Spar penger på nye dekk nå

- Rett og slett farlig!

Et nytt sommerdekk klarer å motstå vannplaning i 80 km/t. Et to år gammelt vannplaner allerede i 60. Med nye dekk nå sparer du mye penger og kjører sikkert i høst.

FARLIGE: - Disse dekkene er helt ubrukbare. Grepet slipper hele tiden og i vanlig trafikk vil de være farlige, kommenterte en av testførerne etter noen runder med de slitte, piggfrie vinterdekkene på bilen. Foto: Anton Reenpaa
FARLIGE: - Disse dekkene er helt ubrukbare. Grepet slipper hele tiden og i vanlig trafikk vil de være farlige, kommenterte en av testførerne etter noen runder med de slitte, piggfrie vinterdekkene på bilen. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

Våte høstveier kan by på skumle opplevelser bak rattet. Mye vann på veien, mørke kvelder og løvfall kan være utfordrende både for bil og sjåfør.

Å kjøre med slitte dekk under slike forhold er å leke med livet. Vi har testet, og resultatene er skremmende. Eller som en av testførerne sa etter en runde med ett av de slitte dekkene på bilen:

- Grepet slipper hele tiden og bilen blir nesten umulig å håndtere. I vanlig trafikk er dette rett og slett farlig!

Slitte, men lovlige

I den store sommerdekk-testen som vi kjørte tidligere i år, hadde vi med to slitte dekk, for å se hva de duger til i forhold til nye. Det ene dekket var Continentals siste modell av sommerdekk – PremiumContact 5 – som har vært blant topp-dekkene i våre siste tester.

Dekket var bare to år gammelt, og hadde fortsatt tre-fire millimeter mønster igjen - med andre ord godt innenfor kravet på 1,6 millimeter, som gjelder for sommerdekk. De fleste ville brukt det i minst én sesong til.

LOVLIGE: Sommerdekk med 3-4 millimeter mønster er lovlige, men på våte høstveier kan de være farlig dårlige, viser tester vi har gjort mot nye sommerdekk. Foto: Anton Reenpaa
LOVLIGE: Sommerdekk med 3-4 millimeter mønster er lovlige, men på våte høstveier kan de være farlig dårlige, viser tester vi har gjort mot nye sommerdekk. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

Vi hadde også med et slitt, piggfritt vinterdekk – Continental ContiVikingContact 5 – som faktisk en del kjører rundt på om sommeren. Dekket var åtte år gammelt, men hadde tre millimeter mønster igjen. Det vil si akkurat på grensen til det lovlige, dersom det brukes som vinterdekk, men fortsatt lovlig å bruke som sommerdekk.

Bremsing våt asfalt

Dekk Bremselengde
Michelin27,1 m
Nokian27,2 m
Hankook27,3 m
Continental27,4 m
Falken27,4 m
Goodyear27,8 m
Bridgestone27,9 m
Michelin CrossClimate28,2 m
Sava28,4 m
Vredestein28,5 m
Maxxis28,6 m
Radar29,2 m
Nankang29,8 m
Slitte sommerdekk29,7 m
Slitte piggfrie vinterdekk38,3 m

Over i motgående

Alle som har opplevd vannplaning på bilen vet hvor dramatisk det er. Dekkene klarer ikke lenger å drenere vekk vannet, og bilen begynner rett og slett å flyte oppå vannet. Den lar seg ikke lenger styre eller bremse!

Det er akkurat her de slitte dekkene er som dårligst. De beste, nye sommerdekkene mistet ikke veigrepet før i 83 km/t i sving. Med de slitte sommerdekkene på bilen, startet vannplaningen allerede i 61,2 km/t og med de slitte piggfrie vinterdekkene i 60,3 km/t.

Dersom dette skjer når du midt i en sving, «flyter» bilen ut av veien eller over i motgående kjørebane.

BILEN FLYTER: Selv om de slitte dekkene har 3-4 millimeter mønster, begynner de å vannplane allerede ved 60 km/t. Foto: Anton Reenpaa
BILEN FLYTER: Selv om de slitte dekkene har 3-4 millimeter mønster, begynner de å vannplane allerede ved 60 km/t. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

Treffer i 40 km/t

Når det gjelder bremsing, ser kanskje ikke resultatene riktig så ille ut – i hvert fall ikke for sommerdekket. Men for det piggfrie vinterdekket er det dramatisk.

Det beste nye sommerdekket stopper på 27,1 meter, fra 80 km/t på våt asfalt. Det piggfrie vinterdekket stopper først etter 38,3 meter.

Det betyr at når bilen med sommerdekkene har klart å stoppe foran et barn som løper over veien, har bilen med de piggfrie vinterdekkene fortsatt en hastighet på over 40 km/t når den treffer barnet.

Det slitte sommerdekket presterer bedre. Det stopper etter 29,7 meter, noe som er omtrent som de dårligste nye sommerdekkene.

Vannplaning i sving

Dekk Fart
Goodyear83,1 km/t
Nokian82,8 km/t
Vredestein82,1 km/t
Falken82,0 km/t
Sava81,8 km/t
Hankook81,5 km/t
Michelin81,5 km/t
Continental80,8 km/t
Bridgestone80,1 km/t
Maxxis79,5 km/t
Radar78,5 km/t
Nankang78,2 km/t
Michelin CrossClimate77,8 km/t
Slitte sommerdekk61,2 km/t
Slitte piggfrie vinterdekk60,3 km/t

Sparte 2.200 kroner

Det er nå på våte høstveier du trenger de beste sommerdekkene. Den gode nyheten er at du kan spare mye penger dersom du kjøper nye dekk nå, fremfor å vente til våren.

Vi har sjekket dekkprisene hos tre store forhandlere, og alle tre hadde gode tilbud på nye dekk nå. Vi spurte etter prisen på fire dekk til en BMW 225 XE.

Hos forhandleren med det beste tilbudet sparte vi 2.200 kroner, sammenliknet med hva de samme dekkene hadde kostet tidligere i sommer. «Vi må tømme lagret for å få plass til vinterdekkene», var forklaringen.

Hos forhandleren vi sparte minst, var det snakk om et avslag på 900 kroner. Kanskje ikke all verden, men da kjører vi i hvert fall så sikkert som mulig høsten igjennom.