HOLDER IKKE HVA DE LOVER: Heller ikke elbilene er i nærheten av å gå like langt som NEDC-tallene oppgir, ifølge testen til tyske Auto Bild. Fra venstre: VW e-Golf, Hyundai Ioniq Electric og Opel Ampera-e. Foto: Jamieson Pothecary
HOLDER IKKE HVA DE LOVER: Heller ikke elbilene er i nærheten av å gå like langt som NEDC-tallene oppgir, ifølge testen til tyske Auto Bild. Fra venstre: VW e-Golf, Hyundai Ioniq Electric og Opel Ampera-e. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Elbil og rekkevidde på vinterføre

Så langt går elbilen din i vinterlige forhold

Det er stor variasjon i elbilenes faktiske kjørelengde nær nullpunktet, viser tysk test.

Det vanker ros til Hyundai, Renault og Kia i tyske Auto Bilds ferske test av elbiler på vinterlige forhold.

Og til tross for lengst rekkevidde, får Årets Bil i Norge 2018 - Opel Ampera-e - sammen med Volkswagen og Smart ris for faktisk rekkevidde målt mot oppgitt rekkevidde.

Teslas elbiler, som i realtiteten stiller i en egen prisklasse, blir ikke omtalt i den tyske testen. Merkeligere er det da at verken Nissan Leaf eller BMW i3 er med.

Nissan presenterte forøvrig akkurat prisen på den nye generasjonen Leaf. Den er mye billigere enn konkurrentene.

Yter kun 49 prosent av rekkevidden

Som kjent er det dessverre et relativt stort sprik mellom oppgitt forbruk på biler (NEDC) og bilenes faktiske forbruk. Dette gjelder også for elbiler, som for diesel- og bensindrevne biler.

Derfor erstattes denne test-syklusen av WLTP, som skal gi de fleste bilene 10-25 prosent høyere verdier.

Kjørestil og -forhold, temperatur og bruk av elektriske duppeditter i bilen kan også påvirke rekkevidden i stor grad. Og kulde er kanskje den aller største trusselen, som kan framprovosere rekkeviddeangst hos elbilistene.

Auto Bilds test viser at dette spriket på noen biler er ekstremt, i alle fall på vinterføre.

Verst ut kommer Volkswagen e-Up. Den når bare 49 prosent (79 km) av den oppgitte NEDC-rekkevidden (160km).

Opel og Smart like bak

Ikke mye bedre går det for Smart Fortwo Electric Drive. Smart fikk nylig gjennomgå for sine tvilsomme kjøreegenskaper da Dinside testet elbilen, men nå får den også minus for kort rekkevidde i den tyske testen.

Smart Fortwo er nest dårligst totalt, både i testet rekkevidde (84 km) og i denne, delt på NEDC-tallene (53 %).

Opel Ampera-e er som kjent elbilen i klassen med lengst rekkevidde. Den kjører også lengst i Auto Bilds test (273 km), men bare 29 kilometer lenger enn Renault Zoe (244 km). Det er ikke mye med tanke på at forskjellen mellom bilenes batteristørrelse er betraktelig (60 kWh vs. 41 kWh).

Delt på oppgitt rekkevidde havner derfor Ampera-e på delt nest sisteplass, med 53 prosent.

Ampera-e har, til tross for best rekkevidde i testen og tittelen Årets Bil 2018, slitt den siste tiden. Les mer her om hvorfor de har problemer i Norge.

Bilmodell Rekkevidde (test) Batteri Forbruk Test/Batt
Volkswagen e-Up79 km18,7 kWh23,7 kWh/100 km4,22 km/kWh
Smart Fortwo Electric84 km17,6 kWh21,0 kWh/100 km4,77 km/kWh
Nissan e-NV200 Evalia101 km24,0 kWh23,8 kWh/100 km4,20 km/kWh
Kia Soul EV167 km30,0 kWh18,0 kWh/100 km5,56 km/kWh
Hyundai Ioniq Elecric192 km28,0 kWh14,6 kWh/100 km6,85 km/kWh
Volkswagen e-Golf208 km35,8 kWh17,2 kWh/100 km5,81 km/kWh
Renault Zoe244 km41,0 kWh16,8 kWh/100 km5,95 km/kWh
Opel Ampera-e273 km60,0 kWh22,0 kWh/100 km4,55 km/kWh

Tabellen over viser at Volkswagen e-Up er den elbilen som bokstavelig talt kommer til kort i rekkevidde på vinterføre og at Opel Ampera-e er klart best. Samtidig er begge bilene i nedre sjiktet når det kommer til forbruk og rekkevidde delt på (i forhold til), batterikraft.

VW både best og verst

Det er Hyundai- og Volkswagen-biler som kommer best ut i faktisk kjørelengde, målt mot oppgitt rekkevidde på vinteren. Elbilvariantene av Ioniq og Golf når 69 prosent av oppgitt rekkevidde. Med det havner det tyske konsernet faktisk både først og sist av testbilene.

Hyundai Ioniq Electric når 192 av lovte 280 kilometer. Volkswagen e-Golf 208 av lovte 300 kilometer.

Elbilvarianten av Hyundai Ioniq har også det laveste strømforbruket - 14,6 kWh per 100 kilometer.

Bilmodell Rekkevidde (Test) Rekkevidde (NEDC) Test/NEDC
Opel Ampera-e273 km520 km53 %
Renault Zoe244 km400 km61 %
Volkswagen e-Golf208 km300 km69 %
Hyundai Ioniq Electric192 km280 km69 %
Kia Soul EV167 km250 km67 %
Nissan e-NV200101 km170 km59 %
Smart ForFour Electric84 km160 km53 %
Volkswagen e-Up79 km160 km49 %

Auto Bilds rekkeviddetest ble gjort på en veistrekning på 143 kilometer, hvorav 43 kilometer var på motorvei i en hastighet oppimot 130 kilometer i timen. Temperaturen ute var fem grader celsius, mens innetemperaturen var satt til 21 grader i bilene.