<strong>DYRT:</strong> Mange har blitt provosert over høye bompriser på norske veier. Bildet er fra bomstasjon i Oslo, sett fra Bygdøylokket mot Skøyen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
DYRT: Mange har blitt provosert over høye bompriser på norske veier. Bildet er fra bomstasjon i Oslo, sett fra Bygdøylokket mot Skøyen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer

Bompenger på norgesferie 2020

Så mye koster ferien i bompenger

Noen strekninger har blitt veldig mye dyrere siden i fjor. Og nå må også elbilistene begynne å betale.

Publisert
Sist oppdatert

Norgesferie er som du har lest, sett og hørt gjentatte ganger det alle skal bedrive denne sommeren. Ifølge tall fra NAF er det hele 37 prosent av oss som skal på bilferie i gamlelandet.

Har du lyst til å leie bobil, men har aldri vært inne i en, eller sett inn i en før? Bli med på denne kjappe omvisningen og se om dette er noe for deg. Vis mer

Det rapporteres også for nte året på rad at det er solgt rekordmange bobiler og campingvogner. Dermed later det til at nordmenn erstatter tyskerne og andre utenlandsturister på veiene mellom Lofoten, Atlanterhavsveien, Prekestolen og Julius i Kristiansand.

Men hva koster det egentlig å kjøre land og strand rundt? Heldigvis - for dem som kjører bil med fossilt brensel - har drivstoffprisene falt betraktelig som følge av corona-pandemien. Men på den annen side svir bompengene vel så mye i lommeboka til mange.

Og det viser seg at det ikke lenger er like billig å kjøre elbil …

14 destinasjoner

I denne saken ser du hvor mye 14 populære norske feriemål koster, i rene bompenger (pluss ferje på én av turene), denne sommeren. I tabellen lenger ned i saken kan du se hvor mye du må ut med for å reise mellom disse stedene:

  • Oslo - Kristiansand
  • Oslo - Tjøme
  • Oslo - Lillehammer
  • Oslo - Trysil
  • Bergen - Kristiansand
  • Bergen - Oslo
  • Bergen - Geilo
  • Tromsø - Alta
  • Tromsø - Harstad
  • Ålesund - Oslo
  • Stavanger - Oslo
  • Trondheim - Oslo
  • Trondheim - Bergen
  • Sandvika - Otta

I saken har vi tatt utgangspunkt i hva det koster for dieselbil, uten Autopass-brikke. For bensin er bompengeprisen stort sett noe rimeligere i de store byene. Elbil-prisene er spesifisert i teksten. For å se priser med registrert Autopass-brikke, se tabellen i slutten av saken.

Mye dyrere

Selv om det er et par strekninger som har blitt billigere siden vi gjorde samme øvelse for ett år siden, er gjengangeren at turene har blitt dyrere - noen vesentlig dyrere.

Høyest er prisøkningen for dem som kjører tur-retur Oslo-Kristiansand på E18. Her har prisen gått opp med over 75 prosent, sammenliknet med i fjor. Det er takket være fire nye bompasseringer hver vei. Til gjengjeld har strekningen bare blitt tre prosent kortere ...

Her må også elbilistene tåle å ta i et bitte lite tak. De må betale hele fem og én halv gang mer enn i fjor, men det tilsvarer fortsatt bare 68 kroner.

En strekning som derimot ikke har blitt kortere, men likevel dyrere, er tur-retur Stavanger-Oslo (E39 og E18). Her har prisen økt fra 291 til 440 kroner, sammenliknet med sommeren 2019. På kalkulatoren blir det pluss 51 prosent. Elbilistene må finne seg i å betale 87 kroner - 7,25 ganger mer enn i fjor.

<strong>RØYNER PÅ:</strong> Elbiler slipper tradisjonelt billigere unna bompasseringene enn diesel- og bensinbiler, men nå har satsene begynt å øke. Mellom Bergen og Geilo må elbilistene ut med 25 ganger mer enn for bare ett år siden. Foto: NTB Scanpix
RØYNER PÅ: Elbiler slipper tradisjonelt billigere unna bompasseringene enn diesel- og bensinbiler, men nå har satsene begynt å øke. Mellom Bergen og Geilo må elbilistene ut med 25 ganger mer enn for bare ett år siden. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Rimeligere fra Vestkanten

For bæringer som kjører fram og tilbake på E6 mellom Sandvika og hytta på Otta i Sel kommune har bomprisen imidlertid blitt vesentlig lavere. Nå koster det 334 kroner tur-retur, mot 522 kroner i fjor (-36%).

De som kjører Tesla, Audi e-tron eller andre elbiler slipper dessuten helt unna å betale bompenger nå.

Velg riktig rute

Den dyreste turen i oversikten har også blitt dyrere. På tur-retur Bergen-Kristiansand, nedover langs norgeskysten på E39, må bilistene ut med oppimot 1.078 kroner (+7,4%). Med Autopass-brikke og bompengerabatt «slipper de unna» med oppimot 902 kroner (+6,7%).

