Roper varsko om bobil-sikkerhet

Kollisjonssikkerheten er betraktelig lavere enn i en personbil.

ADVARER: Trygg Trafikk advarer mot sikkerheten i bobiler, når bransjen melder om bobilboom. En svensk kollisjonstest av bobiler avslørte i fjor at det er stor fare for å omkomme eller bli alvorlig skadd, ved en frontkollisjon i bobil. Det stilles ikke samme krav til kollisjonssikkerhet i bobiler som for vanlige personbiler. Foto: Trafikverket
ADVARER: Trygg Trafikk advarer mot sikkerheten i bobiler, når bransjen melder om bobilboom. En svensk kollisjonstest av bobiler avslørte i fjor at det er stor fare for å omkomme eller bli alvorlig skadd, ved en frontkollisjon i bobil. Det stilles ikke samme krav til kollisjonssikkerhet i bobiler som for vanlige personbiler. Foto: Trafikverket Vis mer

Forrige uke kunne Dinside fortelle om enorm pågang hos bobil-forhandlere.

- Vi opplever en enorm pågang om dagen. Mange vil enten leie eller kjøpe bobiler. Sommeren 2020 ser ut til å bli en testsommer for mange nordmenn som aldri før har oppdaget den fine ferieformen bobil eller caravan innebærer, uttalte daglig leder Rolf Kanstad hos Kroken Caravan til Dinside.

Nå advarer Trygg Trafikk om sikkerheten i bobiler:

- Skal du på ferie i bobil, bør du være klar over at sikkerheten din ved kollisjon er betraktelig lavere enn i en vanlig personbil – og du må ta dine forholdsregler, skriver Trygg Trafikk i en pressemelding.

- Alt annet enn bra

Trygg Trafikk viser til en kollisjonstest utført av det svenske Trafikverket i 2019.

Den avslørte at sikkerheten i bobiler er lavere enn man kanskje tror. Når de testet bobiler etter de samme kollisjonstestene som Euro NCAP bruker når de kollisjonstester personbiler, var testresultatene nedslående:

Bobilene hadde ikke en konstruksjon som kunne beskytte fører eller passasjer ved en kollisjon.

- Testene fra Sverige viser at sikkerheten i en bobil er betraktelig dårligere enn i vanlige personbiler, sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

Dette bekreftes også av NAF:

- Ja, det er dårligere sikkerhet i bobiler, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF, og henviser til den samme kollisjonstesten som Trygg Trafikk gjør, og understreker: - Resultatene var alt annet enn bra.

Trafikverket skriver selv etter kollisjonstesten:

- Trafikverkets kollisjonstester av bobiler viser en veldig stor risiko for å omkomme ved en frontkollisjon.

De viser til svenske tall hvor seks personer omkom i bobil i perioden 2014 til 2019, og cirka 100 personer ble skadd i veitrafikkulykker i Sverige siden 2014. De viser også ti at deres dybdestudier viser at inntrenging i en bobil kan være veldig omfattende, som vil si at en kollisjon kan gi store skader inni bilen.

Ikke samme krav til kollisjonssikkerhet

Kollisjonstesten som ble gjort av Trafikverket, var ganske unik.

Det stilles nemlig ikke krav til kollisjonssikkerhet i bobiler, slik det gjøres for personbiler.

- Det er ikke et eget testsystem for dette. De europeiske kravene som finnes gir krav til blant annet at alt inne i bo-delen skal være festet, det vil si sånne ting som kjøleskap, seng og så videre, forteller Sødal - og fortsetter:

- Det er også krav til seter og setebelter. Derimot finnes det ikke samme krav til testing av front- og sidekollisjon som for personbiler.

Om den svenske kollisjonstesten

I den svenske kollisjonstesten ble det testet to typer bobiler:

  1. Den ene er en halv-integrert modell der førerdelen kommer fra bilprodusenten og resten fra en påbygger.
  2. Den andre er en helintegrert type, der hele kupeen er bygd av bobil-produsenten.

Begge bobilene er bygget på det vanligste fabrikatet av chassis, som ifølge Trafikverket brukes av 84 prosent av bobil-produsentene.

Vanlige personbiler testes etter en fast oppskrift av Euro NCAP der de frontkolliderer i 64 km/t mot en barriere som tilsvarer en kollisjon med et kjøretøy av samme vekt. Det er akkurat den samme testen Trafikverket gjennomførte med bobilene.

Testene avslørte at ingen av bobiltypene hadde en konstruksjon som kunne beskytte fører eller passasjerer ved en kollisjon, men at den halvintegrerte bobilen gir noe bedre beskyttelse enn den helintegrerte.

- Stor risiko for å omkomme

Men Trafikverket understreker i testen at de fremdeles gir langt fra den beskyttelsen som en moderne personbil gjør i dag. De understreker at alle i bilen har en stor risiko for å skades alvorlig av innredning som løsner under kollisjonen.

- Resultatet av Trafikverkets tester viser stor risiko for å omkomme i en frontkollisjon, sier Matteo Rizzi, trafikksikkerhetsanalytiker på Trafikverket.

Han sier videre at en forklaring kan være den relativt korte deformasjonssonen på bobilene, i forhold til bilens vekt.

- Føreren har i kollisjonstesten med begge modellene veldig stor risiko for å omkomme eller å bli alvorlig skadd, uttaler Rizzi.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!