Trafikkbøter:

Så mye koster det å kjøre på rødt lys

Slipper du unna med den dyre boten, er du likevel heldigere enn om du forårsaker en ulykke.

KOSTER MYE Å KJØRE PÅ RØDT LYS: Om du tar sjansen på å kjøre på rødt lys i Norge, kan det koste 15 prosent av en gjennomsnittlig månedslønn, om du blir tatt. Foto: Shutterstock
KOSTER MYE Å KJØRE PÅ RØDT LYS: Om du tar sjansen på å kjøre på rødt lys i Norge, kan det koste 15 prosent av en gjennomsnittlig månedslønn, om du blir tatt. Foto: Shutterstock Vis mer

Norge er det nest dyreste landet, når det kommer til kjøring på rødt lys. I Norge koster det bare to britiske pund mindre enn i Hellas å bryte denne trafikkregelen, viser statistikk Dinside har fått fra britiske Go Compare.

I Norge koster det 620 pund (6.800 kroner), om du kjører på rødt lys. Den satsen har vært gjeldende siden den ble skrudd opp i 2018.

I egen klasse

Sammen med grekerne (622 pund) har vi de suverent høyeste foreleggene for kjøring mot rødt - blant OECD-landene i verden. Dermed befester vi oss som et av de strengeste landene i verden, når det kommer til sanksjoner mot å tøye trafikkreglene.

OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) er organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling, hvor 36 industriland er medlemmer.

Et rødlysforelegg i Norge er langt over dobbelt så høyt som i Sverige (251 pund), som er nest dyrest i Norden, og tre og en halv gang så høyt som i Danmark. Våre satser er dessuten over ti ganger så høye som i Finland (£58 pund).

Høyeste forelegg

# Land Forelegg
1.Hellas£622
2.Norge£620
3.Israel£319
4.Slovenia£267
5.Sverige£251
6.Nederland£205
7.Sveits£198
8.Australia£195
9.Danmark£182
10.Estland£178
13.Island£160
28.Finland£58

Alt er relativt

Men som mange liker å påpeke - riktig nok - så må man også se på omstendighetene. Norge har også en av de høyeste inntektene blant disse landene, dermed er den gjennomsnittlige nordmann bedre rustet til å betale det høye forelegget.

I Hellas - som også har det høyeste forelegget, satt opp mot inntekt - må gjennomsnitts-grekeren betale hele 48,45 prosent av sin månedlige inntekt for å kjøre på rødt lys. Det tilsvarer ti og en halv dags arbeid i Hellas.

En gjennomsnittlig nordmann har betalt sitt forelegg etter tre og en kvart arbeidsdag - altså 15 prosent av månedslønna - viser statistikken. Det er nok til en femteplass på OECD-statistikken og til å være i særklasse mest i Norden, hvor svenskene kun bruker 1,91 dager på å betale forelegget.

Finnene, derimot, bruker mindre enn en halv dag på å gjøre opp for å ha kjørt på rødt lyssignal. Det tilsvarer 1,89 prosent av en gjennomsnittlig finsk månedslønn og er minst blant alle OECD-landene.

Relativ bot - ut fra inntekt

# Land Del av lønn Dager
1.Hellas48,45 %10,51
2.Ungarn17,48 %3,79
3.Estland15,88 %3,45
4.Slovenia15,19 %3,30
5.Norge15,00 %3,25
6.Slovakia13,64 %2,96
7.Israel11,82 %2,56
8.Sverige8,81 %1,91
9.Spania8,55 %1,85
10.Tsjekkia8,34 %1,81
14.Danmark5,54 %1,20
20.Island3,72 %0,81
31.Finland1,89 %0,41

PS: Tallene er hentet inn fra 31 av 36 OECD-medlemsland, av Verve Research på oppdrag fra Go Compare. Lokale valutaer ble konvertert til britiske pund ved å benytte Googles egen valutakalkulator 17. september 2018. Dinside har av hensyn til sammenligningen valgt å beholde pund i tabellene. Bøter og forelegg fra Australia, Canada og USA tilsvarer medianen av de forskjellige stater og provinsers satser.