S-klasse får ny sminke

Dagens S-klasse ble lansert i 1998. I påvente av en etterfølger får dagens utgave en forsiktig ansiktsløfting.

S-klasse får ny sminke
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dagens S-klasse har inntil nå hatt et svært godt grep om luksuslimousin-markedet, ikke minst i Norge. De to siste årene har det blitt solgt hele 115 nye S-klasser i Norge. De tilsvarende tallene for BMW 7-serie og Audi A8 er henholdsvis 44 og 39.

Men i år har konkurransen blitt mer intensiv. Ved årsskiftet lanserte BMW sin nye 7-serie og i november kommer Audi med sin nye A8. Ikke nok med det - i november kommer også en helt ny konkurrent - Volkswagen Phaeton, som helt sikkert vil stjele markedsandeler fra både 7-serie, A8 og S-klasse.

Eldst i klassen

Dermed vil S-klasse, til tross for at den ikke er mer enn fire år gammel, snart bli den eldste bilen i sin klasse. For å forhindre at S-klasse havner helt på sidelinjen, vil den derfor få en ansiktsløfting. Mercedes-Benz har foreløpig ikke publisert bilder av den ansiktsløftede S-klassen, men vår samarbeidspartner Automedia er også denne gangen tidlig ute med spionbilder.

Beskjedne endringer

S-klasse får ny sminke

Spionbildene avslører at Mercedes-Benz denne gangen har vært svært forsiktige. De synlige endringene begrenser seg stort sett til baklyktene, som har fått en rekke tynne, hvite striper i stedet for dagens to brede.

Frontlyktene ser ved første øyekast uforandrede ut, fordi den karakteristiske formen er beholdt. Men ser man nærmere etter, vil man se at lykteglassene har blitt tidsriktig klare og at innmaten er modifisert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Automedia skal Mercedes-Benz også ha gjort enkelte mindre endringer i interiøret.

Vises i september

Den ansiktsløftede S-klassen vil ifølge Automedia bli vist på Paris-utstillingen i slutten av september.

Synes du Mercedes-Benz har vært pysete? Da bør du lese mer om neste generasjon S-klasse. Denne spennende bilen vil sannsynligvis vil bli introdusert i 2005.

Relaterte artikler:


  • Test av nye BMW 745i
  • Omtale av nye Audi A8
  • Omtale av Volkswagen Phaeton (D1)