Runde linjer på ny Primera

Mellomklassebilen Nissan Primera kommer i helt ny utgave. Under panseret er imidlertid alt som før, med unntak av en større dieselmotor.

Runde linjer på ny Primera
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Informasjonen som er lekket ut i forkant av lanseringen er sterkt fokusert rundt elektroniske hjelpemidler. Blant annet vil nye Primera ha et stort informasjonsdisplay som kan fungerer som skjerm for et ryggekamera. Kameralinsen sitter rett over nummerskiltet, og kameraet settes på idet du setter bilen i revers.

Radar

En laser-radar måler avstanden til bilen foran, og ved hjelp av motorstyring og bremser holder Primeraen riktig avstand hvis du har på konstantfartholderen. Denne type utstyr vil nok likevel antakelig stå på listen over ekstrautstyr.

Instrumentpanelet i nye Primera vil være midtstilt, og ha en kombinasjon av digitale og analoge instrumenter.

Ny diesel

Dieselmotoren har et slagvolum på 2,2 liter og mates via et felles-reservoar innsprøytningssystem (common rail). Når denne motoren sitter i flerbruksbilen Nissan Tino yter den 114 hestekrefter, og har et dreimoment på 235 newtonmeter ved 2.000 o/min.

Runde linjer på ny Primera

Tre motorer vil ha bensin som drivstoff, en 1,6-liter, en 1,8-liter og en 2,0-liter. Dette blir omtrent de samme motorene som dagens Primera, der ytelsene er henholdsvis 106, 114 og 140 hestekrefter.

Bygges i England

Nissan fortsetter å bygge Primera i Sunderland i Nord-England. Der produseres også Micra og Almera.

Ifølge den norske importøren vil den nye Primeraen være tilgjengelig fra 1. mars.

  • Her kan du lese flere nyheter om Nissan

  • Les våre tester av Nissan

  • Artikkelen fortsetter under annonsen