Polestar 2 har fått norsk pris

Så mye vil «Volvos» første elbil koste

Nå kan du bestille Sveriges Tesla-konkurrent Polestar 2 på nett.

VIDEO: Her er vårt førsteinntrykk av elbilen Polestar 2, da vi kikket på den på bilmessa i Genève tidligere i år. Vis mer

Første levering av Polestar 2 er ventet til Norge i mai 2020 - om bare åtte måneder. Og nå er prisen klar for det som kan kalles Sveriges første helelektriske bil på det norske markedet:

469.000 norske kroner, er hva du må punge ut med for elbilen. Den prisen inkluderer levering, ifølge Polestar. Prisen har i det stille blitt lagt ut på Polestar sine nettsider.

PRISET: Polestar 2 skal blant annet konkurrere mot Tesla Model 3. Foto: Jamieson Pothecary
PRISET: Polestar 2 skal blant annet konkurrere mot Tesla Model 3. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
POLESTAR 2: Prisen for lanseringsversjonen er klar. Her detaljbilder fra bilmessa i Geneve tidligere i år. Foto: Jamieson Pothecary
POLESTAR 2: Prisen for lanseringsversjonen er klar. Her detaljbilder fra bilmessa i Geneve tidligere i år. Foto: Jamieson Pothecary

Billigere modell kommer

Det har blitt kommunisert at Polestar 2 skulle koste fra 390.000 kroner, men da skal det være snakk om et alternativ som kommer senere. Først er det altså denne såkalte «Launch Edition», lanseringsmodellen, man kan kjøpe.

- Lanseringsmodellen av Polestar 2 kommer med en høy standard av utstyr, inkludert «long range» batteri, firehjulsdrift, 300 kW (408 hk) og 660 Nm, forteller Norges-sjefen Alexander Hørthe til Dinside.

Hørthe sier at «Launch Editon» blir etterfulgt av flere versjoner og utstyrsnivåer, men at det fortsatt er for tidlig å kommunisere detaljene rundt disse.

- Men vi har tidligere kommunisert en startpris på 39.900 euro for neste versjon av Polestar 2, legger Norges-sjefen til.

POLESTAR 2: Slik ser det ut på Polestars hjemmeside, hvor du nå kan reservere den første nordiske svenske elbilen. Skjermdump: Polestar.com
POLESTAR 2: Slik ser det ut på Polestars hjemmeside, hvor du nå kan reservere den første nordiske svenske elbilen. Skjermdump: Polestar.com Vis mer

«Launch Edition»-spesifikasjoner

Elektriske motorer:2 (firehjulstrekk)
Effekt:300 kW / 408 hk
Dreiemoment:660 Nm
Rekkevidde (WLTP):500 km
Batterier:78 kWt i 27 moduler
Akselerasjon (0-100 km/t):4,7 sec
Mål (l/b/h):4607/1985/1478 mm
Akselavstand:2735 mm
Forbruk:1,5 kWt/mil
Utslipp:0 g/km
Bagasjerom (bak):404 liter
Bagasjerom (foran):34 liter
Hengerfeste:Tilvalg
750 kg (uten brems)
1500 kg (med brems)
Taklast75 kg
Pris (fra):469.000,-
Depositum:10.000,-

Konkurrenter og ... hengerfeste?

Polestar er et merke som i likhet med Volvo eies av kinesiske Geely, med mye historie og nært slektskap til det svenske premiummerket. Likevel blir Polestar-bilene produsert i Kina. Polestar 2 er tvillingmodell av Volvo-SUV-en XC40, som også snart er på vei i en helelektrisk versjon.

Polestar selges ikke over disk eller på tradisjonelt vis, men skal selges over internett. Verdens første Polestar-visningsrom ble lagt til Norge.

Polestar er imidlertid ansett å konkurrere enda mer i premiumsegmentet, og får følgelig ikke noen veldig lav pris. Tesla Model 3 er sett på som en naturlig konkurrent.

404 LITER: Vi har fått bekreftet størrelsen på bagasjerommet i Polestar 2. Foto: Jamieson Pothecary
404 LITER: Vi har fått bekreftet størrelsen på bagasjerommet i Polestar 2. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
34 LITER: Vi har også fått bekreftet størrelsen på «frunken» i Polestar 2. Foto: Jamieson Pothecary
34 LITER: Vi har også fått bekreftet størrelsen på «frunken» i Polestar 2. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

- Polestar 2 er en premium compact electric performance fastback, som vil konkurrere med tilsvarende prisede elektriske og ikke-elektriske biler i samme størrelse og ytelse, sier Hørthe.

Og de som er spente på om bilen får hengerfeste ... det kan du få som tilleggsutstyr. Dinside får også bekreftet av Polestar at bilen kan trekke hengervekt på oppimot 1.500 kilo. Bagasjerommet rommer - ikke veldig imponerende - 404 liter, mens «frunken» foran har plass til 34 liter.