Rimeligere Pajero Pinin

Med en to-liters GDi-motor under panseret og avansert firehjulsdrift har Mitsubishi Pajero Pinin vært langt unna å utfordre de populære softroaderne.

Rimeligere Pajero Pinin
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Toyota RAV4 – som kanskje er klasselederen blant softroaderne – koster under 300.000 kroner. Da blir den mindre, men teknisk mer avanserte Mitsubishi Pajero Pinin for dyr med en pris på 324.900 kroner.

Løsningen for Mitsubishi var å lage en rimeligere Pajero Pinin i tillegg til dagens modell.

Mindre motor

Og den kommer etter alt å dømme til Norge i løpet av nyåret. Da har den imidlertid mistet sitt avanserte firehjulsdriftssystem – og motoren er en konvensjonell 1,8-liter mot den mer avanserte to-liters GDi-motoren som sitter i den dyrere Pinin. Det betyr at ytelsen går ned fra 129 hester til 114 hestekrefter, og at firehjulsdriften blir permanent – men med en viskosekobling som skal forhindre hjulspinn på drivhjulene. Forbruket er oppgitt til 0,95 liter per mil.

Endret utseende

Rimeligere Pajero Pinin

Utvendig skiller den rimeligere Pajero Pinin seg fra sin dyrere fetter ved at støtfangerne er lakkert i bilens farge. Nytt deksel over reservehjulet har den også fått og sidelistene forsvinner – i tillegg til at den får en ny grill.

Det er ikke klart hva Pinin med 1,8-liter og permanent firehjulsdrift vil koste når den lanseres her hjemme. Men den bør ikke koste mye over 300.000 kroner dersom den skal ha noen reell sjanse mot konkurrentene.

  • Her finner du flere nyheter om Mitsubishi

  • Les våre tester av Mitsubishi
  • Artikkelen fortsetter under annonsen