Saab skal selges i Norge

Saab er tilbake for alvor. I april fikk de første kundene sine biler og elbilene fra Saab skal etterhvert selges i Norge.

<b>RULLER IGJEN:</b> Saab-produksjonen kom i gang igjen i desember i fjor og leveransene til kunder har startet opp. Den elektriske versjonen skal være på plass til høsten, og salget er planlagt å starte på våren 2015. Foto: SAABSUNITED
RULLER IGJEN: Saab-produksjonen kom i gang igjen i desember i fjor og leveransene til kunder har startet opp. Den elektriske versjonen skal være på plass til høsten, og salget er planlagt å starte på våren 2015. Foto: SAABSUNITED Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er bransjenettstedet bilnytt.no som kan fortelle at Saab skal tilbake til det norske markedet.

Det dreier seg om den elektriske versjonen av bilen som nå er i produksjon, og som er utstyrt med bensinmotor (se lenger ned).

El-utgaven skal være klar i høst, med salgsstart første kvartal 2015.

Norge viktigst

Informasjonssjef Mikael Östlund ved Nevs i Trollhättan bekrefter overfor Bilnytt at Norge blir det viktigste markedet for den elektriske Saaben.

NEVS opplyser at de først skal levere elbiler til myndighetene i byen Qingdao i Kina. Byen er investor i foretaket og eier 22 prosent av NEVS. De skal i første omgang ha bestilt 200 eksemplarer av bilen.

NEVS står for National Electric Vehicle Sweden AB, og er et svensk-kinesisk konsortium ledet av Kai Johan Jiang. Vi har omtalt dem her tidligere i forbindelse med at de overtok konkursboet etter Saab. NEVS befinner seg i Trollhättan.

Spe start i september

I september i fjor fikk vi melding via bloggen Saabsunited.com om at NEVS hadde startet før-produksjon av Saab 9-3 ved anleggene i Trollhättan nær Göteborg. God nyhet for alle Saab-fans, selvsagt, men vi holdt an litt i påvente av at den egentlige produksjonen faktisk ville starte opp.

Skuffelsene har nemlig vært mange tidligere i Saabs nyere og turbulente historie.

«Ny» versjon av gammel modell

Men i desember kom produksjonen ved NEVS-anlegget i gang for fullt, og i januar i år var det også blitt solgt noen titalls biler. 250 personer står for produksjonen, som i startfasen foregår langsomt.

Modellen som produseres er Saab 9-3 Aero, så den som forventet en helt ny modell vil altså bli skuffet.

Bilen er nemlig, ifølge det svenske næringslivstidsskriftet Dagens Industri, bortimot identisk med den 9-3 som var i produksjon da konkursen ble et faktum.

FLUNKENDE NY SAAB: Slik ser den ut, NEVS' Saab-modell som nå er i produksjon. Det skal visstnok også komme en stasjonsvogn og en kabriolet. Foto: NEVS
FLUNKENDE NY SAAB: Slik ser den ut, NEVS' Saab-modell som nå er i produksjon. Det skal visstnok også komme en stasjonsvogn og en kabriolet. Foto: NEVS Vis mer


Bensin før strøm

Bilen er i dag utstyrt med en turboladet 2,0-liters bensinmotor som yter 220 hestekrefter. Men nå kommer altså den elektriske utgaven, og de første prøve-eksemplarene av sedanen skal testes i Kina. Stasjonsvogn og kabriolet-versjoner kommer etter hvert. Det er Kina som er fokus-markedet i starten, selv om svenske kunder blir tilgodesett med muligheten for å kjøpe biler på internett. Og elv-versjonen skal altså bli tilgjengelig her i landet.

Prisen for bensinutgaven er i Sverige 279.000 svenske kroner.

LES OGSÅ: Siste sjanse til å kjøpe Saab-SUV!

Grønn elektrisitet

NEVS har som strategi å utvide produksjonen basert på elektriske biler, og ambisjonen er at de skal gå på "grønn strøm". Det tolker vi dithen at det skal produseres strøm basert på fornybar energi i takt med at produksjonen øker, eller for å forsyne ladestasjoner med strøm.

Det er uansett noe det blir spennende å følge med på.

Turbulent sluttfase

I løpet av Saabs siste driftsår før konkursen vekslet nyhetene mellom ganske gode og temmelig dårlige. De følgende lenkene - alle fra 2011 - gir hovedpunktene i den turbulente veien mot slutten for den opprinnelig ganske så originale svenske bilprodusenten.

I januar: Saabs nye kjempestasjonsvogn

I februar: Saab reddet - med Mini &Co i sikte

Saab opp fra asken - med PhoeniX.

I juli: Overlever Saab?

Og til slutt, som vi i slutten av oktober trodde: Saab blir kinesisk.

Og nå er altså eventyret i gang igjen.