15 biler testet

Så dramatisk øker forbruket i kulda

Volvo oppgir sin nye V60 til 0,54 liter på mila. I vår kuldetest brukte bilen 1,34. Lexus ES 300 hybrid oppgis til 0,47, men brukte 1,23. Se det skyhøye forbruket til 15 biler vi har testet.

MER ENN DOBBELT: For enkelte av de 15 testbilene ligger forbruket en kald vintermorgen mer enn dobbelt så høyt som det produsenten oppgir. Foto: Markus Pentikainen
MER ENN DOBBELT: For enkelte av de 15 testbilene ligger forbruket en kald vintermorgen mer enn dobbelt så høyt som det produsenten oppgir. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

En tøff nordisk vinter er det mest krevende en bil kan utsettes for. I tillegg til sikkert grep på snø og is, må en god vinterbil gi god komfort selv om gradestokken kryper godt ned på minussiden.

For å finne ut alt om dette, tok vi med 15 av de nyeste bilene på markedet til finske Lappland for å teste under tøffe vinterforhold. I tillegg testet vi forbruket og utslippet av skadelige eksosgasser i laboratorium til VVT Technical Research Centre i Espoo i minus 7 grader.

Disse testene avslører forbruk som ligger skyhøyt over de tallene bilprodusentene forteller om i sine skryte-brosjyrer.

NØYAKTIGE MÅLINGER: Forbruksmålingene er kjørt i minus 7 grader i laboratoriet til VVT Technical Research Centre i Finland. Foto: Markus Pentikainen.
NØYAKTIGE MÅLINGER: Forbruksmålingene er kjørt i minus 7 grader i laboratoriet til VVT Technical Research Centre i Finland. Foto: Markus Pentikainen. Vis mer

Over en liter på mila

Som mange bileiere gjør hver vintermorgen, startet vi bilene med kald motor og kjørte en by-syklus på 12 minutter.

NB: I det som følger har vi operert med forbrukstall oppgitt i liter per hundre kilometer, som er den europeiske standarden. Det er fordi testinstansene gjennomgående bruker det som måleenhet i testene. Eksempelvis tilsvarer 5,4 liter per 100 km 0,54 liter per mil.

Sammenliknet med de tallene bilprodusentene oppgir i sine offisielle lister, var forbruket svært høyt. Volvo oppgir et forbruk på 5,4 liter per 100 kilometer (l/100 km) på sin nye V60 D3. Vi målte 13,4.

Lexus oppgir 4,7 på sin ES 300 hybrid. Vi målte 12,3. Ford oppgir 6,0 l/100 km på sin nye Focus, mens vi målte 12,9. Og slik kan vi fortsette. Det laveste forbruket i kulde hadde Audi A1 med 7,9 l/100 km og Hyundai Kona med 8,3. Det hører med til historien at Volvo har montert en ekstravarmer som skal sørge for rask varme i kupeen som standard. Den bidrar til en økning av forbruket.

TEST AV FORBRUK I KULDE

FORBRUK I KULDE. Forbruket i kulde (liter/100 km) er testet i Technical Research Centre of Finlands laboratorium i Espoo i minus 7 grader, etter EUs syklus ECE 15. Først 12 minutter med kald motor (blå søyle), deretter en oppvarmingsperiode på åtte minutter før det kjøre en 12 minutters test med varm motor (rød søyle). For bilene med ekstravarmer som standard, er dette forbruket inkludert. Alle bilene har like dekk og forhjulstrekk, unntatt Dacia der 4x4 kan koples inn.
FORBRUK I KULDE. Forbruket i kulde (liter/100 km) er testet i Technical Research Centre of Finlands laboratorium i Espoo i minus 7 grader, etter EUs syklus ECE 15. Først 12 minutter med kald motor (blå søyle), deretter en oppvarmingsperiode på åtte minutter før det kjøre en 12 minutters test med varm motor (rød søyle). For bilene med ekstravarmer som standard, er dette forbruket inkludert. Alle bilene har like dekk og forhjulstrekk, unntatt Dacia der 4x4 kan koples inn. Vis mer

Lexus hybrid den mest effektive

Den viktigste årsaken til det høye forbruket, er at bare en liten del av energien i drivstoffet som brukes går til å drive bilen framover. Det meste av energien forsvinner til varme.

I kulde blir effektiviteten enda dårligere takket være større friksjon i motor og drivverk.Etter at motoren var blitt varm, kjørte vi en ny testrunde med en ny forbruksmåling. Da sank forbruket en god del, men på de fleste bilene ligger det fortsatt et godt stykke over det som oppgis av produsentene.

Både Dacia Duster, Mitsubishi EclipseCross og Honda CR-V har et forbruk mellom 10,1 og 8,4 liter per 100 kilometer. Den største, positive endringen skjer hos Lexus ES 300 hybrid. Her noterer vi et forbruk på bare 3,3 l/100 km med varm motor. Den har det overlegent mest effektive drivverket med en utnyttelsesgrad på 32,2 prosent. Også Volvo forbedret seg mye og fikk forbruket ned i 7,5 l/100 etter at motoren var blitt varm.

SÅ MYE ØKER FORBRUKET I KULDE
ModellForbruk i -7 graderOppgitt fra fabrikk
Audi A1 Sportback 30 TSFI aut.7,95,7
Hyundai Kona 1,0 T-GDI8,36,2
Kia Ceed 1,4 T-GDI aut.9,15,7
Mercedes-Benz A2009,55,2
Opel Combo (D)10,13,9
Honda CR-V 2WD10,27,4
Peugeot 508 Blue HDI aut. (D)10,24,5
*Jaguar E-Pace D150 FWD (D)10,95,7
Citroën C4 Cactus PureTech aut.10,95,3
Mitsubishi EclipseCoss 1,5 2WD aut.11,86,7
BMW X2 sDrive 18i aut.12,36,5
Lexus ES 300h aut.12,34,7
Ford Focus 1,5 Ecoboost aut.12,96,0
**Dacia Duster SCe 115 4x413,27,0
*Volvo V60 D3 aut. (D)13,45,4
* Inkl. forbruk til ekstravarmer. ** Testbilen har bensinmotor, mens den bare selges med diesel i Norge. Forbrukstall fra fabrikk er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.