Elektrisk stand-buggy

Så spennende blir VWs elektriske framtid

Å kjøre elektrisk skal være morsomt og vekke følelser, mener VW-sjef Herbert Diess og viser fram en Buggy som tar oss rett tilbake til de ombygde Boblene på 60-tallet.

VEKKER FØLELSER: Med en elektrisk Buggy, inspirert fra 60-tallet, skal vise at det er mulig med elektriske biler som vekker følelser. Foto: VW
VEKKER FØLELSER: Med en elektrisk Buggy, inspirert fra 60-tallet, skal vise at det er mulig med elektriske biler som vekker følelser. Foto: VW Vis mer

Elektriske biler er den beste veien til et CO2-nøytralt samfunn, ifølge den samme Dies. Derfor satser VW nå alt på en elektrisk framtid med sin nye MEB-plattform.

Den første bilen i Golf størrelse blir vist fram etter sommeren, men VWs elektriske framtid blir altså mer spennende enn det. Men tro ikke at elektrisk betyr kjedelig.

På Genève-utstillingen denne uken viser VW fra sin elektriske Buggy, som er tydelig inspirert av de ombygde VW Boblene fra 60-tallet.

SATSER ELEKTRISK: - 2019 blir et stort år med mange nye, elektriske biler fra oss, sier VW-sjef Herbert Diess. Foto: Rune Korsvoll
SATSER ELEKTRISK: - 2019 blir et stort år med mange nye, elektriske biler fra oss, sier VW-sjef Herbert Diess. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Strand-buggy

- Planen er å bruke den samme elektriske ID-plattformen på alle bilene vi kommer med framover. For Buggy ser vi for oss at andre bilbyggere kan bruke denne plattformen for å bygge bilen på en billigere måte og i et mindre antall.

De kan rett og slett sette et nytt karosseri på den elektriske plattformen, sa Herbert Diess da han presenterte bilen.

BILLIG: Dersom Buggy bygges, blir den enkelt og rimelig og kommer til å bli bygget av andre enn VW. Den elektriske plattformen er imidlertid den samme som i VWs andre elbiler. Foto: VW
BILLIG: Dersom Buggy bygges, blir den enkelt og rimelig og kommer til å bli bygget av andre enn VW. Den elektriske plattformen er imidlertid den samme som i VWs andre elbiler. Foto: VW Vis mer

Buggy vil få en motor som yter 204 hester plassert på bakakselen, som tar bilen fra 0-100 km/t på 7,2 sekunde. Batteripakken på 62 kWt vil kunne gi en rekkevidde på 250-300 kilometer.

Mange elbiler i 2019

- 2019 blir et avgjørende år for vår satsing på elektriske biler. Vi har akkurat lansert Audi e-Tron, om noen måneder er de klart for Porsche Taycan, en ekte elektrisk sportsbil. Får året er omme, kommer vi også til å lansere vår første bil i ID-serien – en bil på størrelse med Golf. Men det er bare begynnelsen, sier Diess.

Han er mannen som fikk den store oppgaven med å ta Volkswagen ut av diesel-skandalen og inn en ny og renere framtid.

Elektrisk buss bekreftet

SKAL BYGGE BUSSEN: VW-sjef bekreftet i går at denne elektriske bussen skal i serie-produksjon. Foto: Rune Korsvoll
SKAL BYGGE BUSSEN: VW-sjef bekreftet i går at denne elektriske bussen skal i serie-produksjon. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

– Ingen andre bilprodusenter investerer så mye i elektriske biler som oss. I tillegg til bilene jeg har nevnt, har vi også bestemt å bygge en SUV på størrelse med dagens Tiguan.

Vi har sagt at vi skal bygge en elektrisk bil på størrelse med Passat og nå har vi nettopp bestemt av det blir produksjon av elektrisk VW Buzz.