Saab 9-5: Dieselmotorer og ny lebestift

KØBENHAVN (DinSide): Ingen bilprodusenter gir frivillig fra seg markedsandeler. Derfor var Saab nødt til å grave frem en dieselmotor for storbilen 9-5.

Saab 9-5: Dieselmotorer og ny lebestift
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Saab nøyer seg faktisk ikke med én dieselmotor, men slår like godt til med to stykker. Den minste har et slagvolum på 2,2 liter og er velkjent fra lillebror 9-3. Motoren yter 125 hestekrefter og 280 newtonmeter (Nm) allerede fra 1.500 omdreininger (o/min). Denne vil imidlertid ikke bli tilgjengelig med det første.

Det vil derimot en splitter ny konstruksjon - en V6-motor med tre liter slagvolum. Motoren er utviklet i samarbeid med General Motors (GM) som eier Saab, og Isuzu, som også hører til under GM-paraplyen. Både blokk og topp er i aluminium og motoren er selvsagt utrustet med fire ventiler per sylinder. Motoren mates via et felles reservoar (Common Rail) som spruter dieselen direkte inn i sylindrene med et trykk på inntil 1.450 bar. Resultatet er et dreiemoment på 350 Nm fra 1.800 o/min og 176 hestekrefter ved 4.000 omdreininger.

Bredt effektregister

Vi fikk en prøvesmak på den nye motoren i Danmark og vårt foreløpige inntrykk er at den nye motoren lever opp til forventningene. Ikke uventet leverer motoren et friskt spark når du nærmer deg 2.000 o/min, men i motsetning til mange andre dieselmotorer leverer motoren akseptabel akselerasjon helt til rødmerkingen. Saab kan med andre ord by på en dieselmotor med et svært bredt effektregister, noe den variable turboturbingeometrien nok har en stor del av æren for.

Godlåt

På tomgang og svært lave turtall har motoren en litt støyende gange, men dette er etter vårt syn ikke noe stort problem. Lydbildet minner nemlig om en blanding av en fiskeskøyte og en gammel amerikansk V8-motor, noe som låt svært godt i våre ører. På høyere turtall blir imidlertid motoren svært sivilisert og får nesten karakter av å være en bensinmotor. Plagsomme vibrasjoner er på det nærmeste fraværende. Hvis det er riktig at motoren nøyer seg med 0,76 liter per mil ved blandet kjøring, er motoren også overraskende gjerrig, størrelsen tatt i betraktning.

Kunne vært råere

Saab 9-5: Dieselmotorer og ny lebestift

Vi fant kun to ting å sette fingeren på. For det første burde motoren vært sterkere i de aller laveste delene av registeret, nærmere bestemt mellom tomgang og 1.500 o/min. For det andre hadde vi håpet på et enda råere skyv enn det motoren faktisk klarer å levere. 0-100 på 9,3 sekunder med manuelt gir er på ingen måte å forakte, men er tross alt et halvt sekund tregere enn det for eksempel Audi A6 med 2,5-liters turbodieselmotor klarer med automatgir.

250 hestekrefter

Til tross for at Saab nå tilbyr dieselmotorer for 9-5, er det de turboladede bensinmotorene den svenske bilprodusenten er best kjent for. Dette kjennetegnet har Saab åpenbart tenkt å ta godt være på. Svenskene har nå presset ytterligere 20 hestekrefter ut av 2,3-literen som sitter i 9-5 Aero-utgavene. Dermed kan Saab, i likhet med Volvo, friste effektglade og velstående kunder med 250 friske turbohester. En nyutviklet og robust automatkasse sørger for at Saab nå trygt kan ta ut 350 Nm fra Aero-motoren også når den er koblet til en automatkasse. Dagens automatgirkasse takler ikke mer enn 330 Nm.

Elektronisk stabilitetskontroll

Med 250 hestekrefter og 350 Nm har 9-5 Aero enorme fartsressurser. Derfor skulle det bare mangle at Saab nå endelig tilbyr elektronisk stabilitetskontroll (ESP). Aero-kunder får dette på kjøpet, mens andre 9-5-kunder må ut med 9.000 kroner.

Forsiktige endringer

Saab 9-5 har vært på markedet siden 1997 og får derfor en liten ansiktsløftning, med vekt på "liten". Saab har nemlig vært svært så forsiktige med endringene. Et trenet øye vil kanskje legge merke til at de tre elementene i grillen nå har blitt selvstendige og at lykteglassene har blitt klarere både foran og bak. Men eier du en 9-5 i dag, har du ingen grunn til stor bekymring. De færreste vil legge merke til at lykteviskerne har blitt byttet ut med spylere og at støtfangeren har blitt 20 millimeter dypere. Enda færre vil legge merke til at nedre luftinntak nå er heltrukket og at eksosrøret ikke lenger synes.

Ny dashbordbakgrunn

Saab 9-5: Dieselmotorer og ny lebestift

Heller ikke avdelingen for interiørdesign har fått særlig stort gjennomslag hos Saab-ledelsen. Ny dashbordbakgrunn er blant de få innvendige endringene. Det laveste utstyrsnivået, som har fått navnet Linear, er utrustet med et kommunegrått dashbord, mens Arc har fått et plastlignende trepanel - eller var det omvendt? Dashbordet i toppmodellen Vector prydes av aluminiumsfarve.

Totrinns kollisjonsputer

Sikkerhetsavdelingen har derimot fått gjennomslag også denne gangen, og 9-5 ustyres nå med totrinns kollisjonsputer. Sensorer i støtfanger, sete og setebeltefeste sender signaler til en kontrollenhet, som avgjør om kollisjonsputen skal fylles helt full, eller om det er tilstrekkelig med en mindre mengde gass.

Mer direkte styring

Gjennom en rekke justeringer skal 9-5 også ha blitt en mer sporty bil. Styrefølelsen skal ha blitt bedre og bilen skal ha mindre tendenser til å krenge ved aktiv kjøring. Om Saab har rett i sine påstander eller ikke, vil vi forsøke å finne ut av så snart 9-5 er klar for test i Norge. Og det blir nok ikke altfor lenge til. Saab-importør Saab Norge lover i hvert fall at nye 9-5 skal være på plass i norske bilforretninger i løpet av september. Prisene finner du her.