Trafikkbøter:

Så mye koster det å kjøre på rødt lys

Slipper du unna med den dyre boten, er du likevel heldigere enn om du forårsaker en ulykke.

KOSTER MYE Å KJØRE PÅ RØDT LYS: Om du tar sjansen på å kjøre på rødt lys i Norge, kan det koste 15 prosent av en gjennomsnittlig månedslønn, om du blir tatt. Foto: Shutterstock
KOSTER MYE Å KJØRE PÅ RØDT LYS: Om du tar sjansen på å kjøre på rødt lys i Norge, kan det koste 15 prosent av en gjennomsnittlig månedslønn, om du blir tatt. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Norge er det nest dyreste landet, når det kommer til kjøring på rødt lys. I Norge koster det bare to britiske pund mindre enn i Hellas å bryte denne trafikkregelen, viser statistikk Dinside har fått fra britiske Go Compare.

I Norge koster det 620 pund (6.800 kroner), om du kjører på rødt lys. Den satsen har vært gjeldende siden den ble skrudd opp i 2018.

I egen klasse

Sammen med grekerne (622 pund) har vi de suverent høyeste foreleggene for kjøring mot rødt - blant OECD-landene i verden. Dermed befester vi oss som et av de strengeste landene i verden, når det kommer til sanksjoner mot å tøye trafikkreglene.

OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) er organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling, hvor 36 industriland er medlemmer.

Et rødlysforelegg i Norge er langt over dobbelt så høyt som i Sverige (251 pund), som er nest dyrest i Norden, og tre og en halv gang så høyt som i Danmark. Våre satser er dessuten over ti ganger så høye som i Finland (£58 pund).

Høyeste forelegg

# Land Forelegg
1.Hellas£622
2.Norge£620
3.Israel£319
4.Slovenia£267
5.Sverige£251
6.Nederland£205
7.Sveits£198
8.Australia£195
9.Danmark£182
10.Estland£178
13.Island£160
28.Finland£58

Alt er relativt

Men som mange liker å påpeke - riktig nok - så må man også se på omstendighetene. Norge har også en av de høyeste inntektene blant disse landene, dermed er den gjennomsnittlige nordmann bedre rustet til å betale det høye forelegget.

I Hellas - som også har det høyeste forelegget, satt opp mot inntekt - må gjennomsnitts-grekeren betale hele 48,45 prosent av sin månedlige inntekt for å kjøre på rødt lys. Det tilsvarer ti og en halv dags arbeid i Hellas.

En gjennomsnittlig nordmann har betalt sitt forelegg etter tre og en kvart arbeidsdag - altså 15 prosent av månedslønna - viser statistikken. Det er nok til en femteplass på OECD-statistikken og til å være i særklasse mest i Norden, hvor svenskene kun bruker 1,91 dager på å betale forelegget.

Finnene, derimot, bruker mindre enn en halv dag på å gjøre opp for å ha kjørt på rødt lyssignal. Det tilsvarer 1,89 prosent av en gjennomsnittlig finsk månedslønn og er minst blant alle OECD-landene.

Relativ bot - ut fra inntekt

# Land Del av lønn Dager
1.Hellas48,45 %10,51
2.Ungarn17,48 %3,79
3.Estland15,88 %3,45
4.Slovenia15,19 %3,30
5.Norge15,00 %3,25
6.Slovakia13,64 %2,96
7.Israel11,82 %2,56
8.Sverige8,81 %1,91
9.Spania8,55 %1,85
10.Tsjekkia8,34 %1,81
14.Danmark5,54 %1,20
20.Island3,72 %0,81
31.Finland1,89 %0,41

PS: Tallene er hentet inn fra 31 av 36 OECD-medlemsland, av Verve Research på oppdrag fra Go Compare. Lokale valutaer ble konvertert til britiske pund ved å benytte Googles egen valutakalkulator 17. september 2018. Dinside har av hensyn til sammenligningen valgt å beholde pund i tabellene. Bøter og forelegg fra Australia, Canada og USA tilsvarer medianen av de forskjellige stater og provinsers satser.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer