Renault Scénic RX4 - Dyr genialitet

Gardermoen (DinSide Bil): Renault skapte et nytt marked med Scénic. For som ved et trylleslag hadde Renault gjort flerbruksbilen til allemannseie - og nå tråkker de opp ny mark igjen. For Scénic RX4 er fortsatt en flerbruksbil, men med fremkommeligheten til en SUV...

Fleksibilene har mange fordeler sammenliknet med en tradisjonell stasjonsvogn; du kan frakte uendelig mye gods, du kan ta ut seter du ikke bruker, og alle som får tildelt sitteplass har godt med plass og ikke minst komfort i overflod. Men biltypen har også sine klare begrensninger, i alle fall til nå. For hittil har bilene vært dømt til å trafikkere den oppkjørte sti - og helst de som i tillegg har blitt påspandert asfalt. For bakkeklaringen har vært lav og driften begrenset til to hjul.

Ikke rart at SUVene, med Honda CR-V i spissen, har blitt populære. Ikke bare har de bakkeklaring nok til å takle uveisomt terreng, de har også firehjulsdrift og fremkommelighet som takler turen helt frem til hyttedøren.

SUV + fleksibil = sant

Dermed kan det vise seg at Renault Scénic RX4 kan bli en ny fjær i hatten for Renault - oppfinneren av fleksibilene. For med vissheten om at fleksibilene har blitt populære, og at små firehjulstrekkere har blitt det samme, burde veien til suksess ligge åpen med RX4.

Sammenliknet med en ordinær Scénic har RX4 fått store, beskyttende plastplater på dørene, kraftige støtfangere foran og bak, samt utvendig montering av reservehjulet. Ja, det henger faktisk på ekte terrengbilmaner på bakluken. Under panseret sitter det enten en bensinmotor med fire sylindre, to liter slagvolum, 140 hester og et dreiemoment 188 Nm ved 3.750 omdreininger - eller en Common-Rail dieselmotor, med 1,9-liters slagvolum 105 hester og 200 Nm ved 1.500 omdreininger.

Drift på alle fire

Kraften går via en femtrinns girkasse til forhjulene. Men det endrer seg raskt dersom bakken blir bratt og underlaget løst, for i det øyeblikket forhjulene begynner å spinne slår ikke bare det standard antispinnsystemet inn, en viskoseclutch sørger dessuten for å fordele kreftene også til bakhjulene. Dermed får bilen forhåpentligvis den hjelpen den trenger for å hjelpe deg opp selv de sleipeste - eller glatteste - kneikene.

Og om snøskavlene skulle være høye, eller stubben stor, utgjør heller ikke det noen fare. For Renault Scénic RX4 er hevet seks centimeter i forhold til en standard Scénic.

Upåklagelig fremkommelighet

På vanlig landevei er ikke forskjellen mellom RX4 og en Scénic allverden. Forsatt er Scenic en velkjørende fleksibil, trass i at RX4 sin økede vekt - den veier 175 kilo mer enn en vanlig Scénic - og det faktum at det er adskillig flere tannhjul som skal drives, legger bånd på den ellers friske to-literen.

Vi holdt oss naturlig nok ikke bare til landeveien, men la turen innom forsvarets stridsvognsløype på Sessvollmoen. Og vi ble aldri så lite imponert over hvordan RX4 taklet lange, og ikke minst bratte bakker, dyp sand, og en veistandard som ville fått selv Statens Vegvesen til å ta affære. For nesten uansett kravlet RX4 seg opp - og det til tross for at bilen ikke har reduksjonsgir. Kun ved ett tilfelle ble vi overrasket, for når en kollega - etter en tur gjennom en diger sølepytt måtte tømme genseren, og ikke minst bilens matter, for vann - fikk tillitsforholdet til RX4 en liten knekk.

Dyr

Renault tar sikte på å kapre markedsandeler fra Honda CR-V, Toyota RAV4 og Land Rover Freelander, og det er liten tvil om at ideen bak RX4 er god. For hvem har ikke ønsket seg en bil med Scénic sine praktiske løsninger kombinert med fremkommeligheten til en SUV?

Likevel er det dunkle skyer på himmelen. Sammenliknet med de nevnte konkurrenter blir Scénic RX4 dyr, hele 314.900 kroner forlanger Renault for RX4 Confort med bensinmotor - da får du blant annet klimaanlegg, elektriske vindushevere foran, ABS-bremser og radio med CD spiller. Til sammenlikning begynner den nye RAV4 på 290.000 kroner, eller Honda CR-V på 290.900 kroner. Og verre blir det dersom du vil det ekstra utstyret som RX4 Grand Confort kan gi deg. For å få elektronisk klimaanlegg, elektriske vindushevere bak, lettmetallsfelger, innkapsling av reservehjulet, midtarmlene og hodestøtter i komfortutførelse må du betale 15.000 kroner. Dermed er prisen oppe i drøye 329.900 kroner.

Redningsplanken for Renault kan imidlertid bli RX4 diesel, for med denne motoren koster herligheten fra 299.900 kroner, eller 314.900 i Grand Confort utførelse.

Relaterte artikler

  • Omtale av RX4 fra IAA

  • Test av Renault Scénic RXI

  • Omtale av Toyota RAV4 fra lanseringen i München

  • Test av Honda CR-V