SÅ MYE SPARER DU: Du sparer 50 sekunder på mila om du øker fra 80 til 90 km/t. Men er fartsgrensa 80 km/t, er neppe risikoen verdt det. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
SÅ MYE SPARER DU: Du sparer 50 sekunder på mila om du øker fra 80 til 90 km/t. Men er fartsgrensa 80 km/t, er neppe risikoen verdt det. Foto: Gorm Kallestad / NTB ScanpixVis mer

Fartsgrense og risiko

lite sparer du på å bryte fartsgrensa

Du sparer ikke mye på å øke risikoen.

Det er mange som lar seg friste til å tråkke på litt ekstra på tørre norske sommerveier. Det er imidlertid marginalt med tid å spare på å bryte fartsgrensene.

- Øker du farten fra 80 til 90 kilometer i timen, kommer du frem 50 sekunder raskere på én mil, sier fungerende kommunikasjonssjef Nils Sødal i NAF.

Apropos kjør for fort, her er bilmerkene som får flest fartsbøter.

Lenger ned i saken ser du tabellen som viser hvor mye/lite tid du sparer på mila ved å kjøre for fort.

Sparer ikke mye

Om farten økes fra 90 km/t til 110 sparer du ett minutt og 13 sekunder på mila. Holder du jevnt 110 km/t i ti mil, sparer du tolv minutter og 17 sekunder. For de fleste blir besparelsen enda mindre, da de færreste klarer å holde jevnt 20 km/t over fartsgrensen i så lang tid, mener Sødal.

Kjører du hele 30 km/t for fort i 80-sona, sparer du to minutt og tre sekunder per mil. Besparelsen blir dermed 20 minutt og 30 sekunder på ti mil, om farta er jevn - noe de færreste altså klarer.

Tidsbesparelse per mil

HASTIGHET 90 km/t 100 km/t 110 km/t
80 km/t50 sek1 min 30 sek2 min 03 sek
90 km/t-40 sek1 min 13 sek
100 km/t--33 sek

Blir fort dyrt

I slik fart må du også regne med og mange prikker på førerkortet - for ikke å si risikere å miste lappen for en periode.

Foreleggene for råkjøring ble økt fra 1. januar i år, og i tabellen under kan du se hva du må ut med ved forskjellige hastigheter:

Så lite sparer du på å bryte fartsgrensa

Du finner flere detaljer i denne artikkelen

- Du øker også sjansene for å ta dårlige valg i trafikken. Nøkkelen er å stresse ned, og huske at du er på ferie og ikke har dårlig tid, mener Nils Sødal.

Farlig sommertrafikk

I tillegg til å spare lite tid, samt stor risiko for bot, prikker og tapt førerkort, øker du desto verre sjansen for ulykker betraktelig ved å kjøre for fort.

Tall fra Statens vegvesen viser at i år har 14 personer omkommet i trafikken i juni. Det er nesten like mange som i januar, februar og mars til sammen, med henholdsvis 16 omkomne.

Fra 2010, viser tall at det nesten hvert år er like mange omkomne i månedene mai, juni, juni og august, som til sammen resten av året. I 2012 omkom eksempelvis 75 personer i disse månedene, mot 70 resten av året.

Og høy fart er en av de viktigste årsakene til ulykker. Ofte kan bare en liten reduksjon i hastigheten være forskjellen mellom liv og død. Det du klarer å stoppe for i 80 km/t ville du med 10 km/t mer på speedometeret, truffet med en fart på hele 50 km/t.

Så liten er forskjellen fra å unngå krasj til krasj

Klarer du akkurat å stoppe i: vil du ved: krasje i ...
50 km/t60 km/t... 40 km/t
70 km/t80 km/t... 45 km/t
80 km/t90 km/t... 50 km/t
80 km/t100 km/t... 70 km/t

- Vårt råd er å følge fartsgrensene så du unngår ulykke. Ta det med ro på ferieturen, så du og familien kommer trygt frem dit dere skal, sier Nils Sødal i NAF.

- Det er gode grunner til at fartsgrensene er som de er på veinettet vårt, understreker han.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.