Bøter i utlandet 2019

Så mye koster fartsbota på ferie

Du slipper i alle fall billigere unna, om du skulle synde mot fartreglene i utlandet.

FARTSBOT I UTLANDET: Det er mange som er lystne på bilferie i Europa. Men vet du hvor mye du må betale for ei fartsbot i Tyskland? Foto: Shutterstock
FARTSBOT I UTLANDET: Det er mange som er lystne på bilferie i Europa. Men vet du hvor mye du må betale for ei fartsbot i Tyskland? Foto: ShutterstockVis mer

Dinside har tidligere fortalt at Norge har de dyreste fartsbøtene i verden, i alle fall om vi regner gjennomsnitlig, i 21-25 km/t i 70-sona.

Unntaket er for eksempel i Finland, hvor ishockeystjerna Rasmus Ristolainen (24) nylig måtte ut med 1,9 millioner kroner for å kjøre i 81 km/t i tettbygd strøk med luksusbilen sin. Finnene får nemlig bøter basert på inntekt.

Tjener du godt, bør du dermed være ekstra forsiktig når du ferdes i vårt naboland i øst - uansett vil bota tilsvare 3,33 prosent av månedslønna di.

Med norsk gjennomsnittslønn tilsvarer imidlertid bota over 14 prosent av månedslønna, om du bryter fartsgrensa i Norge.

Dyrest i Norge

Skal du på bilferie i Europa i sommer - eller kanskje er du det allerede - kan det være greit å lese litt om hvordan det fungerer med fartsbøter i andre europeiske land. Er du interessert i å vite de norske reglene, har vi mange artikler om temaet, blant annet:

Sverige

Det er mange nordmenn som kjører bil i Sverige, der prisene er noe rimeligere og fartsgrensene litt høyere enn her hjemme.

Söta bror har et litt annerledes system for fartsbøter. Istedenfor det norske systemet med egne satser for hver fartsgrense, har svenskene kun grenser å følge med på:

  • Fartsgrense 50 km/t eller lavere
  • Fartsgrense høyere enn 50 km/t
Over grensa 50 km/t og lavere Over 50 km/t
1–10 km/t2.000 SEK1.500 SEK
11–15 km/t2.400 SEK2.000 SEK
16–20 km/t2.800 SEK2.400 SEK
21–25 km/t3.200 SEK2.800 SEK
26–30 km/t3.600 SEK3.200 SEK
31–35 km/t4.000 SEK3.600 SEK
36< km/t4.000 SEK4.000 SEK

Det laveste forelegget i Sverige er på 1.500 svenske kroner, mens du maks må punge ut med 4.000 kroner for å ha kjørt alt for fort.

Storbritannia

Noen velger også å leie seg bil i Storbritannia. Har du høy inntekt, kan det da bli kostbart å kjøre for fort. Der er nemlig bota en halv ukelønn, etter at satsene ble høynet for et par år siden. Du kan lese mer om de britiske reglene på saga.co.uk, om du er komfortabel med engelsk.

Britene selv må ut med gjennomsnitlig 338 pund (3.650 NOK) for fartsbøtene sine, men med mye høyere inntekt må gjennomsnittsnordmannen punge ut nærmere 150 pund ekstra.

Tyskland

Mange tenker nok at det bare er å legge klampen i bånn, når de skal kjøre bil i Tyskland. «Det er jo ingen fartsgrenser der ...» Men det er det naturligvis, om du ikke kjører på Autobahn da. Men også der er det unntak.

Pass dessuten på at det ofte står automatiske fartsmålere på steder der farta er senket - også på steder med veiarbeid.

I VW, BMW, Audi, Mercedes, Porsche og flere bilmerkers hjemland er det imidlertid ikke alt for dyrt å råkjøre. 670 kroner koster det - nesten 6.000 kroner mindre enn her hjemme.

Er du flink i tysk eller en racer på Google Translate kan du lese mer om tyske reaksjoner på råkjøring på denne siden.

Tettbygd strøk

Over grensa Forelegg Prikker Inndratt førerkort
1–10 km/t15 euro
11–15 km/t25 euro
16–20 km/t35 euro
21–25 km/t80 euro*
26–30 km/t100 euro*
31–40 km/t160 euro**1 måned
41–50 km/t200 euro**1 måned
51–60 km/t280 euro**2 måneder
61–70 km/t480 euro**3 måneder
70< km/t680 euro**3 måneder

Utenfor tettbygd strøk

Over grensa Forelegg Prikker Inndratt førerkort
1–10 km/t10 euro
11–15 km/t20 euro
16–20 km/t30 euro
21–25 km/t70 euro*
26–30 km/t80 euro*
31–40 km/t120 euro*
41–50 km/t160 euro**1 måned
51–60 km/t240 euro**1 måneder
61–70 km/t440 euro**2 måneder
70< km/t600 euro**3 måneder

Tyskerne diskuterer dessuten om det skal innføres fartsgrenser på hele Autobahn også. Dessuten anbefales det å ikke kjøre raskere enn 130 km/t, til tross for fri fart. Havner du i ei ulykke kan du dessuten bli straffet for uvøren kjøring, så hold god avstand til bilen foran.

Frankrike

I Frankrike koster fartsbota 135 euro (1.300 NOK), bare en femdel av hva nordmenn er vant til.

Leser du fransk kan du se mer om de franske fartsbøtene på denne siden.

Bøtesatser og prikker

Over grensa Forelegg Prikker Inndratt førerkort
1–20 km/t68 euro**
20–29 km/t135 euro**
30–39 km/t135 euro***Maks 3 år
40–49 km/t2)135 euro****Maks 3 år
50< km/t**Maks 1.500 euro******Maks 3 år

Tabellforklaring: *) 135 euro om fartsgrensa på veien er 50 km/t eller lavere. **) Bilen kan tas i beslag.

Ekstremt billig i øst

Ser vi på hele Europa - og du av en eller annen meningsløs grunn vil oppsøke landet med de laveste fartsbøtene - er Øst-Europa en naturlig destinasjon.

Der finner du de klart rimeligste foreleggene. Der det koster 6.400 kroner å kjøre 21 km/t for raskt på en norsk motorvei koster det for eksempel bare 200 kroner i Polen - da kan man altså bli tatt 32 ganger, før det økonomiske utlegget blir det samme.

Vel og merke vil du trolig miste både lappen og havne bak lås og slå før det skulle skje - eventuelt på en lukket psykiatrisk avdeling.

Europas dyreste fartsbøter

# Land Forelegg
1.Norge£584
2.Island£426
3.Estland£356
4.Storbritannia£338
5.Sverige£234
6.Sveits£206
7.Nederland£158
8.Italia£150
9.Frankrike£120
10.Belgia£106
11.Finland£102
12.Danmark£91
13.Hellas£89
Spania£89
15.Ungarn£82
16.Slovenia£71
Irland£71
18.Slovakia£62
Tyskland£62
20.Portugal£53
21.Østerrika£44
Luxembourg£44
23.Latvia£36
24.Tsjekkia£35
25.Litauen£27
26.Polen£21

Tabellforklaring: Dette er foreleggene som gis til trafikanter i de forskjellige europeiske OECD-landene, som blir tatt i 21 km/t for mye på motorvei. Dette er tallene vi har lagt til grunn i sammenligningen i artikkelen.