Renault Wind

Hvis Wind blir realitet blir det etter hvert mange biler i klassen Mazda MX-5 har holdt levende.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Renault Wind

Renault Wind

  1. Store bilder!
image: Renault Wind


850 kilo er foreløpig vekt på konseptbilen. Med Renaults 2-liter på 136 hester under panseret vil det bli en sprek liten roadster, en MR2 fra Toyota veier for eksempel nesten ett tonn og føles sprek med en 1,8-liter på 140 hestekrefter.

Mye design

En konseptbil i dag er fortsatt et leketøy for designere, men oftere og oftere er det biler som har mål og motorisering som gjør det mulig å sette bilen i produksjon. Veien til produksjon er kortere enn før, og designavdelingene mer fokuserte og utstyrt med verktøy som gjør at de kan bygge designdrømmene sine rundt noe som er teknisk gjennomførbart.

Wind er mye design. De fleste linjene på bilen er satt inn i en helhet, og alt som er av hendler og knapper er samstemt. Det siste vil nok ikke være tilfelle på en bil som skal masseproduseres og konkurrere med alternativer som Toyota og Mazda.

Treseter

Ny rekord i potensielt ubehagelig baksetet finner vi i Wind. Litt fikling med paneler bak forsetene skal trylle frem et tredje sete med form som en sadel. En tur på denne plassen vil fungere som en kraftig påminning om at det er ufint å sutre seg til å få være med storesøster og kjæresten når de skal ut på tur.

En automatisert sekstrinns manuell girkasse og toliteren på 136 hestekrefter vil nok ikke fullt ut klare å ta ut potensialet i dekkene som har dimensjonen 245/35-19 på konseptbilen. Målene er omtrent som Toyota MR2.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder




  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!