Norges mest kjøpte biler

Såååå nær var VW å miste førsteplassen

Tesla var farlig nær på å bli Norges mest kjøpte bilmerke i 2019.

NÆR SENSASJON: Tesla var bare 151 biler unna å snyte VW fra 1. plassen i det norske nybilsalget i 2019. Foto: Øystein B. Fossum
NÆR SENSASJON: Tesla var bare 151 biler unna å snyte VW fra 1. plassen i det norske nybilsalget i 2019. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Det ble solgt 3,8 prosent færre personbiler i fjor, sammenlignet med 2018. Totalt endte nyregistreringene på 142.381 personbiler. Dette viser tall som Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) la fram i dag.

Volkswagen ble imidlertid igjen Norges mest solgte bilmerke. Det er tiende året på rad de stikker av med seieren her til lands, men det var på nære håret at det gikk.

Stort sett har det vært Toyota tyskerne har måttet kjempe mot i toppen, men denne gangen var det en helt spesiell nykommer som nesten overtok nybil-hegemoniet; Tesla! Elbilmerket Tesla!

Norges mest solgte bilmerke

# Merke 2019 2018 2017
1.VW18.94920.07123.212
2.Tesla18.7988.6143.481
3.Toyota14.88514.70917.453
4.BMW10.33012.33112.098
5.Volvo10.05611.3788.777

Tabellforklaring: Biler merket med grønt i tabellen er fullstendige nullutslippsbiler. På samme måte er biler merket med rødt fossildrevne biler. Kilde: OFV

Ny folkebil

Amerikanerne leverte nok en gang godt med biler i slutten av siste kvartal (1.251 nyregistreringer) og endte til slutt på hele 18.798 biler i løpet av kalenderåret. Det var bare 151 færre enn den tyske giganten.

Totalt endte dessuten Tesla med 10.184 flere nyregistreringer enn i 2018, og 15.317 flere enn i 2017! Dette er ekstraordinært.

Det er naturligvis «Folke-Teslaen», Tesla Model 3, som kan takkes for de imponerende tallene. Tesla har bare tre modeller på det norske markedet - for eksempel i konkurranse med VWs ti standardmodeller (enda flere kan skaffes) - men med godt over 15.500 registreringer av Model 3 - mer enn 5.000 flere enn modellen på andreplass i 2019 (VW Golf) - er det ikke så rart at Tesla gjorde det godt totalt sett.

For øvrig er Tesla Model X og Model S Norges 19. og 29. mest solgte biler i 2019, med henholdsvis 1.966 og 1.149 registrerte nybiler på markedet.

Nyregistrerte Teslaer i 2019

# Modell Registreringer
1.Model 315.683
19.Model X1.966
29.Model S1.149

Tabellforklaring: Biler merket med grønt i tabellen er fullstendige nullutslippsbiler. På samme måte er biler merket med rødt fossildrevne biler. Kilde: OFV

Elbildominans i toppen

Med en total elbilandel, som noen måneder har snust på 50 prosent av markedsandelen, fordelt på et lavt antall elbilmodeller, er det heller ikke så rart at modell-tabellen er dominert av helelektriske biler.

Model 3, VW Golf, Nissan Leaf og Audi e-tron er de fire øverste bilene. Første «fossilbil» er Skoda Octavia, nede på en tiendeplass.

Ellers er Mitsubishi Outlander (som stort sett registreres som den ladbare hybriden PHEV) første ikke elbilmodell. SUV-en Toyota RAV4 var dessuten Norges mest solgte ikke-ladbare hybridmodell i 2019.

Modelltoppen

# Bilmodell Reg
1.Tesla Model 315.683
2.VW Golf10.025
3.Nissan Leaf6.127
4.Audi e-tron5.377
5.Mitsubishi Outlander5.048
6.Toyota RAV44.977
7.BMW i34.851
8.Hyundai Kona3.471
9.Hyundai Ioniq3.356
10.Skoda Octavia3.118

Tabellforklaring: Biler merket med grønt i tabellen er fullstendige nullutslippsbiler. På samme måte er biler merket med rødt fossildrevne biler. VW Golf registreres stort sett som elbil, men dette er ikke absolutt. Kilde: OFV

Drivlinje

Til slutt endte altså det norske personbilsalget (egentlig nybilregistreringer) på 142.381 biler i 2019. Fordelt på drivlinje var elbilene størst (42 %), mens diesel og bensin (begge pluss-minus 16 %) følger på plassene etter.

Elbilandelen vokste med betydelige 30,9 prosent, mens både diesel og bensin gikk kraftig tilbake. Diesel (-13,1 %) holder seg imidlertid mye bedre enn bensin, som gikk tilbake med hele 31,4 prosent, sammenlignet med året før.

Ladbare hybridbiler går også tilbake mye, med hele 27,3 prosent, samtidig som ikke-ladbare (selvladende) hybrider går fram med 7,5 prosent.

Både hydrogen og gass går kraftig tilbake, men disse drivlinjene har alltid hatt et ubetydelig antall registreringer. At hydrogen går kraftig tilbake forklares dessuten med eksplosjonen på en hydrogenstasjon tidlig i 2019.

Utvikling registreringer fordelt på drivlinje

# Drivlinje Reg 2019 Reg 2018 Endring
1.Elektrisitet60.31646.092+30,9%
2.Diesel22.82326.253-13,1%
3.Bensin22.35432.601-31,4%
4.Ladbar hybrid19.29626.546-27,3%
5.Hybrid17.54716.324+7,5%
6.Hydrogen2951-47,1%
7.Gass1662-74,2%
Nye personbiler142.381147.929-3,8%

Tabellforklaring: Drivlinjer merket med grønt i tabellen har en positiv utvikling, sammenlignet med året før. På samme måte er drivlinjer merket med rødt i negativ utvikling. Kilde: OFV