SÅ MYE SPARER DU: Du sparer 50 sekunder på mila om du øker fra 80 til 90 km/t. Men er fartsgrensa 80 km/t, er neppe risikoen verdt det. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
SÅ MYE SPARER DU: Du sparer 50 sekunder på mila om du øker fra 80 til 90 km/t. Men er fartsgrensa 80 km/t, er neppe risikoen verdt det. Foto: Gorm Kallestad / NTB ScanpixVis mer

Fartsgrense og risiko

lite sparer du på å bryte fartsgrensa

Du sparer ikke mye på å øke risikoen.

Det er mange som lar seg friste til å tråkke på litt ekstra på tørre norske sommerveier. Det er imidlertid marginalt med tid å spare på å bryte fartsgrensene.

- Øker du farten fra 80 til 90 kilometer i timen, kommer du frem 50 sekunder raskere på én mil, sier fungerende kommunikasjonssjef Nils Sødal i NAF.

Apropos kjør for fort, her er bilmerkene som får flest fartsbøter.

Lenger ned i saken ser du tabellen som viser hvor mye/lite tid du sparer på mila ved å kjøre for fort.

Sparer ikke mye

Om farten økes fra 90 km/t til 110 sparer du ett minutt og 13 sekunder på mila. Holder du jevnt 110 km/t i ti mil, sparer du tolv minutter og 17 sekunder. For de fleste blir besparelsen enda mindre, da de færreste klarer å holde jevnt 20 km/t over fartsgrensen i så lang tid, mener Sødal.

Kjører du hele 30 km/t for fort i 80-sona, sparer du to minutt og tre sekunder per mil. Besparelsen blir dermed 20 minutt og 30 sekunder på ti mil, om farta er jevn - noe de færreste altså klarer.

Tidsbesparelse per mil

HASTIGHET 90 km/t 100 km/t 110 km/t
80 km/t50 sek1 min 30 sek2 min 03 sek
90 km/t-40 sek1 min 13 sek
100 km/t--33 sek

Blir fort dyrt

I slik fart må du også regne med og mange prikker på førerkortet - for ikke å si risikere å miste lappen for en periode.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foreleggene for råkjøring ble økt fra 1. januar i år, og i tabellen under kan du se hva du må ut med ved forskjellige hastigheter:

Så lite sparer du på å bryte fartsgrensa

Du finner flere detaljer i denne artikkelen

- Du øker også sjansene for å ta dårlige valg i trafikken. Nøkkelen er å stresse ned, og huske at du er på ferie og ikke har dårlig tid, mener Nils Sødal.

Farlig sommertrafikk

I tillegg til å spare lite tid, samt stor risiko for bot, prikker og tapt førerkort, øker du desto verre sjansen for ulykker betraktelig ved å kjøre for fort.

Tall fra Statens vegvesen viser at i år har 14 personer omkommet i trafikken i juni. Det er nesten like mange som i januar, februar og mars til sammen, med henholdsvis 16 omkomne.

Fra 2010, viser tall at det nesten hvert år er like mange omkomne i månedene mai, juni, juni og august, som til sammen resten av året. I 2012 omkom eksempelvis 75 personer i disse månedene, mot 70 resten av året.

Og høy fart er en av de viktigste årsakene til ulykker. Ofte kan bare en liten reduksjon i hastigheten være forskjellen mellom liv og død. Det du klarer å stoppe for i 80 km/t ville du med 10 km/t mer på speedometeret, truffet med en fart på hele 50 km/t.

Så liten er forskjellen fra å unngå krasj til krasj

Klarer du akkurat å stoppe i: vil du ved: krasje i ...
50 km/t60 km/t... 40 km/t
70 km/t80 km/t... 45 km/t
80 km/t90 km/t... 50 km/t
80 km/t100 km/t... 70 km/t

- Vårt råd er å følge fartsgrensene så du unngår ulykke. Ta det med ro på ferieturen, så du og familien kommer trygt frem dit dere skal, sier Nils Sødal i NAF.

- Det er gode grunner til at fartsgrensene er som de er på veinettet vårt, understreker han.