Kia Niro som elbil med lang rekkevidde

Salget av Kia Niro Electric begynner

Nå vet vi mer om elbilen som kan avhjelpe ventekøene på andre modeller av den nye generasjonen elbil.

I Korea har salget av den elektriske versjonen av Kia Niro nå begynt. I Norge vil den hete Niro Electric. Det blir dermed Kias andre elbil på markedet, etter Soul Electric, som er en av de virkelige storselgerne her til lands - i svært stor grad takket være paralellimport, hvilket gjør den svært diskret på nybilstatistikken. Det kan bli spennende å se om det også vil bli tilfellet når det gjelder nykommeren.

Niro Electric vil, som nye Nissan Leaf, bli tilgjengelig med to ulike batteripakker og skal komme til Norge mot slutten av året.

Batterier som Hyundai

Drivlinjene vil den dele med sin konsernfetter Hyundai Kona Electric, som i Norge kun leveres med den største batteripakken.

Den minste har en kapasitet på litt under 40 kilowattimer (kWt), som i henhold til WLTP-målingene skal gi opptil 300 kilometer rekkevidde. Selv det er jo vesentlig mer enn hva Soul Electric tilbyr i dag (250 km etter NEDC-normen).

Den største er, som i Hyundai Kona og i Opel Ampera-e på 64 kWt og skal gi en rekkevidde på 450 kilometer, noe mindre enn Hyundais bli, som er mindre. Niro Electric er nemlig på størrelse med sine hybridsøsken, med 438 centimeter i lengden, 180 i bredden og 156 i høyden. Akselavstanden er ganske lang med 270 centimeter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

RASK: Med sine 204 elektriske hestekrefter, vil Niro Electric kunne akselerere fra 0 til 100 på under åtte sekunder. Foto: Kia
RASK: Med sine 204 elektriske hestekrefter, vil Niro Electric kunne akselerere fra 0 til 100 på under åtte sekunder. Foto: Kia Vis mer

Gode ytelser

Med den store batteripakken, får også Kia Niro gode ytelser takket være elmotorens maksimale effekt på 204 hestekrefter og dreiemomentet på 395 newtonmeter. Det skal gi en sprint fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,8 sekunder.

Niro Electric skal også kunne lades på de nye hurtigladerne som vil få fra 100 kW kapasitet og oppover. Da vil lading opp til 80 prosent kapasitet kunne ta rett under en time, eller en ganske normal rastepause.

EL-INSTRUMENTER: Instrumentpanelet i Niro Electric vil selvsagt være spesialtilpasset. Foto: Kia
EL-INSTRUMENTER: Instrumentpanelet i Niro Electric vil selvsagt være spesialtilpasset. Foto: Kia Vis mer

Kommer til vinteren

Mette Simonsen Sauge er informasjonssjef i Kia. Hun bekrefter overfor Dinside at Niro Electric blir tilgjengelig her i landet mot slutten av året:

- Vi vil få de første bilene i månedsskiftet november / desember, og håper å få god tilgang på biler rett fra fabrikk, skriver hun i en e-post.

- Det er stor interesse rundt bilen, og vi har vel i dag ca 3.500 personer som har forhåndsreservert bilen.

Det er for øvrig fortsatt mulig å tegne seg på en plass i køen på Kias hjemmesider, mot et refunderbart depositum på 7777 kroner.