Vi har testet elbil-rekkevidden i -11 grader:

Så langt kjører elbilene egentlig i kulda

I sine skryte-brosjyrer sier ikke produsentene hvor langt elbilen går på en norsk vinterdag. Dinside har testet seks elbiler i vinterkulda - og kan avsløre hva som er sannheten.

MANGLER 120 KILOMETER: I gjennomsnitt mangler de seks elbilene vi har testet 120 kilometer for å nå den rekkevidden som produsentene oppgir etter den nye, strenge WLTP-normen. Foto: Markus Pentikainen
MANGLER 120 KILOMETER: I gjennomsnitt mangler de seks elbilene vi har testet 120 kilometer for å nå den rekkevidden som produsentene oppgir etter den nye, strenge WLTP-normen. Foto: Markus PentikainenVis mer

Norske vinterveier, med snø, is kulde og mørke, er noe av det tøffeste en bil og sjåfør kan utsettes for. Vi tok med oss BMW i3, Hyundai Kona Electric, Jaguar i-Pace, Kia e-Niro, Nissan Leaf og Tesla Model S dit hvor vinteren byr på de aller største utfordringene – til Ivalo, noen mil nord for Polarsirkelen – for å finne ut hva de egentlig duger til.

Mangler 120 kilometer

For mange er rekkevidde ett av de viktigste kriteriene for valg av elektrisk bil. Derfor ville vi finne ut av er hva slags rekkevidde og forbruk bilene virkelig har når temperaturen synker ned mot minus 10 grader.

Vår mistanke, om at den skiller seg mye fra det produsentene oppgir, ble bekreftet. Ikke en gang tallene etter den nye, strenge WLTP-normen er i nærheten av det virkelige forbruket i kulde:

I gjennomsnitt, på de seks bilene, manglet det 120 kilometer for å nå de tallene som fabrikken oppgir.

NORSK VINTER: Vi har testet de seks elbilene under landeveiskjøring. Temperaturen varierte fra minus 6 til minus 19 grader. Foto: Markus Pentikainen.
NORSK VINTER: Vi har testet de seks elbilene under landeveiskjøring. Temperaturen varierte fra minus 6 til minus 19 grader. Foto: Markus Pentikainen. Vis mer

Bare skryt

Forskjellen i batteristørrelse betyr selvfølgelig alt for rekkevidde. Nissan Leaf har det minste batteriet med 40 kWt, fulgt av BMW i3 med 42,2 kWt, Hyundai Kona og Kia e-Niro med 64 kWt, Jaguar i-Pace med 90 kWt og Tesla Model S med 100 kWt.

Så langt gikk bilene i kulda

Bil Vår test Fabrikk-tall
Tesla Model S (100 kWt)391 km*632 km
Hyundai Kona (64 kWt)333 km449 km
Kia e-Niro (64 kWt)333 km455 km
Jaguar i-Pace (90 kWt)322 km470 km
BMW i3 (42,2 kWt)199 km287 km
Nissan Leaf (40 kWt)150 km270 km

Tabellforklaring: Batterikapasitet oppgitt av produsenten. Vi målte rekkevidden i –11 grader. Fabrikktall er oppgitt etter den nye WLTP-normen, bortsett fra på Tesla som bruker den gamle, snille NEDC-normen.

I vår test døde batteriet til Nissan Leaf allerede etter 150 kilometer. En medvirkende årsak til det høye forbruket og den korte rekkevidden var at varmeapparat i bilen ikke var kraftig nok til å gi oss de ønskede 20 gradene i kupeen. Det ble derfor kjørt på maksimal effekt hele veien.

BMW i3 kom 50 kilometer lenger enn Leaf, mens strømmen i Jaguar i-Pace tok slutt etter 322 kilometer. Det til tross for at det er betydelig større enn i de to koreanske bilene i testen.

LAVEST FORBRUK: I testen er det Hyundai Kona og Kia e-Niro som har det laveste forbruket.
LAVEST FORBRUK: I testen er det Hyundai Kona og Kia e-Niro som har det laveste forbruket. Vis mer

Kia og Hyundai best

Hyundai Kona og Kia e-Niro klarte nemlig 333 kilometer og hadde det laveste energiforbruket av alle testbilene. Én av forklaringene er at bilene har en såkalt «Winter Mode», som sørger for å varme batteriet, slik at det opprettholder god ytelse.

Som forventet var det Tesla Model S, med et batteri på hele 100 kWt, som gikk lengst. Etter 391 kilometer var det stopp også for Tesla. Tesla er den eneste som fortsatt oppgir rekkevidden sin etter den gamle NEDC-normen. Her oppgis bilen til 632 kilometer, så reduksjonen er uansett dramatisk.

I kulde og mørke

Det er mange faktorer som spiller inn på den rekkevidden du klarer å få ut av batteriet i en elbil. Hastighet og temperatur er viktig, men også kjørestil, bruk av elektriske varmere og bilens innstillinger spiller inn.

For å få sammenliknbare målinger, kjørte vi alle bilene i én kolonne under de samme forholdene på landevei. Temperaturen ute varierte fra minus 6 til minus 19 grader, mens gjennomsnittshastigheten var på 75 km/t.

Forbruket (kWt/10 mil) vi oppgir her er kalkulert ut i fra målt kapasitet på batteriet og de verdiene vi fikk under testen. Vi har tatt bort oppvarmingsperioden i starten av testen, slik at forbruket indikerer det du vil kunne ha i minus 11 grader, med en gjennomsnittshastighet på 80 km/t på landeveien.
Forbruket (kWt/10 mil) vi oppgir her er kalkulert ut i fra målt kapasitet på batteriet og de verdiene vi fikk under testen. Vi har tatt bort oppvarmingsperioden i starten av testen, slik at forbruket indikerer det du vil kunne ha i minus 11 grader, med en gjennomsnittshastighet på 80 km/t på landeveien. Vis mer

Energiforbruk i kulde

Bilenes kjøremodus ble stilt inn så normalt som mulig. Dette for å få lengst mulig rekkevidde, samtidig som bilen ville klare å holde en god temperatur i kupeen.

I ti kilometer fra start kjørte vi varmeapparatet på defroster, med maksimal varme, på frontruten. Vi brukte også bilens setevarme og varmetrådene i bakruten, i tillegg til varme i rattet i de bilene som hadde det. For resten av testen var temperaturen stilt inn på «auto» og 20 grader, med elektriske varmere slått av.

Vi avsluttet målingen på hver bil da instrumentet viste 0 prosent strøm igjen på batteriet.