Vintertest av seks elbiler 2019

Så langt kommer du i kulda

Dinside har testet seks elbiler på vinterføre. Det viser seg å være stor forskjell på rekkevidden og hvor mye strøm de bruker i kulda.

OVERRASKELSE: Vi har testet seks svært populære elbiler i kulda. Elbiler som for eksempel Tesla Model 3 og Audi e-tron er dessverre ikke med her, siden de ikke var tilgjengelige på slutten av forrige vintersesong (da testen ble utført). Derfor blir ikke dette en kåring av beste rekkevidde og mest effektive vinterelbil på markedet denne vinteren.

Foto: Markus Pentikainen
OVERRASKELSE: Vi har testet seks svært populære elbiler i kulda. Elbiler som for eksempel Tesla Model 3 og Audi e-tron er dessverre ikke med her, siden de ikke var tilgjengelige på slutten av forrige vintersesong (da testen ble utført). Derfor blir ikke dette en kåring av beste rekkevidde og mest effektive vinterelbil på markedet denne vinteren. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

En norsk vinter med snø, is og kulde er utfordrende for elektriske biler. I sine skryte-brosjyrer sier ikke bilprodusentene mye om hva bilene duger til under slike forhold.

Derfor tok vi med oss BMW i3, Hyundai Kona Electric, Jaguar i-Pace, Kia e-Niro, Nissan Leaf og Tesla Model S til Ivalo i Finland, noen mil nord for Polarsirkelen for å teste. Målet var blant annet å se hvor mye rekkevidde bilene tapte i kulda.

Populære elbiler som for eksempel Tesla Model 3 og Audi e-tron mangler her, siden de ikke var tilgjengelige på slutten av forrige vintersesong (da testen ble foretatt). Derfor blir ikke dette en kåring av beste rekkevidde og mest effektive vinterelbil på markedet denne vinteren. Det kommer dessuten enda flere elbiler fra 2020.

Ut i fra erfaringene med storebror Model S, har vi tro på at også Model 3 kan gjøre det bra. Når det gjelder Audi e-tron, har den relativt kort rekkevidde. Den er i utgangspunktet en stor og tung SUV med firehjulstrekk, som normalt vil ha et ganske høyt forbruk. Dette gjelder bensin og på samme måte med strøm.

Forskjeller i pris og leveringstid

Bilene skiller seg mye på pris. Nissan Leaf, som i flere år har vært blant Norges mest solgte biler, får du fra rundt 275.000 kroner, pluss leveringskostnader, mens en Tasla Model S starter på rundt 800.000.

Også på andre måter skiller bilene seg fra hverandre, noe som har stor innvirkning på vinteregenskapene:

Jaguar i-Pace og Tesla Model S har firehjulstrekk, de andre tohjulstrekk. Batteristørrelsen varierer fra 40 kWt i Nissan Leaf til 100 kWt i Tesla, noe som har mye å si for rekkevidden.

Dårligere rekkevidde i kulda

Vi testet alle vinteregenskapene til disse seks bilene, men det mest interessante var å se på forskjellen i energiforbruk og rekkevidde. Bilene ble kjørt på vanlig landevei – den første mila med bruk av varmeapparat, defroster og setevarme, slik de fleste gjør en kald vintermorgen.

Temperaturen ute varierte mellom minus 19 og minus 6 grader, og vår gjennomsnittshastighet under testen var 75 km/t. Siden batteristørrelsen på bilene er svær forskjellig, ble det også store forskjeller i rekkevidden. Nissan Leaf klarte bare 150 kilometer før batteriet var tomt, mens Tesla Model S klarte nesten 400 kilometer - nærmere tre ganger så langt.

Strømforbruket varierte overraskende mye. Koreanerne Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric var de klart gjerrigste, med 20 kilowattimer (kwt) per 100 kilometer. Det betyr at det er disse to bilene som har den lengste rekkevidden i kulde, i forhold til det fabrikkene oppgir.

I den andre enden, med klart høyest forbruk, finner vi Nissan Leaf med 28 og Jaguar i-Pace med 31 kWt per 100 kilometer.

LAVEST FORBRUK: Kia og Hyundai hadde det klart laveste strømforbruket under kjøring i kulde. Foto: Markus Pentikainen
LAVEST FORBRUK: Kia og Hyundai hadde det klart laveste strømforbruket under kjøring i kulde. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Rekkevidde-sjokk

Ståle Frydenlund, senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening, forklarer noen av årsakene til at rekkevidde blir dramatisk kortere vinterstid.

- Batteriet i en elbil trives best i temperaturer rundt 30 plussgrader. En kald, norsk vinterdag er ikke optimal for å beholde en god rekkevidde. Klarer du 300 kilometer på sommerføre, opplever du kanskje 200 kilometer når de første kuldegradene melder seg, sier han.

VARMT BATTERI: - Å starte kjøreturen med varmt batteri er det beste tipset for å få lengst mulig rekkevidde i kulde, sier Ståle Frydenlund, senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening. Foto: Elbilforeningen
VARMT BATTERI: - Å starte kjøreturen med varmt batteri er det beste tipset for å få lengst mulig rekkevidde i kulde, sier Ståle Frydenlund, senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening. Foto: Elbilforeningen Vis mer

Han skjønner godt at nybakte elbil-eiere kan få et lite sjokk når den første kulda senker seg over landet.

- Mange tror at batteriet har mindre strøm når det er kaldt. Slik er det ikke. Den viktigste årsaken til den korte rekkevidden, er at den innvendige motstanden i batteriet øker og at det blir vanskeligere å få ut strømmen. I tillegg øker snø og slaps rullemotstanden til hjulene. Varmeapparatet sluker også strøm, forklarer Frydenlund.

Det kan ta opptil en halvtimes kjøring å oppnå god driftstemperatur på batteriet, og dermed god energiflyt. Derfor er det å starte kjøreturen med varmt batteri, for eksempel ved å stille inn ladetiden slik at bilen er ferdig oppladet rett før du skal starte kjøringen, hans beste tips for å få best mulig rekkevidde i kulde.

Testet under kjøring på landevei med temperatur som varierer fra minus 19 til minus 6 grader. Fra start er varmeapparat, defroster og setevarme brukt som normalt. Gjennomsnittshastighet 75 km/t. Rekkevidden er oppgitt i kilometer.

Så langt gikk bilene

Modell Rekkevidde Energiforbruk
Tesla Model S391 km27 kWt/100 km
Hyundai Kona e333 km20 kWt/100 km
Kia e-Niro333 km20 kWt/100 km
Jaguar I-Pace322 km31 kWt/100 km
BMW i3199 km23 kWt/100 km
Nissan Leaf150 km28 kWt/100 km