Rover 75 Estate: Med Norge i sikte?

Det har lenge vært usikkerhet rundt personbilene fra Rover sin fremtid i Norge. Den er enda ikke avklart, men signalene er foreløpig ganske positive.

Rover 75 Estate: Med Norge i sikte?

  1. Stort bilde bakfra

Og med et produkt som Rover 75 stasjonsvogn på trappen, ville det nesten være rart om personbilene fra Rover forsvant fra det norske marked. Tradisjonelt selger nemlig stasjonsvogner i storbilklassen svært godt på det norske marked, som for eksempel Audi A6, Mercedes E-klasse, BMW 5-serie og lignende.

De tekniske data for Rover 75 Estate er ikke fastsatt ennå, men vi har brakt på det rene at det er få tekniske endringer i forhold til sedanversjonen. De vil få de samme motorene (1.8, 2,0 og 2,5 V6 og 2.0 Diesel - som ikke selges i Norge) og de samme utstyrsnivåene. Det er også klart at bakluken blir hel -- ikke delt, det vil bli integrert bagasjeromstildekking, bagasjenett og 60/40 delt baksete.

Importøren av Rover, BMW Norge, vil i løpet av en ukes tid gå ut med offisiell informasjon om fremtiden for Rover personbiler i Norge.

Bakgrunn

Etter at BMW overtok Rover for noen år tilbake, har BMW fortsatt å slite med røde tall i regnskapet til Rover. BMW bestemte seg for å selge unna, og offentliggjorde at de skulle selge til Alchemy Group. Dette salget ble det ingenting av, du kan lese mer om saken her. Kort tid etter ble imidlertid BMW enige om å selge Rover for ett pund til Phoenix -- nok et investeringsselskap.

Og når Rover nå offentliggjør at de skal sette i gang produksjonen av Rover 75 Estate, er det all mulig grunn til å tro at Phoenix har alvorlige ambisjoner med Rover. For Rover 75 skal nemlig ikke produseres i Oxford, Rover skal produsere alle sine modeller i Longbridge heretter. Produksjonsstart for Rover 75 Estate ser ut til å bli i midten av 2001.

Andre lenker

Vi har prøvekjørt Rover 75 2.0 V6, les testen her. Vi har også testet Rover 75 med 2,5-liter V6, denne testen finner du her.

Vi har også prøvekjørt Rover 25, les testen her.