalsen og slå til nå, sier direktør Vicky Parrott i DrivingElectric.com.

Seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening mener det ikke er noen grunn til å sitte på gjerdet.

- Elbilene som tilbys nå er blitt så bra at det i praksis ikke er noen grunn til å vente, dersom modellene i utvalget passer de praktiske behovene du måtte ha. Evolusjonen vil uansett fortsette med full styrke innen teknologi-utviklingen, men det betyr ikke at dagens produkter blir utdaterte om kort tid, sier han til Dinside.

Frydenlund er imidlertid ikke like bombastisk som Parrott i USA.

- Det er vanskelig å spå hvordan elbilsalget vil se ut, men alt tyder på sterk vekst i en rekke europeiske markeder, i årene som kommer. Det betyr igjen at kampen om tilgjengelige, nye elbiler vil tilspisses. Produksjonen må dermed opp, og det er igjen helt avhengig av batteriproduksjonen, utdyper Elbilforeningens seniorrådgiver.

TROR PÅ TILGANG: Senior kommunikasjons-rådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen sier de følger med på hva som skjer rundt batteri-produksjonen til elbilene. Foto: Norsk elbilforening
TROR PÅ TILGANG: Senior kommunikasjons-rådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen sier de følger med på hva som skjer rundt batteri-produksjonen til elbilene.
Foto: Norsk elbilforening Vis mer

Flere årsaker til kø

Norske elbilkunder har allerede vendt seg til å måtte vente i flere måneder - eller til og med år - på å få elbilen de ønsker seg. Frydenlund tror det er flere årsaker til at det tar lang tid å levere elektriske biler i vårt marked.

- Vi vet at titusener i Norge står i kø for en ny elbil, enten ved at de har reservert og/eller betalt inn depositum. Flere av produsentene har sagt at de bare kan levere et begrenset antall av bestillingene i løpet av 2019.

Én årsak er tilgangen på batterier til elbilene. En annen er at noen produsenter venter med å øse på med elbiler, til EUs - og Norges - såkalte 95-gramsmål (utslipp) skal tre i kraft. Derfor er det ikke tilfeldig at flere elbil-lanseringer kommer mot slutten av dette året, mener Ståle Frydenlund.

- Dette betyr at Norge også må prioriteres høyt i årene som kommer, men målet trer i kraft først neste år – altså 2020. Det betyr i sin tur at produsentenes motivasjon for å øke elbilvolumet i 2020 er større, forklarer han.

Flere fabrikker på vei

Det er flere større batterifabrikker under oppseiling. Frydenlund mener at om dette håndteres på en god måte, samtidig som bilprodusentene er nøye på å spore opprinnelsen for råstoffene, arbeids- og miljøforhold og kan vise til generell bærekraft, er det ingen tvil om at det vil bli nok batterier til framtidige ebliler.

- Vi følger nøye med på på dette, både med hensyn til menneskerettigheter og bærekraft i utvinning av jordmetaller og selve produksjonen. Vi kommuniserer dette tydelig videre til produsentene, siden det ikke er rom for at dette skal skade elbilenes definitive miljøeffekt.