Robust som skogens konge

Mercedes A-klasse opplevde en massiv mediedekning da den ble lansert. En samlet verdenspresse omtalte bilen.

Og det var slett ikke rart. For under den såkalte elgtesten i Sverige vendte den lille A-klasse alle fire hjulene i været, og veltet…

Resultatet var at A-klasse ble tilbakekalt og produksjonen stoppet. Så ble den relansert; med (elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som standard, et stivere hjuloppheng, endret dekkdimensjon og noe senket for å få tyngdepunktet nærmere bakken. Siden den gang har elgtesten blitt kjørt om og om igjen, men nå holder A-klasse seg oppreist.

Under A-klasse-panseret har du tre ulike motorer å velge i dersom du er på jakt etter bensinmotorer. Minst er A 140 med 83 hester, deretter følger A 160 med 102 hester mens A 190 avslutter utvalget av bensinmotorer med sine 125 hester. En dieselmotor står dessuten til disposisjon, nemlig A 1 70 CDI.

A-klasse har forhjulsdrift, men valget av kraftoverføringer er mange. Enten kan du velge manuelt gir, manuelt gir med automatisk kløtsj eller en konvensjonell automatkasse.

Dette er feilene

Dette bør du sjekke
Rust:- Mercedes A-klasse er en relativt ny bil, rust bør derfor ikke være noe stort problem. Rustgarantien er 30 år.
Motor:- Ikke meldt om større svakheter. De fleste motorene i A-klasse er svært driftssikre.
 - Det har i enkelte tilfeller vært meldt om enkelte problemer med styringssystemet på C170 CDi. Feilen kjennetegnes ved ujevn gange og reduserte ytelser.
Diverse: - Enkelte biler med lamelltak er plaget av lekkasjer.
 - Løst deksel på bakluken.

Dette er historikken

Historikken
1997: - Mercedes lanserer A-klasse, men alle biler tilbakekalles og produksjonen stoppes etter at bilen velter i en elgtest.
1998:- A-klasse relanseres med 1,4 og 1,6-liters bensinmotorer. Senere kommer A170 CDi.
1999:- Sportsutgaven A190 lanseres.
2001:- A-klasse oppgraderes og A-klasse Lang lanseres. Dette skjer under bilutstillingen i Geneve.

Konklusjon

Det er vanskelig å gjøre noe galt dersom du er på utkikk etter A-klasse. Rust er ikke noe stort problem, rustgarantien på 30 år burde dessuten være tilstrekkelig til å berolige selv de mest nervøse. Heller ikke den helautomatiske kløtsjen bør uroe, snarere tvert i mot. For komforten øker så snart du slipper å kløstje. Vær dessuten oppmerksom på at A-klasser som er solgt nye i Norge har forsterket batteri for å takle vinterens påkjenninger – sjansene for at en bruktimportert A-klasse har dette er liten. Og når du har funnet drømmebilen bør du gjøre deg selv tjenesten med å ta en ekstra titt på interiøret. Målet er å lokalisere bryteren for klimaanlegg, for uten blir det nærmest uutholdelig varmt bak A-klassens store ruter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prismessig havner A-klasse på den rette siden av 200.000 kroner. En to år gammel A 140 ligger typisk ett sted mellom 170.000 og 180.000 kroner, mens en A 160 nærmer seg 200.000 kroner. A-klasse med CDI motoren er det ikke veldig mange av, og det gjenspeiles på prisene – men den er utvilsomt den mest drivstofføkonomiske A-klasse.

  • Les våre nybiltester av A-klasse.