RUST: Med rust i mer enn 25 prosent av sliteflaten på bremseskivene slipper ikke bilen gjennom en EU-kontroll. Foto: Rune Korsvoll
RUST: Med rust i mer enn 25 prosent av sliteflaten på bremseskivene slipper ikke bilen gjennom en EU-kontroll. Foto: Rune KorsvollVis mer

Kan koste tusener:

Rustne bremser – den nye bilsykdommen

Kun fire bilmerker dekker rustne bremser på garantien, som ellers kan koste deg mange tusenlapper.

Rundt 1,2 millioner biler blir EU-kontrollert hvert år. I 2016 fikk 45 prosent anmerket feil på bremsene. I mange tilfeller er det snakk om rust som fører til at både skiver og klosser må byttes. Ikke sjelden må også bremsekaliperne skiftes.

«Du kjører for forsiktig og bremser for lite». «Det er kjøreforholdene i Norge med mye snø, skitt og salting som gjør at bremsene ruster».

Dette er helt vanlige forklaringer bileierne får fra verkstedet etter å ha fått anmerket rust på bremsene. I dag har de fleste biler bremseskiver både foran og bak. Disse er laget av stål og er dermed utsatt for rustangrep.

Mest utsatt er bremsene bak. De sitter åpent til for vann-, skitt- og saltsprut. Under normal kjøring bruker du dessuten bakbremsene sjelden, slik at de ikke tørker opp. Det meste av bremseeffekten er på forhjulene på bilen. Risikoen for rustangrep er spesielt stor i områder der veiene saltes i vinterhalvåret.

Opp til kr 10.000,-

Hvis EU-kontrollen avdekker rust på mer enn 25 prosent av skiva, vil du bli pålagt å skifte den – uansett om den er utslitt eller ikke. Årsaken er at rust reduserer bremseeffekten.

Samtidig med skivene, skiftes alltid bremseklossene.

På grunn av at bremsene bak sjelden er i bruk, kan også de bevegelige delene i klipperne – den lille hydrauliske pumpa som klemmer bremseklossene mot bremseskivene – ruste fast. Dersom de også må skiftes snakker vi store utgifter.

– Skifte av skiver og klosser bak koster ofte fra 4.000 til 6.000 kroner på en helt vanlig mellomklassebil. Må kalipperne også skiftes kan det bli 5.000 kroner i tillegg. På såkalte premium-biler som Audi, BMW eller Mercedes, har vi opplevd priser på rundt 10.000 for skiver og klosser og det dobbelte om kalipperne må skiftes, sier teknisk konsulent Tom André Nilsen i NAF.

Bare fire dekker på garantien

Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo er de eneste bilmerkene som gir deg full garantidekning mot rustne bremseskiver. Det viser en undersøkelse som Forbrukerrådet har gjennomført. Citroën, DS, Peugeot og Honda gir deg en viss dekning, mens de andre bilmerkene overlater regningen til deg.

– Forbrukerrådet har fått mange henvendelser knyttet til rust på bremseskiver. Derfor gjorde vi nylig en juridisk vurdering av denne problematikken sett opp imot Forbrukerkjøpsloven. Selv om forbruker selvsagt står fritt til å reklamere, er vår konklusjon dessverre at forbruker står relativt svakt i disse sakene, sier Jogrim Aabakken, testansvarlig i Forbrukerrådet.

Han sier videre at dette er årsaken til at de forsøker å påvirke norske bilimportører til å utvide nybilgarantien til også å omfatte rust på bremseskiver.

- Foreløpig er det bare fire importører som gir slik dekning, men vi vil fortsette vårt påvirkningsarbeid. Vi tror alle bilimportører forstår at forbrukere opplever det som frustrerende og urettferdig å måtte bruke tusenvis av kroner på å bytte bremseskiver på relativt nye biler lenge før skivene er utslitt. Ved å gi garantidekning mot rustne bremseskiver vil importørene og deres forhandlere kunne slippe mange konflikter med misfornøyde kunder, sier Aabakken.

Hele forbrukerrådets guide om bremser og rust kan du lese her.

SPYL GODT: Vask av bremsedeler kan forhindre rustdannelse. Foto: Rune Korsvoll
SPYL GODT: Vask av bremsedeler kan forhindre rustdannelse. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Klagde og fikk medhold

En eldre dame med en fem år gammel Toyota Yaris Hybrid som er kjørt rundt 25.000 kilometer og ellers står parkert i en tørr, oppvarmet garasje, fikk nylig beskjed om at klosser og skiver bak måtte byttes. Prisen var rundt 5.000 kroner. Også på forrige EU-kontroll to år tidligere, ble de samme bremsene byttet. Argumentene fra verkstedet om «kjører for pent» og «tåler ikke norsk vinter», ble brukt.

Hennes argumenter om at hun må kunne forvente at kvaliteten på bremsene er såpass bra at de ikke må byttes annethvert år, ble til slutt godtatt av verkstedet fordi de var litt mindre enn to år siden skiver og klosser ble byttet forrige gang.

Et minstekrav burde være at bilene som selges for bruk i vårt klima faktisk tåler det. Dersom bilen ikke tåler norsk klima, burde selger ha opplyst om dette før de solgte den.

Så mye koster det

  • BMW 520 2010 kr 9.000,-
  • Ford Focus 2012 kr 4.200,-
  • Mitsubishi Outlander 2013 kr 8.850,-
  • Toyota Yaris Hybid 2013 kr 4.600,-
  • VW Touran 2014 kr 5.570,-

Eksempler på hva det koster å skifte bremseskiver og klosser på hjulene bak. Prisene er innhentet hos merkeforhandlere i juni 2018.

To tips som kan spare deg for 5.000 kroner

Det fines er par gode tips som kan hjelpe deg å unngå rust på bremseskivene.

  • 1. Med jevne mellomrom bør du vaske bilen for hånd og sørge for å spyle godt rent rundt skiver og kalippere som setter på baksiden av felgene.
  • 2. Du bør alltid bruke håndbrekket når du parkerer bilen og med jevne mellomrom foreta en litt kraftigere oppbremsing enn normalt slk at bakbremsene trer i funksjon. Husk å sjekke speilet for biler bak først.