Renault Megane stasjonsvogn

Vi har kjørt nok en modell i Megane familien. Stasjonvognen skal kjempe med Toyota Corolla, Peugeot 307 og Ford Focus stasjonsvogn. Vårt førsteinntrykk er at Megane seiler opp som en god kandidat i klassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Renault Megane stasjonsvogn

Renault Megane stasjonsvogn

  1. Store bilder
  2. Priser og utstyr
image: Renault Megane stasjonsvogn
image: Renault Megane stasjonsvogn
image: Renault Megane stasjonsvogn


SEVILLA (DinSide Motor): Vi har i det siste kjempet oss gjennom mange Megane-modeller. Megane er en spennende bil, men vi innbiller oss at en del nordmenn ikke faller pladask for for baken på 3- og 5 femdørsvarianten. Den er som våre lesere vet ganske ekstrem. På de andre modellene, Scenic, Grand Scenic, stasjonsvogn og kabriolet er dette mye mindre fremtredende. Disse modellene har bevart de lettfordøyelige detaljene, mens det mer ekstreme er tonet ned.

Stor

I Renault Megane er plassen utnyttet veldig godt. Bilen er 4,5 meter lang og er dermed blant de lengste av stasjonsvognene i kompaktklassen. Undertegnedes tidligere omtalte 196 centimeter på sokkelesten går forholdsvis greit inn etterhverandre i kupeen. Det er imponerende i denne bilstørrelsen. I tillegg kommer et bagasjeromsvolum på 520 liter som er lett og utnytte, og som har en lav innlastingshøyde uten nivåforskjeller når bagasje skal inn og ut. Til sammenligning har Renault Laguna et bagasjeromsvolum på 475 liter. Volkswagen Passat har et volum på 495 liter og Toyota Avensis har det samme volumet som Megane. Alle disse bilene tilhører mellomklassen som størrelsesmessig er en klasse over Megane.

Mye motorer

Som vanlig på lansering av nye biler er det kun det dyreste som er tilgjengelig for presse. Det må være en eller anne bransjepraksis. Vi har kjørt en motor som heter 1.9 dci. Dette er en 1,9-liters dieselmotor med 120 hestekrefter og hele 300 newtonmeter. Volkswagen har varianter av sin 1,9 liter med litt mer effekt og mer dreiemoment, men er ikke nærheten en gang når det kommer til støy og virbrasjoner. Her ligger Renault langt foran. Det er nesten ikke mulig å høre at du kjører en dieselmotor, typisk diesellyd og vibrasjoner her helt fraværende. Vi har kjørt den lille dieselen med 1,5-liters slagvolum 80 hestekrefter her hjemme og det er det samme med den - veldig stillegående. Denne 80 hesteren kommer også i stasjonvognen samt enda en versjon av 1,5-literen som yter 100 hestekrefter.

Den blir levert med tre bensinmotorer også. Det er en 1,4-liter med 98 hestekrefter, en 1,6-liter med 115 hestekrefter og en toliter med 136 hestekrefter. Alle bensinmotorene har 16 ventilers topp, og 1,6- og toliteren har også variable ventiltider på inntakssiden.

Av disse motorene er det bare dieselmotoren med 80 hestekrefter og bensinmotorer med 98 og 115 hestekrefter som skal leveres i Norge med det første.

Det finnes fem- og sekstrinns manuelle girkassser og en automatkasse.

På veien

Megane er god på veien, men styringen er et lite problem på denne modellen også. Vi hadde litt å utsette på kupekabriolet når vi kjørte den og det virker litt verre på stasjonsvognen. Den er upresis og sporsikkerheten gjennom svingene er ikke god. Servostyringen er også progressiv og den funksjonen virker bra. I byen er den lett på rattet og på motorveier har du en ganske tung og seig styring. Ellers gjorde testbilens 120 hesters dieselmotor en god innsats og gjorde motorveikjøring til en en lek. I sjettegir ligger du i 120 kilometer (det er lov på spanske motorveier) i timen med 2.000 omdreininger i minuttet.

Mer om priser og utstyr finner du her.