"Rushtillegg" hos Wheelie

Takket være oppmerksomme lesere ble DinSide klar over at dekkforhandleren Wheelie har lagt på prisene med 10 prosent.

SVEKKET TILLIT: Dekkforhandleren Wheelie i Trondheim holdt ikke det de lovet DinSide. Vår tillit til Wheelie er derfor svekket.
SVEKKET TILLIT: Dekkforhandleren Wheelie i Trondheim holdt ikke det de lovet DinSide. Vår tillit til Wheelie er derfor svekket. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

"Vi ønsker ikke tilbudspriser, men reelle priser som gjelder hele sesongen". Dette opplyste DinSide Motor til alle de 38 dekkforhandlerne vi var i kontakt med under gjennomføringen av årets pristest på vinterdekk. En av dem var Wheelie, som også i år oppga imponerende lave priser, så lave at de kun ble slått av Sharifs dekksenter utenfor Oslo.

Til 30. november

Men nå viser det seg altså at Wheelie har brutt sine lovnader og innført et såkalt "rushtillegg" på 10 prosent.

- Fra 15. oktober til 30. november blir det et tillegg på alle våre dekk med 10 prosent. Dette for å kunne tilby varer til de som trenger det mest når hele dekkbransjen har sprengt kapasitet, skriver Wheelie på sin hjemmeside.

Wheelie fant det ikke bryet verdt å informere DinSide om prisøkningen. Men det gjorde heldigvis trofaste DinSide-lesere.

Hard kritikk av Motor og DinSide

Vi tok kontakt med Wheelie og traff styreformann Sølve Bønå. Han var i utgangspunktet mest opptatt av å kritisere bladet Motors dekktester og DinSides prissammenligninger. Men etter hvert kom følgende forklaring: Den egentlige årsaken til "rushtillegget" er at Wheelie har problemer med leverandører som irriterer seg over Wheelies lave priser. Ifølge Bønå er altså "rushtillegget" et forsøk på å blidgjøre disse.

TRIPPELROLLE 1. Tyske Continental AG eier dekkimportøren Continental Dekk Norge, som igjen eier forhandlerkjeden Dekkmann.
TRIPPELROLLE 1. Tyske Continental AG eier dekkimportøren Continental Dekk Norge, som igjen eier forhandlerkjeden Dekkmann. Vis mer


Dette høres i utgangspunktet ut som en merkelig forklaring. Men etter det vi kjenner til er det faktisk slik at to av de norske dekkimportørene, Continental Dekk Norge og Nokian Dekk, i flere år har irritert seg over lavprisaktører som Wheelie, Sharifs Dekksenter og Johs. Bjerke Rekvisita. Hvorfor? Jo, fordi lavprisaktørene stjeler kunder fra de store dekkforhandlerkjedene Dekkmann og Vianor, noe som tvinger disse til å senke prisene.

Dobbeltrolle

Årsaken til at importørene har omsorg for Dekkmann og Vianor er at norsk dekkbransje preges av både dobbelt- og trippelroller. Dekkmann-kjeden eies nemlig av Continental-importøren, som igjen eies av tyske Continental AG. For Nokians vedkommende finner vi igjen det samme mønsteret - finske Nokian Tyres står som eier av både Nokian-importøren og Vianor-kjeden.

TRIPPELROLLE 2: Finske Nokian Tyres eier både dekkimportøren Nokian Dekk og forhandlerkjeden Vianor.
TRIPPELROLLE 2: Finske Nokian Tyres eier både dekkimportøren Nokian Dekk og forhandlerkjeden Vianor. Vis mer


Resultatet er at importører og forhandlere har sammenfallende interesser - stabile og relativt høye priser. Når lavprisaktører forkludrer denne strategien, har importørene en rekke virkemidler å sette inn. Som for eksempel å gi lavprisaktører dårlig service, dårlige rabatter og lav prioritet ved leveranser.

Svekket tillit

I frykt for å komme enda mer på kant med sine leverandører ville ikke Sølve Bønå gå nærmere inn på hvilke mottiltak Wheelie har blitt møtt med.

Uansett, vi mener at Wheelie har opptrådt kritikkverdig ved å heve sine priser etter å ha snakket med oss. At Wheelie heller ikke tok seg bryet med å informere DinSide om prisøkningen gjør saken enda mer alvorlig og har resultert i at vår tillit til denne aktøren er svekket.

Har du dårlige erfaringer med noen av de andre dekkforhandlerne i vår pristest? Send oss et tips ved å klikke på navnet til artikkelforfatteren.

Relaterte artikler:

  • Pristest vinterdekk 2003