Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Saab 9-3 (2006)

Et merke rammet av konkurs har likevel sterke tilhengere her til lands. Nå kan du også sikre deg en pen 9-3 for en svært ålreit pengesum!

Høsten 2002 kom nye Saab 9–3, som fortsatt er i produksjon den dag i dag. Tre år etter kom stasjonsvognen som praktiske nordmenn higet mest etter. Endelig skulle Saab kunne fri til dem som søkte noe annet enn typiske Audi A4 eller Volvo V50. Med et par unntak var det turbo i samtlige motoralternativer, noen kunne til og med kjøres på Bioetanol, og bensin sto for mesteparten – inntil diesel tok av for norsk bilsalg i 2007.

LES OGSÅ:

9–3 ble utviklet samtidig med Opel Vectra, og GM sørget for mye Opel-teknologi i bilene. Ikke god musikk i alle Saab-tilhengeres ører. Men det var med sitt design og følelsen av å få noe mer enn en bilfrakter fra A til B, som skulle appellere til nye kunder. Salget ble ikke det helt store her hjemme, tross mye entusiasme og heftige spesialmodeller som firehjulsdrevne 9–3 2,8 T XWD Aero med 280 hk.

Motorutvalget var stort, og vår bil er utstyrt med en 2-liters turbobensin på 150 hk. Den sender 9–3 Sport Combi med automat til 100 km/t på 11,3 sekunder og toppfarten er 200 km/t. Momentet er brukbare 240 Nm fra 2000 omdreininger. Understellet er lagt på den komfortable linja, men hele bilen oppleves mer moderne og bedre sammenskrudd enn flere av sine konkurrenter. Turbomotoren gir bra punch. Automatkassen er derimot ikke blant de kjappeste, og selv ville vi heller valgt en slik bil med manuelt gir.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Setene er bløte, og du sitter dypt. Interiøret er generelt pent og moderne i utseende. Selv med 115 000 km bak seg er det nær sagt ingen slitasje å se. Plassen i for- og baksetet er noe mindre enn i de største konkurrentene, men holder i massevis for vanlige familier. Bagasjerommet tar fra 419 til 1273 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Akademikere, designbevisste, individualister og likesinnede er de tradisjonelle Saab-kundene. Mange av disse plukket ut ny 9–3 Sport Combi selv om bilen appellerte til en bredere kundegruppe som ikke var mest opptatt av plass. Noen salgsvinner var den ikke med inngangspris på 400 800 kroner. Dermed var det de med litt høyere firmabilgrense som kunne vurdere den.

Foto: Autofil Vis mer

All støyen som herjet rundt Saab førte til at kundene flyktet, og på bruktmarkedet ble den ikke akkurat mer attraktiv. Saab 9–3 Sport Combi vil nok for alltid bli assosiert med noe litt sært. Men den henger fortsatt med i bevisstheten til folk flest.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Saab 9-3 (2006)

Utseende, kjøreglede

Størrelse, ikke mest ettertraktet