Eksempelet gjelder som nevnt for dem som kjører med diesel på tanken. For bensinbilister blir denne turen bare noen kroner rimeligere. Elbilistene, derimot, må betale 423 kroner på strekningen - det er den samlede prisen for de to ferjene (fire turer) på turen. Også det er en økning på nesten 25 prosent.

Sjekk selv tabellen nederst i saken for å se hvor mye forskjellige ferieturer koster i bompenger.

Om ikke veien er en del av målet, kan vi anbefale å kjøre innlandet via E134 over Haukeli. Selv om ruta er fem mil lengre hver vei, går det normalt raskere og sparer deg for over 502 kroner (uten Autopass).

SOMMERFERIEN: For de aller, aller fleste vil sommerferien i år bli i Norge, og her er det et hav av muligheter! Video: Kristin Sørdal. Klipp: Ørjan Ryland Vis mer

Prisen for bergensere som skal kjøre tur retur hytta på Geilo har svingt veldig de siste åra. Det siste året har denne vært stabil, men ikke for elbilistene. Først og fremst takket være bommen ved Hardangerbrua på riksvei 13 må de nå betale nesten 25 ganger mer enn i for.

Rimelig Oslo-tur

Skal bergenserne videre til Oslo (og tilbake) blir regninga på totalt 791 kroner - eller 585 kroner, med brikke.

Så ille er det ikke for dem som bor i hovedstaden, oppsiktsvekkende nok, da deres typiske innenlands feriedestinasjoner kanskje befinner seg noe nærmere. En svipp til Tjøme i Vestfold koster ikke mer enn 75 kroner tur-retur.

Er Lilleputthammer og Hunderfossen målet, lønner det seg ikke å kjøre E6, men riksvei 4, gjennom Oppland. Da sparer du ikke bare 214 kroner i bom, men trolig noen minutter også.

Heldige nordlendinger

Samtidig ser vi i tabellen at de som bor i Ålesund må bli hjemme om de skal svømme på sunnmørsk vis. I hvert fall bør de unngå badetur til hovedstaden vie E6 og Rv4, da bomprisen har økt med 23 prosent til 799 kroner. Mange fra Nordvestlandet har dessuten ikke bombrikke i bilen, og kan derfor gå glipp av rabatten på nesten 200 kroner.

Bedre stiller det seg da for nordlendingene, som har færre bommer enn severdigheter. Finnmark er fortsatt det eneste fylket i Norge uten innkreving av bompenger, og skal du kjøre tur-retur Tromsø-Alta er det bare drivstoffet du må betale for. En tur til Harstad kommer imidlertid fortsatt på 52 kroner, tur-retur - mens elbilistene slipper unna helt gratis.

Så mye koster ferien i bompenger

Destinasjon Pris (t/r) Pris m/ Autopass Bommer (t/r) Lengde (t/r) Elbil
Oslo-Kristiansand (E18)357,-286,-12/12637 km68,-
Oslo-Tjøme (E18)75,-60,-1/2245 km12,-
Oslo-Lillehammer (RV4)199,-129,-3/4335 km12,-
Oslo-Trysil (E6/RV25)365,-262,-8/9418 km12,-
Bergen-Kristiansand (E39)*1078,-902,-6/7884 km423,-
Bergen-Oslo (RV7)791,-585,-6/8926 km208,-
Bergen-Geilo (E16/RV7)560,-400,-3/6487 km196,-
Tromsø-Alta (E6)0,-0,-0/0588 km0,-
Tromsø-Harstad (E6)52,-21,-2/2599 km0,-
Ålesund-Oslo (E136/RV4)799,-609,-16/151088 km12,-
Stavanger-Oslo (E39/E18)440,-334,-12/41104 km87,-
Trondheim-Oslo (RV3/E6)445,-321,-12/11987 km11,-
Trondheim-Bergen (E16)260,-160,-7/41289 km44,-
Sandvika-Otta (E6)334,-267,-6/6565 km0,-

Tabellforklaring: Bompengekalkulators forslag for kjørerute er lagt til grunn. Ingen av eksemplene er rammet av rushtidsavgift. Satsene er oppgitt uten Autopass-brikke, men også spesifisert med brikke i tabellen. Prisene er dessuten for dieselbiler (bensinsatsene er stort sett noen kroner billigere i de store byene), mens elbilsatsene (med Autopass-rabatt) er oppgitt i tabellen. Med bombrikke får man stort minimum 10 prosent rabatt - ofte mer, som eksemplene viser. På mobil: Sveip mot høyre for å se hele tabellen. *=Strekningen Bergen-Kristiansand (E39) er inkludert med til sammen 275 kroner i ferjebilletter. Kilde: Bompengekalkulator.no

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer