Mitsubishi-importøren med kinesisk partner

Rimelig, elektrisk SUV til Norge

Det er takket være en avtale om samarbeid med den kinesiske bilkjempen First Automobile Works (FAW) at vi snart kan få se den nye el-SUV-en på norske veier.

PÅ VEI TIL NORGE: Det er Motor Gruppen, som fra før importerer Renault og Mitsubishi, som planlegger å begynne salg av elektriske biler av merket Hongqi, nærmere bestemt modellen på bildet, e-hs3. Foto: FAW-Hongqi
PÅ VEI TIL NORGE: Det er Motor Gruppen, som fra før importerer Renault og Mitsubishi, som planlegger å begynne salg av elektriske biler av merket Hongqi, nærmere bestemt modellen på bildet, e-hs3. Foto: FAW-Hongqi Vis mer

Det var bransjenettstedet bilnytt.no (betaltjeneste), som først kunne melde om den kinesiske nykommeren. Ett eksemplar har allerede satt sine hjul i Oslo.

Bilnytt kunne fortelle at importøren, Motor Gruppen, planlegger å selge den gjennom sine forhandlere Motor Forum fra slutten av neste år eller begynnelsen av 2021.

Middels rekkevidde

Bilen, som etter planen kommer hit først, er i salg i Kina allerede - det er Hongqi e-hs3, som vi ser på disse bildene.

Den skal være utstyrt med en batteripakke på 52,5 kWt og kan leveres enten med en elmotor foran, 152 hestekrefter og oppgitt rekkevidde på 407 kilometer - eller med en elmotor bak i tillegg, og dermed dobbel effekt (304 hk), med en noe redusert rekkevidde - 344 kilometer.

Rekkevidde er oppgitt etter den gamle målemetoden NEDC, så regn med en god del kortere realistisk rekkevidde.

MED FIREHJULSDRIFT: Kineserne har valgt en uvanlig måte å presentere den nye el-SUV-en på på sine hjemmesider. Foto: FAW-Hongqi
MED FIREHJULSDRIFT: Kineserne har valgt en uvanlig måte å presentere den nye el-SUV-en på på sine hjemmesider. Foto: FAW-Hongqi Vis mer

E-hs3 er omtrent på størrelse med en VW Tiguan - den er 449 centimeter lang, 187,4 bred og 161,3 høy. Akselavstand er 275 centimeter og vekten inkludert batteripakken er 1890 kilo.

Bilen skal testes ut under norske forhold før planene om salg i Norge bekreftes. Det er snakk om at neste Kina-elbil på programmet vil være en litt større, men mer folkelig SUV. Den er helt nyutviklet, ved navn Bestune C105.

KLASSISK FØRERILJØ: Ingenting sjokkerer i dette interiøret, som vi har funnet bilde av på FAWs hjemmeside. Foto: FAW Hongqi
KLASSISK FØRERILJØ: Ingenting sjokkerer i dette interiøret, som vi har funnet bilde av på FAWs hjemmeside. Foto: FAW Hongqi Vis mer
EL MED STIL: Hongqi er et merke med litt mer premium-preg enn mange andre kinesiske merker. Den mellomstore SUV-en E-hs3 burde likevel ikke koste veldig mye over 300.000 kroner her til lands, vil vi tro. Foto: FAW-Hongqi
EL MED STIL: Hongqi er et merke med litt mer premium-preg enn mange andre kinesiske merker. Den mellomstore SUV-en E-hs3 burde likevel ikke koste veldig mye over 300.000 kroner her til lands, vil vi tro. Foto: FAW-Hongqi Vis mer

Fartstid siden Mao

Bilprodusenten FAW, First Automobile Works, er kanskje mest kjent for den ikoniske presidentlimousinen under merket Rødt Flagg (Hongqi), som formann Mao ble fraktet rundt i allerede på 1950-tallet.

I dag har gruppen en drøss med merker, deriblant Bestune, som for øvrig blir samlenavnet på FAWs personbil-divisjon.

For ikke å gjøre det enkelt: Bestune het for ikke lenge siden Besturn, og er altså også et eget merke med en modellrekke bestående av både sedaner og SUV-er.

APP-STYRT: Selvsagt er den nye el-SUV-en fra Hongqi kontrollert med en dertil egnet app. Norske brukere vil slippe å forholde seg de kinesiske skrifttegnene. Foto: FAW Hongqi
APP-STYRT: Selvsagt er den nye el-SUV-en fra Hongqi kontrollert med en dertil egnet app. Norske brukere vil slippe å forholde seg de kinesiske skrifttegnene. Foto: FAW Hongqi Vis mer

Kinesisk virvar

Ja, det gjelder å holde tungen rett i munnen når det dreier seg om å rede ut hvordan den kinesiske bilindustrien er strukturert, med det virvar som eksisterer av lokale merker og joint ventures med utenlandske produsenter.

Men det er relativt trygt å hevde at FAW/Bestune fortsatt er en av de mektige bilprodusentene - i hvert fall blant topp fire, sammen med SAIC, Dongfeng og Chang'an. Og de vokser for tiden, samtidig som at de nå altså satser på elbil.