Pris Peugeot e-208

Så mye vil Peugeots ettertraktede elbil koste

Dinsides bilekspert og Norges jurymedlem i Årets Bil Europa er klokkeklar i sin dom.

PEUGEOT E-208: Peugeots interessante elbil vil koste knappe 250.000 kroner i Norge. Foto: Peugeot
PEUGEOT E-208: Peugeots interessante elbil vil koste knappe 250.000 kroner i Norge. Foto: PeugeotVis mer

- Med den prisen blir dette en bestselger i Norge - med forbehold om at de greier å levere. Peugeot e-208 blir billigere enn de fleste elbiler med tilsvarende rekkevidde. Rekkevidden er lang nok for de aller fleste - lenger enn både VW e-Golf og BMW i3. De er riktignok litt større, men koster godt over 300.000.

Det utbryter Dinsides bilekspert Rune Korsvoll entusiastisk i det han får høre nyheten fra Peugeot. Prisen for Peugeot e-208 starter nemlig på 249.580 kroner, melder importøren i en pressemelding torsdag ettermiddag.

Neste fredag skal Rune Korsvoll som første nordmann prøvekjøre nettopp Peugeot e-208, i forbindelse med hans plass i Årets Bil i Europa-juryen.

PEUGEOT E-208: Den nye elbilen til Peugeot kommer snart. Foto: Peugeot
PEUGEOT E-208: Den nye elbilen til Peugeot kommer snart. Foto: Peugeot
PEUGEOT E-208: Den nye elbilen til Peugeot kommer snart. Foto: Peugeot

Godt utstyrt

Peugeot e-208 hører til den nye generasjonen elektriske biler fra Peugeot, og representerer starten på det importøren kaller en kraftig elektrifiserings-bølge. Innen 2025 skal nemlig alle modeller fra Peugeot leveres i en elektrifisert versjon (helelektrisk, ladbar hybrid eller begge deler).

BLIR EN STORSELGER: Dinsides motorekspert Rune Korsvoll har allerede sittet i e-208. - Med denne prisen blir det en storselger, spår han. Foto: Peugeot
BLIR EN STORSELGER: Dinsides motorekspert Rune Korsvoll har allerede sittet i e-208. - Med denne prisen blir det en storselger, spår han. Foto: Peugeot Vis mer

Peugeot e-208 er som grunnmodell utstyrt med det meste relevante utstyret. 6,6 kw onboard lader, ladekabel, inntil 100 kw hurtiglading, varmepumpe (5 kw), programmerbar lading og varme/kjøl via egen app, justerbar regenerering (skal være inntil 20 prosent ekstra rekkevidde ved bykjøring), i-Cockpit 3D, skinnratt og sikkerhetspakke med førerassistent-systemer.

Varmepumpe er en effektiv løsning for å oppnå god kupétemperatur, samtidig som rekkevidden forringes minst mulig - noe blant annet Opel Ampera-e ble kjent for tidligere. Innstillinger for oppvarming kan programmeres via skjermen i bilen eller via appen MyPeugeot, uansett om den er plugget i lader eller ikke.

INTERIØR: Slik ser nye Peugeot e-208 ut innvendig. Foto: Peugeot
INTERIØR: Slik ser nye Peugeot e-208 ut innvendig. Foto: Peugeot Vis mer

Lading

Peugeot e-208 er konstruert slik at plassen innvendig og i bagasjerommet er identisk som i modellen med bensinmotor. Batteriet har en fysisk størrelse på 220 liter og befinner seg i gulvet mellom for- og bakaksel. Det sikrer i tillegg til god plass, også en fordelaktig vektfordeling, ifølge Peugeot.

Batteriet har en kapasitet på 50 kWt, og bilens oppgitte rekkevidde er 340 kilometer i henhold til den nye og strengere WLTP-normen.

Lading hjemme med veggboks tar henholdsvis fem timer og 15 minutter (11 kW) og åtte timer (7,4 kW). I tillegg er bilen klargjort for hurtiglader på inntil 100 kW. Da lades batteriet til 80 prosent i løpet av 30 minutter.

- Vi er svært glade for å tilby denne attraktive prisen. Fabrikken har funnet en perfekt middelvei mellom motor, rekkevidde og pris. Bilen er dessuten pakket med morgendagens teknologi, ser helt fantastisk ut og kommer til å passe norske kunder svært godt. Dette er en modell vi kommer til å se mye av på veien i tiden som kommer, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Så spørs det bare om Peugeot-importøren får tak i nok biler til Norge ...