S80: Avansert svensk luksus

Som vanlig setter Volvo sikkerheten først, og introduserer en lang rekke interessante sikkerhetsdetaljer i den nye storbilen S80. Det mest iøyenfallende er likevel designet med de runde former, ikke akkurat typisk Volvo, men lekkert er det!

Volvo S80 plasserer seg midt mellom S70 og S90, men her er det tett. S70 er bare 15 cm kortere, og S90 er 7 cm lengre. Likevel er det ingen tvil om at S80 på mange måter er Volvos nye flaggskip og sterkeste kort i kampen om luksusklassen - selv om den ikke skal erstatte hverken den ene eller andre modellen.

Sikkerhet først

Volvo introduserer Inflatable Curtains (IC)og WHIPS (Wiplash Protection System. Dette er beskrevet i en tidligere artikkel, og du kan lese mer om det her.

I tillegg har Volvo til fulle tatt konsekvensen av at mobiltelefionen har kommet for å bli, som tilleggsutstyr kan derfor S80 leveres med en integrert mobiltelefonløsning. Her er alle tastene til mobiltelefonen plassert til venstre for rattet, og med "send" og "stop"-knapper montert på rattet. Informasjon om dekning, telefonnummer og annet dukker opp i et eget tekstvindu på midtkonsollen.

Løsningen er selvfølgelig håndfri, med en mikrofon i bakspeilet og høyttaler i førerens hodestøtte. Når en innkommende samtale registreres, dempes lyden i bilens stereoanlegg.

...og mer sikkerhet

S80: Avansert svensk luksus


Nå får også Volvo-sjåførene enda mer elektronsik assistanse. TRACS er Volvos nåværende elektroniske antispinn-regulering, denne er nå utvidet til STC (Stability and Traction Control) som forhindrer hjulspinn ved å bremse hjul som spinner (ved hastigheter opp til 40 km/t) eller ved å redusere motorkraften til hjul som spinner (ved hastigheter over 40 km/t).

Til neste år introduseres DTSC (Dynamic Stability and Traction Control)som i tillegg til ABS-sensorene ved hjulene også innhenter informasjon fra andre sensorer, blant annet et gyroskop) Detter forteller enda mer om bilens bevegelser langs høyde- og lengdeaksen, og systemet griper inn ved å bremse hjul, redusere motorkraft - eller øke motorkraft - dersom det er det som skal til for å forhindre sladd og hjulspinn.

Ut i fra den korte beskrivelsen vi har fått, virker systemet å være nokså likt BMW's ASC+T system, og det skal bli interessant å se hvordan et slikt system virker på en forhjulsdrevet bil. På en bakhjulsdrevet bil gjør det underverker!

I tillegg har S80 laminert glass i alle rutene, noe som gjør situasjonen svært vanskelig for innbruddstyver.

Med motoren på tvers

S80: Avansert svensk luksus


Volvo S80 leveres med fem ulike motoralternativer, som alle har til felles at de er montert på tvers, sylindrene står i rekke, og det er enten fem eller seks sylindre i motoren. I tillegg har alle motorene kontinuerlig variable ventiltider. Motorene er med andre ord avanserte, men Volvo sliter fortsatt med nokså høye forbrukstall.

Hvassest av alle er motoren som havner i S80 T6 - en motor med slagvolum på 2,8 liter og to turboladere som sørger for å levere 272 hk.

For å få plass til å montere motoren på tvers, har Volvo vært nødt til å lage en meget kompakt gearkasse - de påstår selv å ha laget "verdens minste gearkasse". M65 er betegnelsen, og påstanden modereres til at dette "i alle fall er verdens korteste" gearkasse - for motorer i denne størrelsen. Vovlo-ingeniørene skal ha brukt to år på å utvikle denne gearkassen.

Prisene på Volvo S80 er ikke tilgjengelige enda, men vil bli lagt ut så snart vi har fått antydninger om prisnivået