Audi e-tron 50 priset

Så mye vil Audis nye elbil koste

Den rimeligste versjonen av Audi e-tron 50 vil koste fra 500.000 kroner, inkludert frakt og levering i hovedstaden.

PRISET: Innstegsmodellen Audi e-tron 50 blir 160.000 kroner rimeligere enn e-tron 55. Foto: Audi
PRISET: Innstegsmodellen Audi e-tron 50 blir 160.000 kroner rimeligere enn e-tron 55. Foto: Audi Vis mer

Etter det som har vært tidenes salgssuksess for Audi i Norge, med elbil-SUV-en e-tron 55, åpner de nå for salget av den nye og rimeligere versjonen - nemlig e-tron 50.

I dag gikk importøren offentlig ut med prisen på det de kaller lanseringsutgaven. Den skal koste fra 499.999 kroner, inkludert frakt og levering i Oslo.

Dermed er prisen på innstegsmodellen til Audi e-tron 160.000 kroner billigere enn før - men medaljen kommer med en vesentlig bakside ...

Foto: Audi
Foto: Audi Vis mer
Foto: Audi
Foto: Audi Vis mer

- Nesten oppsiktsvekkende

- Audi investerer tungt i elektrifiseringen av den internasjonale bilparken og det slår særlig godt ut i det norske markedet. En stor premium-SUV med mye utstyr fra Audi til denne prisen, det vil jeg beskrive som nesten oppsiktsvekkende, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller i en pressemelding tirsdag ettermiddag.

Audi e-tron 50 quattro er nær identisk e-tron 55 quattro, som allerede har sørget for at 2019 blir tidenes beste år for Audi i Norge.

Også Audi e-tron 50 quattro kommer med mye utstyr inkludert som standard. I Norge blant annet følgende:

  • Adaptiv luftfjæring
  • Varmeseter foran
  • Navigasjon plus
  • Quattro firehjulsdrift
  • LED hovedlys
  • Cruise kontroll
  • Elektrisk bakluke
  • Virtual cockpit
  • Parkeringssensor foran og bak
  • Varmepumpe
  • Ekstra oppvarming for kupé og batteri

Én stor utfordring

Audi Norge åpner for bestilling av bilen fra 2. september, og det er klart for utlevering av biler til kunder allerede før nyttår, skal vi tro importøren.

Audi e-tron 50 quattro blir blant de raskeste på hurtiglading i markedet, forberedt for 120 kWt hurtiglading og opptil 80 prosent batterikapasitet etter 30 minutters lading. Batteripakken på 71 kWt innebærer en rekkevidde på godt over 300 kilometer etter WLTP-standarden.

Og det er det som kan bli bilens felle, når det kommer til det norske salget.

- I utgangspunktet er jeg enig i at prisen er oppsiktsvekkende, for Audi e-tron er en fet premiumbil, sier redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk i Elbil24 til Dinside.

- Problemet er at batterikapasiteten er redusert. Spesielt rekkevidden er redusert ganske mye. Når vi snakker om en stor premiumbil som bare kjører 30 mil, spørs det om kjøperne aksepterer en så kort rekkevidde. På vinteren kommer rekkevidden godt ned mot 20 mil, fortsetter han skeptisk.

- Bedre alternativer

Sammenlignet med e-tron 55 quattro er batterikapasiteten redusert fra 95 kWt til 71 kWt, mens rekkevidden er redusert med om lag 20 prosent fra 408 km til cirka 300 km.

Konkurransen på elbilfronten begynner nå virkelig å tilspisse seg. Skillebæk mener det da kan bli vanskelig å selge e-tron 50.

- Det er en fin bil til en fin pris, men det må bli for de som kjører korte daglige turer. Da vil mange heller se mot Skoda Vision iV eller nye VW ID Crozz. Det er biler som får oppimot 50 mil rekkevidde og som ikke blir mye dyrere enn 500.000 kroner. De gode elbilvalgene begynner rett og slett å bli mange, sier elbileksperten.

Rekkevidden uoffisiell

Audi e-tron er ennå ikke ferdig typegodkjent. Den offisielle rekkevidden kommer ikke før den er på plass. Audi Norge mener i motsetning til Skillebæk at rekkevidden uansett vil tilrettelegge for langt mer enn hva de aller fleste nordmenn kjører til daglig.

- GODT EGNET FOR LANGTUR: Det sier direktør Elin Sinervo i Audi Norge om nye Audi e-tron 50.. Foto: Harald A. Møller AS
- GODT EGNET FOR LANGTUR: Det sier direktør Elin Sinervo i Audi Norge om nye Audi e-tron 50.. Foto: Harald A. Møller AS Vis mer

- En vanlig nordmann kjører rundt tre mil daglig. Kombinert med mulighetene for hurtiglading er Audi e-tron 50 quattro en bil veldig godt egnet også for langtur, spesielt med tanke på de ledende kjøreegenskapene, sier Sinervo.

Hun viser til at den nye e-tron-versjonen får lavere vekt og en enda mer effektiv drivlinje. Samtidig får den all den samme teknologien og de eksklusive løsningene som ble lansert med Audi e-tron 55 quattro. I tillegg blir S-line-eksteriør nå også tilgjengelig på Audi e-tron for første gang med denne versjonen.

Prislista

Audi e-tron 50 quattro lanseres med egne markedstilpassede modeller for det norske markedet. Her er fraprisene på de forskjellige alternativene, inkludert frakt og levering i Oslo:

  • e-tron Launch Edition (introduksjonsmodell): 499.000,-
  • e-tron Advanced Business: 559.900,-
  • e-tron Advanced Sport: 599.900,-

Elin Sinervo sier de nå gleder seg til å starte salget og at de forventer god tilgang på biler.

- Nå blir vår premiumtilnærming til elbil tilgjengelig for mange flere, med de prisene vi tilbyr på Audi e-tron 50. Vi oppfordrer interesserte kunder til å kontakte sin Audi-forhandler eller følge med på våre hjemmesider for videre informasjon.