S60 med firehjulsdrift

Volvo tar utfordringen av Audi alvorlig, og lanserer nå S60 med trekk på alle fire. Og det kan virke som de har skjønt hvorfor biler med relativt stor motor trenger firehjulsdrift; sportslig kjøring. Det er ikke fremkommelighet som har solgt quattro i resten av Europa.

Sportslig kjøring med firehjulsdrift er kun mulig når man kan stole på at det enten er, eller ikke er drift på alle hjul. Problemet med svært mange firehjulsdriftsystemer er at de er så uforutsigbare. Også Volvo har brukt et system der driften på bakhjulene kommer og går, og den eneste fordelen er at du kommer litt lettere opp bakken på vinterstid.

Elektronikken gjør jobben

Ved å integrere inn og utkopling av bakhjulene med elektronikken ombord mener Volvo at de har fått til et system som også gir den sportslige føreren en grunn til å velge drift på alle fire.

I første omgang skal inn- og utkopling skje i samarbeid med STC (stabilitetskontroll). Etter hvert vil det være mulig å få en utgave der også firehjulsdriften og en dynamisk stabilitetskontroll (DSTC) arbeider sammen.

200 hestekrefter

AWD kommer kun i kombinasjon med en 2,4-liters turbomotor som yter 200 hestekrefter, med et dremoment på 285 newtonmeter allerede ved 1.800 o/min.

Salget starter rett over sommeren. Prisen er ikke klar fra importøren enda, men i V70 er prisdifferansen 50.000 kroner med og uten AWD. S60 koster 454.900 kroner med 2,4-literen, så rett under en halv million kroner er nok et godt tips.

  • Test av Volvo S60 T5