Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Renault Scenic (2003)

MPV-segmentet begynte for alvor mot slutten av nittitallet. Men Renault var blant de aller første med sin Scenic. Holder bilen fortsatt vann?

Det er skummelt å påstå at noen var aller først, men Renault Scenic var nok den første kompakte MPV-bilen i Europa. Allerede i 1996 så franskmennene lyset og konstruerte en praktisk og familievennlig femseter basert på Megane. Så genial syntes man den var at den ble hedret med tittelen Årets bil i 1997. Komfort er nærmest varemerket til de franske biler og det samme var tilfellet her. Ellers overrasket den med god plass og drøssevis med oppbevaringsrom overalt.

LES OGSÅ:

På motorsiden spant det fra en snau 1,4-liters bensinmotor på 98 hk, via en 1,6-liter på 110 hk, til en 1,8-liter på 115 hk og til en stor 2-liter på 140 hk. Diesel var også tilgjengelig med en 1,9-liter på 102 hk. Vår testbil er sistnevnte, og den gjør 0–100 på 12,8 og har toppfart på 177 km/t.

Foto: Autofil Vis mer

Facelift kom til i 2000 før ny modell sto klar i 2003. Under kjøring er det lite som kiler de autofile nervene. Det vil si bortsett fra komfort, da. For den er bra! Det krenger, det gynger og girkassen er nokså upresis. Heldigvis imponeres vi av dieselmotoren som faktisk har et relativt friskt fraspark. Forbruket er også hyggelig lavt.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Skjulte oppbevaringsrom i gulvet, individuelt justerbare og utakbare bakseter, flybord i forseteryggen og store vinduer var bare noen av ingrediensene for suksessen til Scenic. Bagasjerommet sluker da også fra 410 til hele 1800 liter med familiestæsj. Både barn og voksne finner seg vel til rette her. Ingen tvil om det!

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Scenic solgte betydelig mer enn noen var forberedt på. Også i Norge var salget relativt bra. Barnefamiliene sto først i køen. Alle dem som trengte en prisgunstig romslig bil med stor praktisk nytte var potensielle kunder. De fleste var nok enten Renault-kunder fra før eller i det minste ikke skeptiske til merket.

Foto: Autofil Vis mer

I dag finnes også en god del på bruktmarkedet. Prisene starter fra under 20 lapper hvilket virker som tidenes kupp. Men vær obs på at det kan være tidenes mandagsbil med store regninger ventende rundt hjørnet. Ryktet jobber nemlig mot Scenic. Velg derfor en så ny bil som mulig og bruk minst 50 000 kroner. Prisene varierer sterkt, men da bør du få en bil fra rundt 2001 med ikke mye over 100 000 km på telleren.

På grunn av sterkt varierende kvalitet er omdømmet til Renault som sagt vekslende. Scenic er billig, men ses fortsatt på som en praktisk familiebil. Et bra kjøp for de som vil bruke lite penger.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Renault Scenic (2003)

Smart og praktisk

Rufsete kvalitetshistorie og kjedelige kjøreegenskaper