208.000 biler fikk EU-stryk

Ryker på 15.000 for bremse-rust

I fjor fikk 208.000 biler stryk på EU-kontrollen for rust på bremsene. Nå bytter VW ut skivebremsene med gode, gamle trommelbremser på sin nye, elektriske ID.3.

KOSTER DEG DYRT: Neste gang du skal ha bilen på EU-kontroll, er sjansen for å få stryk på grunn av rust på bremsene stor. Det kan koste deg opp mot 15.000-20.000 kroner dersom både skiver, klosser og kalipere må skiftes. Foto: Rune Korsvoll
KOSTER DEG DYRT: Neste gang du skal ha bilen på EU-kontroll, er sjansen for å få stryk på grunn av rust på bremsene stor. Det kan koste deg opp mot 15.000-20.000 kroner dersom både skiver, klosser og kalipere må skiftes. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Da en Kia-eier nylig fikk beskjed om at bremseskiver og kalipere på hennes elektriske Soul måtte byttes, ventet det er regning på 13.200 kroner. Hun er medlem av Facebook-gruppen Kia Soul EV Owners Group Norway.

image: Ryker på 15.000 for bremse-rust

Da hun la en melding om dette ut på gruppen, fikk hun raskt svar fra en annen eier av en 2015-modell Soul som hadde fått byttet bremser gratis hos sin forhandler. Forskjellen var trolig at den ene bilen var privat-importert, mens den andre var kjøpt via Kia Bil Norges forhandlernett.

Garantien dekker ikke

Mette Simonsen Sauge er informasjonsansvarlig hos Kia Bil Norge A/S. Hun forteller at de ser at elektriske biler er mer utsatt for rust på bremsene enn andre biler.

GOODWILL: - Rust på bremsene dekkes ikke av den vanlige garantien, men en forhandler kan dekke det som goodwill, sier informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge, i Kia Bil Norge. Foto: Kia
GOODWILL: - Rust på bremsene dekkes ikke av den vanlige garantien, men en forhandler kan dekke det som goodwill, sier informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge, i Kia Bil Norge. Foto: Kia Vis mer

- Som følge av regenereringen på elektriske biler blir de mekaniske bremsene mindre brukt enn på vanlige biler. Vi anbefaler alle våre elbil-kunder å vaske og smøre bremsene på hver service. Selgerne skal også gi kundene informasjon om dette og behovet for litt kraftigere oppbremsing jevnlig, sier Sauge.

Hun forteller at rust på bremser ikke dekkes av Kias sju års garanti, siden dette ikke er en følge av produksjonsfeil, men av klimatiske forhold i Norge. Det er opp til forhandlerne å dekke dette som en goodwill-sak, men Kia gir ikke dette til biler importert av andre aktører enn Kia Bil Norge.

Elbiler spesielt utsatt

Allerede for ett år siden ropte leder av Trafikkstasjonen på Risløkka i Oslo, Erik Dammen, et varsku om at rust på bremsene kan bli et enda større problem på elbiler enn på vanlige biler.

- Så langt er det stort sett vanlige biler som har vært plaget med dette. Nå ser vi antydninger til at dette kan bli et enda større problem for elbilene. De bremser automatisk når du slipper gasspedalen og regenererer bremseenergien til strøm til batteriet. Det er sjelden behov for å bruke bremsepedalen som aktiverer bilens vanlige bremser. Dermed er bremsene på hjulene nesten aldri i bruk og får heller ikke utviklet varme som tørker og ”rengjør” skiver og klosser fra saltvann og skitt, sa Dammen til Dagbladet.

SIKKERHETS-RISIKO: Når du plutselig får brukt for maksimal bremseeffekt, vil rust på bremseskivene utgjøre en risiko, sier leder av Trafikkstasjonen på Risløkka i Oslo, Erik Dammen. Foto: Rune Korsvoll
SIKKERHETS-RISIKO: Når du plutselig får brukt for maksimal bremseeffekt, vil rust på bremseskivene utgjøre en risiko, sier leder av Trafikkstasjonen på Risløkka i Oslo, Erik Dammen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

VW ID.3 får trommel-bremser

Det er akkurat dette VW nå tar konsekvensen av når de lanserer sin nye, elektriske. ID.3 til sommeren. Der er skivebremsene bak byttet ut med «gammeldagse» trommelbremser.

Disse er lukket og dermed mindre utsatt for vann, salt og skitt, som igjen skaper rust. VW har ikke brukt trommelbremser på biler i denne klassen siden fjerde generasjon VW Golf kom i 1998.

- Vi har mange henvendelser fra bileiere med dette problemet. Etter å ha hatt bilen på service eller EU-kontroll, får de beskjed om at bremseskivene bak er rustne eller at stemplene i kaliperne sitter fast. Resultatet er at bremseklosser og skiver må skiftes og at bremsepumpene må smøres opp eller skiftes, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i Norges Automobil-Forbund.

Kan koste 15.000-20.000

Han forteller at dette kan bli en dyr reparasjon neste gang du har bilen din på EU-kontroll. Risikoen for å få en anmerkning for rust på bremsene er stor. Dersom bremseskiver og klosser må skiftes, vil det normalt beløpe seg til mellom 4.000 og 5.000 kroner på merkeverksted.

FÅR TROMMEL-BREMSER: For å unngå problemer med rust på bremsene bak, får VWs nye, elektriske ID.3 gode, gamle trommel-bremser. Foto: VW
FÅR TROMMEL-BREMSER: For å unngå problemer med rust på bremsene bak, får VWs nye, elektriske ID.3 gode, gamle trommel-bremser. Foto: VW Vis mer

På såkalte premium-biler som BMW, Audi og Mercedes, kan det være snakk om 9.000 - 10.000 kroner. Dersom kaliperne - de hydrauliske pumpene som klemmer bremseklossene mot bremseskivene – også må skiftes, kan prisen bli det dobbelte.

Det er bare Citroën, Peugeot, Mitsubishi, Volvo, Mazda og Subaru som dekker rust på bremser på garantien, viser en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!