Mister alt veigrep

Så farlige er piggfrie vinterdekk om sommeren

Mange lar de piggfrie vinterdekkene sitte på bilen utover sommeren. Det kan være livsfarlig, viser vår nye test av sommerdekk.

FLYTER PÅ VANNET: Fire flater på størrelse med en hånd, er den eneste kontakten bilen din har med veien. Da sier det seg selv at du ikke bør spare penger på dekk. Foto: Rune Korsvoll
FLYTER PÅ VANNET: Fire flater på størrelse med en hånd, er den eneste kontakten bilen din har med veien. Da sier det seg selv at du ikke bør spare penger på dekk. Foto: Rune KorsvollVis mer

Dinside har sammen med Dagbladet og Autofil testet 13 nye sommerdekk. Du kan lese hvilke dekk som totalt vant testen i bilde-lenken nedenfor.

Med sommerdekk på bilen kjører du sikrest mulig i sommer. Når du må bråbremse for et barn som løper ut i veien, gir de best mulig grep og kort bremsestrekning. Når regnet øser ned, motstår de vannplaning godt, slik at du unngår å plutselig miste all kontroll over bilen.

Mange bryr seg imidlertid ikke om å skifte til sommerdekk. De fortsetter å kjøre på de piggfrie vinterdekkene sommeren igjennom. Det er ikke ulovlig, men absolutt ikke å anbefale.

MISTER GREPET: Det piggfrie vinterdekket vannplaner og mister grepet langt tidligere enn et sommerdekk. Foto: Anton Reenpaa
MISTER GREPET: Det piggfrie vinterdekket vannplaner og mister grepet langt tidligere enn et sommerdekk. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

Farlig på våt vei

For å vise forskjellen på nye og brukte dekk, har vi i år tatt med et sett med slitte Continental sommerdekk og et sett med slitte Continental piggfrie vinterdekk i testen - begge toppdekk i tidligere tester. Sommerdekket er brukt i to sesonger, men har fortsatt fire millimeter mønster igjen. Vinterdekket er åtte år gammelt, men har tre millimeter mønster igjen.

Med andre ord er dekkene godt innenfor kravet på 1,6 millimeter, som gjelder for sommerdekk. Resultatene til disse dekkene er imidlertid skremmende.

VANNPLANING I SVING (km/t)
Goodyear83,1
Nokian82,8
Vredestein82,1
Falken82,0
Sava81,8
Hankook81,5
Michelin81,5
Continental80,8
Bridgestone80,1
Maxxis79,5
Radar78,5
Nankang78,2
Michelin CrossClimate77,8
Slitt sommerdekk61,2
Slitt piggfritt vinterdekk60,3

I vannplaningstesten, i sving, mister det slitte sommerdekket alt grep allerede ved 61,2 km/t og det piggfrie vinterdekket mister grepet ved 60,2 km/t. Det beste, nye dekket, Goodyear, beholder grepet til 83,1 km/t.

Under bremsing på våt asfalt stopper det nye Continental-dekket på 25,9 meter fra 80 km/t, mens det slitte vinterdekket bruker 38,3 meter på å stoppe.

Treffer barnet med 40 km/t

Bilen med disse dekkene har fortsatt en hastighet på over 40 km/t, når den andre bilen har stoppet. Eller for å si det på en annen måte:

Mens den ene bilen klarer å stoppe, har den andre bilen fortsatt 40 km/t når den potensielt treffer barnet som løper ut i veien.

Kommentaren til de profesjonelle testerne etter å ha kjørt dekket på en våt bane sier det meste:

«Det piggfrie vinterdekket var helt ubrukelig. Det hadde nesten ikke grep i det hele tatt, verken i svinger eller når vi måtte bremse. I vanlig trafikk vil disse dekkene være farlige. De slitte sommerdekkene var bedre, men ga oss noen overraskelser, da bilen plutselig mistet grepet der vi ikke ventet.»

DE BESTE: VI har testet 13 nye sommerdekk og kåret Nokian Hakka Blue 2, Continental PremiumContact 6 og Goodyear EfficientGrip til de beste. Foto: Anton Reenpaa
DE BESTE: VI har testet 13 nye sommerdekk og kåret Nokian Hakka Blue 2, Continental PremiumContact 6 og Goodyear EfficientGrip til de beste. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

Forskjell på liv og død

Etter vannplaningstestene er kommentaren til testerne følgende:

«Det mest kritiske for slitte dekk er evnen til å motstå vannplaning. Et dårlig mønster klarer ikke å drenere vekk vannet foran hjulet. Det betyr at vannplaningen starter i hastigheter som er 20 til 30 km/t lavere enn nye sommerdekk. Kjører du med så slitte dekk på våte sommerveier, tar du en stor risiko.»

Etter disse testene er vårt råd derfor tydelig: Nye sommerdekk til bilen er en investering som kan bety forskjellen på liv og død.

IKKE GREP: - Det piggfrie vinterdekket var helt ubrukbart. Det hadde nesten ikke grep i de hele tatt, verken i svinger eller når vi måtte bremse, kommenterer testerne. Foto: Anton Reenpaa.
IKKE GREP: - Det piggfrie vinterdekket var helt ubrukbart. Det hadde nesten ikke grep i de hele tatt, verken i svinger eller når vi måtte bremse, kommenterer testerne. Foto: Anton Reenpaa. Vis mer

Kravet er 1,6 millimeter

Kravet til mønsterdybde i et sommerdekk er altså 1,6 millimeter på det mest slitte stedet. Å avgjøre om de gamle dekkene dine med tre eller fire millimeter er gode eller dårlige, er ingen enkel sak.

Et dårlig vinterdekk avslører seg selv med dårlig grep allerede hjemme på gårdsplassen, når du skal flytte bilen en morgen med snø og is. Slik er det ikke med sommerdekk.

Bremsing våt asfalt (m)
Michelin27,1
Nokian27,2
Hankook27,3
Continental27,4
Falken27,4
Goodyear27,8
Bridgestone27,9
Michelin CrossClimate28,2
Sava28,4
Vredestein28,5
Maxxis28,6
Radar29,2
Nankang29,8
Slitt sommerdekk29,7
Slitt piggfritt vinterdekk38,3

Først når du er midt oppe i en kritisk situasjon viser dekket hva det er godt for. Fire flater på størrelse med en hånd er den eneste kontakten bilen din har med veien. Da sier det seg selv at du ikke bør spare penger på dekk.

Har du ikke råd til noe annet, er de dårligste billig-dekkene i vår test langt bedre enn de slitte, piggfrie vinterdekkene du nå har på bilen - eller de gamle sommerdekkene med tre millimeter mønsterdybde, som står i garasjen.

Vår store sommerdekktest kjøres i samarbeid med Aftonbladet i Sverige og Tekniikan Mailma i Finland. Det er den uavhengige test-institusjonen Test World, med base i Finland, som kjører testene på oppdrag fra oss. I år er alle testene kjørt i februar på bane i Syd-Afrika og i de store innendørs-anleggene til Test World i Ivalo, Finland.