Ny SUV fra Mercedes - GLB

Særlig én ting vekker oppsikt

Med nye GLB tetter Mercedes-Benz et hull i modellrekken sin ... eller gjør de egentlig det?

RØFF I KANTENE: Nye Mercedes-Benz GLB kommer til Norge til høsten, og kompletterer dermed Mercedes' SUV-utvalg - med en litt annerledes vri. Foto: Daimler AG
RØFF I KANTENE: Nye Mercedes-Benz GLB kommer til Norge til høsten, og kompletterer dermed Mercedes' SUV-utvalg - med en litt annerledes vri. Foto: Daimler AG Vis mer

Hvis du drar kjensel på bilen på bildene, er ikke det så rart. Vi har omtalt den tidligere, men da var det en såkalt konseptbil, åpenbart beregnet for produksjon ikke svært lenge etter. Og nå er det bekreftet.

Tilbys som 7-seter

Det som også bekreftes, er at den nye modellen faktisk kommer med en tredje seterad. Ja, du leser riktig: I motsetning til den noe større GLC, blir Mercedes GLB å få som syvseter.

Med andre ord blir GLB noe mer enn bare en konkurrent til BMW X1 og Audi Q3, selv om den størrelsesmessig er i samme segment. GLB måler 463 centimeter i lengden. Den er 183 centimeter bred og 166 centimeter høy. Den nye SUV-en er basert på Mercedes' kompakte plattform, som også brukes i seneste generasjon A- og B-klasse.

BYGGET FOR PLASS: Kupéen utgjør en stor andel av bilens volum, noe som er synlig fra utsiden. Disse proporsjonene har gjort det mulig å tilby bilen med opptil syv sitteplasser. Foto: Daimler AG
BYGGET FOR PLASS: Kupéen utgjør en stor andel av bilens volum, noe som er synlig fra utsiden. Disse proporsjonene har gjort det mulig å tilby bilen med opptil syv sitteplasser. Foto: Daimler AG Vis mer

Strukket kompaktplattform

I forhold til B-klassen er akselavstanden imidlertid strukket til 283 centimeter - ti centimeter lengre - noe som altså gir den muligheten vi til en viss grad bebreidet B-klassen for å mangle da vi prøvekjørte den, nemlig den tredje seteraden.

Det skal sies at denne nok ikke er beregnet på voksne, og Mercedes presiserer da også at de to setene der bakerst kan brukes av personer som er «opptil 168 centimeter» høye.

GLB tilbys for øvrig både som fem- og syvseter. I begge tilfeller kan annen seterad flyttes opptil 14 centimeter i lengderetningen, og vinkelen på seteryggen (som er delelig i forholdet 40:20:40) kan justeres. Sitteputen kan deles 40:60 - dette er et tilvalg i femseters-versjonen.

KJENTE TAKTER: Dette interiøret, med skjermplanken og MBUX, er en mer oppreist versjon av det vi kjenner fra A- B- og CLA-klassene. Foto: Daimler AG
KJENTE TAKTER: Dette interiøret, med skjermplanken og MBUX, er en mer oppreist versjon av det vi kjenner fra A- B- og CLA-klassene. Foto: Daimler AG Vis mer

Røff offroader-design

Mercedes sier det selv: GLB-designen er tydelig terrengbil-inspirert - synlig mer enn storebror GLC, selv om sistnevnte nylig imponerte oss med nettopp sine offroad-egenskaper.

Den er høyreist med en rett opp-og-ned frontseksjon, relativt bratt frontrute og stående hekk. Det hele gir en mer massiv fremtoning enn de relativt kompakte dimensjonene skulle tilsi, understreket av markante hjulbuer og plastdekor som går rundt hele bilen i nederkant.

Tross terrengbil-inspirert utseende har ikke GLB firehjulsdrift i alle varianter - kun 4Matic-versjonene har dette. Det dreier seg da om nyeste generasjon permanente system, som har helt variabel fordeling av momentet mellom de fire hjulene, som standard basert på 80:20-fordeling mellom for- og bakakselen. (70:30 i sport-modus, og 50:50 med låst senterdiff i off-road-modus).

I likhet med B-klasse og CLA Coupé, som vi prøvekjørte nylig, har selvsagt GLB nyeste generasjon brukergrensesnitt - MBUX, inkludert stemmestyring, som kan spesifiseres med den såkalte Widescreen Cockpit - skjermplanken med digitalt instrumentpanel til venstre og multimediaskjerm til høyre.

Mer detaljer om tilgjengelig utstyr i bilen finner du her (på engelsk).

STRAM I MASKA: SUV-preget går tydelig igjen i frontdesignen på nykommeren, med oppreist grill, rette linjer og skliplate nederst i forkant. Foto: Daimler AG
STRAM I MASKA: SUV-preget går tydelig igjen i frontdesignen på nykommeren, med oppreist grill, rette linjer og skliplate nederst i forkant. Foto: Daimler AG Vis mer

1,3 og 2,0 liter

På motorfronten er det ingen overraskelser, for dem som kjenner Mercedes' modellprogram fra før. Som i andre kompaktmodeller starter det med 1,33-liters bensinmotor. GLB 200 er utstyrt med denne, i kombinasjon med syvtrinns dobbelkløtsj-girkasse. Denne forhjulsdrevne versjonen yter 163 hestekrefter med et maksimalt dreiemoment på 250 newtonmeter, fra 1.620 til 4.000 omdreininger. Det holder til en null til 100-sprint på 9,1 sekunder og 207 kilometer i timen i toppfart.

GLB 250 4Matic (altså med firehjulsdrift), henter ut 224 hester fra sin toliters bensinmotor, som kombineres med åttetrinns dobbelkløtsj-automat. 350 newtonmeter er tilgjengelig fra 1.800 til 4.000 omdreininger og sørger for 6,9 sekunder fra null til 100 og 236 kilometer i timen i maksimal hastighet.

Alle dieselversjonene kommer med åttetrinns-kassen - det dreier seg om GLB 200 d med eller uten 4Matic-firehjulstrekk (150 hk / 320 Nm) og GLB 220 d 4Matic (190 hk og 400 Nm). null til 100-tider her er henholdsvis 9,0, 9,3 og 7,6 sekunder.

Nye GLB produseres i Nord-Amerika (Mexico), og i Beijing, for det kinesiske markedet. Til Europa kommer bilen mot slutten av året.

Tekniske data:

Bensin GLB 200 GLB 250 4MATIC
Girkasse7G-DCT (automat)8G-DCT (automat)
Volum (cc)13321991
Ytelse (hk)163224
ved rpm.55005800
Dreiemoment (Nm)250350
ved o/min.1620 - 40001800 - 4000
Blandet forbruk (l/mil)0,6-0,620,72-0,74
Blandet utslipp CO2 (g/km)137-142165-169
Akselerasjon 0-100 km/t (s)9,16,9
Toppfart (km/t)207236
Diesel GLB 200 d GLB 200 d 4MATIC GLB 220 d 4MATIC
Girkasse8G-DCT (automat)8G-DCT (automat)8G-DCT (automat)
Volum (cc)195119511951
Ytelse (hk)150150190
ved o/min.3400 – 44403400 – 44403800
Dreiemoment (Nm)320320400
ved o/min.1400 - 26001400 - 26001600 - 2400
Blandet forbruk (l/mil)0,49-0,500,52-0,550,52-0,55
Blandet utslipp CO2 (g/km)129-133136-144138-146
Akselerasjon 0-100 km/t (s)99,37,6
Toppfart (km/t)204201217