Saab: Helt turbo

Etter å ha vært på markedet i omtrent ett år, tas 9-3 Viggen av Saabs modellprogram i Europa og Asia. I stedet oppgraderes 9-3 Aero med de riktige styling elementene, for å overta rollen som 9-3 sportsutgave.

Saab: Helt turbo


9-3 Viggen - oppkalt etter jagerflyet 37 Viggen - kom på markedet i Norge i fjor høst. I løpet av den tiden Viggen har vært på markedet, har det blitt solgt 8-10 biler i Norge. Den smale kundegruppen og det begrensede salgsvolumet gjør dermed at Viggen blir tatt av markedet her hjemme - og erstattet av en oppgradert 9-3 Aero, som blir et billigere sports-alternativ. Viggen vil fremdeles selges i USA, hvor salget av denne sportsutgaven går lettere.

Designelementer fra Viggen

9-3 Aero blir altså oppgradert med designelementer fra Viggen: Den får samme frontspoiler, nedtrukne sideskjørt, og bakre støtfanger som på 9-3 Viggen. Videre 17-toms felger og samme forseter som i Viggen - men uten det delta-formede kjennemerket til Viggen på seteryggen, selvsagt. Kreftene blir imidlertid ikke like hvasse i Aero som i Viggen - Aero tilbyr med sin 2,0-liters turbomotor 205 hestekrefter, mot de 230 som sitter i Viggen - men det er kanskje like greit. Les hvordan vi oppfattet 9-3 Viggen i vår test Saab 9-3 Viggen -- Flaksende svenske.

Ny, sterkere grunnmotorisering

Basismotoriseringen i 9-3 har inntil nå hett 2,0i - og har kunnet dra med 130 hestekrefter. Nå strykes denne fra motorpaletten, og som grunnmotorisering fra høsten av blir nå en ny versjon av lettrykksturboen på 2,0 liter - som erstatter den tidligere 2,0t. Den nye 2,0-literen har 150 hestekrefter, og rimeligste 9-3 kombi med grunnmotoriseringen blir nå 275.000 kroner - mot 259.700 kroner tidligere, med den utgående 2,0-liters motoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Øvrige motoralternativer i 9-3 fra høsten blir 2.0 Turbo 185 hestekrefter, 2.0 Turbo med 205 hk, og turbodieselen på 2,2 liter med 115 hestekrefter.

Økt effekt i 9-5

For 9-5 sin del innebærer høsten en økt effekt på lettrykksturboen 2.3t Ecopower - fra 170 hestekrefter i dag, til 185 hestekrefter - som skal gi raskere akselerasjon og høyere toppfart. Skinnseter blir dessuten standardutstyr på alle 9-5 SE modeller.

Både 9-3 og 9-5 får ny nøkkel med integrert fjernkontroll i nøkkelhodet.

Relaterte artikler:

  • Biltest: Saab 9-3 Viggen -- Flaksende svenske

  • Sportsligere Saab med Aero

  • 9-3 Viggen: Lynende svenske