Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Rover Mini (1993)

Liten, praktisk og billig var utgangspunktet for den originale Minien. Den ble en megasuksess! Sammen med Bobla og 2CV er den en av bilverdens største kultobjekter.

Mens Tyskland hadde Bobla, svarte engelskmennene med Mini i 1959. Den etterfulgte Morris Minor som var blitt utkonkurrert av nettopp Bobla. Ett hjul i hvert hjørne, forhjulstrekk og tverrstilt motor med girkasse i bunnpanna ga maksimal plassutnyttelse. Selv personer over 190 cm sitter greit i en Mini. I likhet med Bobla var det små forandringer gjennom livsløpet. I 1994 kjøpte BMW restene av britisk bilindustri og fikk Mini med på kjøpet. Produksjonen av denne Minien ble avsluttet i oktober 2000.

LES OGSÅ:

Ute på veien er det en sang som dukker opp i hodet: Humpetitten, humpetatten… Jo da, det hopper og spretter. Minien er langt mer primitiv enn dagens utgave og rattet er som tatt ut fra Gråtass. Det hviler nesten vannrett mot dashbordet og er tyngre å vri om enn hvelvlåsen i Norges Bank. Akselavstanden er kort og det bidrar til at det spretter ekstra. Litt skummelt er det at rumpa også kommer fortere enn svint. Du sitter limt inntil døra og setter du pris på intime kinoopplevelser, har du noe å se frem til her.

Interiør
Vårt eksemplar er lastet ned med treverk og en lekker fargekombinasjon som står godt i stil med den nydelig British Racing Green-fargen. Selvsagt er det trangt, men takhøyden er ikke noe å si på. Baksetet passer best for barn. Og bagasjerommet? Vel, dette er ikke bilen å dra på lange bilferier med!

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
På 90-tallet var storhetstiden over for Mini i Norge, før retrobølgen slo innover seinere. Opprinnelig var kunder av denne bilen de som kun trengte en billig, liten og praktisk bil. Den er lettparkert som få og enkel å håndtere i bytrafikk. Bil for single og urbane – eller bil nummer to. Du finner ikke mange biler som har mer sjarm enn denne. Men – alt er ikke bare fryd og gammen. Mini er tross alt produsert i England...

Foto: Autofil Vis mer

Rust har vært den store svakheten, men også det elektriske har en tendens til å komme opp med ”overraskelser”. Ujevn kvalitet gjør at du kan være heldig og finne en bil med lite problemer. Men du kan også risikere trøbbel og frustrasjoner som tar bort mye av sjarmen ved å eie en Mini. Kjøper du et bra eksemplar og tar vare på den, er det ikke mulig å tape penger så lenge rusta holder seg borte. Dette er en bil folk smiler til – og smiler gjør også du bak rattet.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Rover Mini (1993)

Sjarm, sjarm og atter sjarm.

Knøttliten, primitive kjøreegenskaper, ekstreme rustproblemer og generelt ujevn kvalitet.