S2000: Hylende Honda i minitest!

Under det lave panseret til Hondas nye roadster, S2000, skjuler det seg 240 hester. Dermed har S2000 verdens høyeste ytelse per liter for biler uten turbo. Hemmeligheten heter selvfølgelig VTEC.

Vi vrir tenningsnøkkelen til anslag. Ingenting skjer. Jorden begynner ikke å skjelve, og fuglene kvitrer ufortrødent videre. Det eneste som bryter stillheten er en koselig radiostemme som forteller oss at neste programpost ut er værmeldingen.

"Gentlemen, start your engines"!

Grunnen er selvfølgelig at du ikke starter en Honda S2000 med nøkkelen. I det vi trykker inn den røde startknappen kan vi formelig høre stemmen til starteren som skriker: "Gentlemen, start your engines!". Og det kunne knapt passet bedre, for mens værmeldingen forteller om pent vær i de kommende dager, plasker regnet ned over Vålerbanen i Hedmark...

Revet bort

Egentlig er ikke Honda S2000 noe annet enn en bursdagsgave. Den er Honda sin gave til seg selv, for å feire sine 50 år. Vi andre må ut med 515.000 kroner for vårt eksemplar av S2000, og bilen er ikke leveringsklar før tidligst i juni neste år. For de syv bilene som kommer til våre kyster i 1999 er allerede revet bort.

Bakhjulsdrift

Da Honda avsluttet produksjonen av S800 i 1965, avsluttet de også produksjonen av biler med frontmontert motor og bakhjulsdrift. Slik sett tar S2000 opp en gammel arv, og Honda sier da også at S2000 er den spirituelle etterfølgeren til S800. Men den er mer enn det. Honda S2000 er en vaskeekte roadster, med motoren montert bak forakselen, 240 hester, sitteplass for to, kjøreglede egnet til å skape avhengighet og selvfølgelig bakhjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når styrken blir en svakhet

S2000: Hylende Honda i minitest!

Ved 5.600 omdreininger rykker det i bilen, motoren får en annen lyd og rakstrekket som engang var langt er redusert til en ubetydelighet. For om bilen er en opplevelse hva gjelder kjøreegenskaper, styrerespons og tilbakemeldinger, er motoren et frapperende mesterverk. Og rødmerkingen ved 9.000 omdreininger i minuttet er ingen trykkfeil.

Suget, akselerasjonen og ikke minst følelsen etterhvert som turtallet øker og øker og øker er nærmest ubeskrivelig. Problemet er bare at man har vansker med å utnytte den fantastiske motoren når den lovløse asfalten til en bane blir byttet ut med veier omkranset av regelverk. Plassert i Hondaens skinnkledde førersete, utstyrt med en tung høyrefot og et lovlig sinn må du nemlig gi deg før du når rødmerkingen i andregear. Litt frustrerende når du jo har seks gear, som du ellers kunne ha lekt deg med...

Ingen stor bil

S2000: Hylende Honda i minitest!

Honda har heldigvis ikke falt for fristelsen til å gjøre S2000 for stor og tung. Med en lengde på 414 centimeter er den fem centimeter kortere enn en Civic, mens bredden på 175 centimeter gjør den like bredbent som en CR-V. Vekten er oppgitt til 1.260 kilo. Sammen med 240 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 208 Nm ved 7.500 omdreininger gjør at den firesylindrede VTEC-motoren aksellererer S2000 til 100 kilometer i timen på 6,2 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 240 kilometer i timen.

Bilen har 5 års garanti her til lands. Vi kommer tilbake med en komplett test av Honda S2000 i løpet av høsten.