Renault Megane kupekabriolet

Kupekabriolet må betegnes som en ny klasse. Den forener åpen kabrioletkjøring på soldager med kupeens komfort og sportslighet utenom sesongen.

Publisert
Sist oppdatert
Renault Megane kupekabriolet

Renault Megane kupekabriolet

  1. Store bilder
  2. Priser og utstyr
Renault Megane kupekabriolet
Renault Megane kupekabriolet


SEVILLA (DinSide Motor): Et tekstiltak blir aldri det samme som å ha en lukket kupe. Kupekabrioletmodellene gjør at du får i pose og sekk. I den uoppnåelige divisjonen ligger Mercedes SL og Lexus SC 430, mens i mer folkelig prisklasser finner du et par svakere Mercedes SLK, Peugeot 206 CC og nå også etter hvert 307 CC som vi skal prøve i slutten i oktober.

Glasstak

Takløsningen til Megane kupekabriolet er utviklet av Karmann i Tyskland. De har utstrakt erfaring med kabrioletløsninger. I tilllegg til at du har vindu bak har du også et stort vindu i taket. Det gjør at kupeen er lys og trivelig og at du alltid har utsikt oppover. Taket opereres med en knapp mellom setene og et elektrohydrualisk system forvandler kupeen til kabriolet på 22 sekunder. Med taket over hodet har du 490 liters bagasjerom. Når taket er nede synker bagasjeromsvolumet til 190 liter, men det er fortsatt bra.

Meget høy komfort

I Megane kupekabriolet sitter du 2,4 centimeter lavere enn i en vanlig Megane. Du har også litt dypere seter med lengre sittepute. Sitteposisjonen er god og rattet kan justeres både i lengde og høyde. Et annet problem som Renault har løst på en glimrende måte er skjerming mot vind og støy. I Spania kan man kjøre litt fortere enn her hjemme og selv i godt driv langt over 100 kan man føre en nogenlunde normal samtale. Hvis du kjører opp vinduene og leveggen bak hodestøttene merker du nesten ikke vinden i det hele tatt. Du kjenner kun litt trekk på toppen av hodet. Fjæringskomforten er også bra. Du svever behagelig over alle ujevnheter.

To, tre motorer

I Norge er det to motorer som er tilgjenglig ved introduksjon. Det er en 115 hestekrefter motor med 1,6 liters slagvolum. Den var dessverre ikke tilgjengelig i Spania, men av de tekniske dataene ser vi at den skal klare 0 til 100 kilometer i timen på 11,8 sekunder og har en toppfart på 195 kilometer i timen. 2-literen med 136 hestekrefter har vi kjørt. Den gir ikke det helt store trykket men holder bra. 0 til 100 kilometer i timen går på 9,9 sekunder og toppfarten er 205 kilometer i timen. Vi kjørte også en kremvariant som ikke skal importeres til Norge. Det er høyst utradisjonelt, men bilen kommer også med en 1,9-liters diesel motor med 120 hestekrefter og 300 newtonmeter. Renault ligger langt fremme når det gjelder diesel og denne motoren passer kabrioleten perfekt. I 120 kilometer i timen ligger turtallet på 2.000 omdreininger i sjette gir og dieselstøy finnes ikke. Motoren oppfattes kun som sterk og stillegående.

Usportslig

Vi koste oss veldig i denne kabrioleten og den ga et solid inntrykk, men for de som skal ha en sportslig bil får du ikke det her. Ingen av motorene er sterke nok til det, og styringen er lagt opp til komfortabel kjøring. Den er ikke helt retningsstabil, og kommer du litt for fort inn i svingene kan det bli mye ratting for å holde bilen på kurs. Renualt er nok klar over dette og påstår heller ikke at det skal være en sportsbil. Renault kan det også. For ikke så lenge siden kjørte vi Renault Clio V6 med 255 hestekrefter, og der beviser Renault at de som skal ha det sportslig kan også få det.

Ledende på sikkerhet

Renault Megane kupekabriolet


Renault gjør det bra på sikkerhet og smeller til med fem stjerner i Euro NCAP rett som det er. Både Laguna, Espace og Megane har fått fem stjerner i den anerkjente krasjtesten. I kupekabriolet sitter det automatiske veltebøyler bak hodestøttene bak som spretter opp hvis bilen skulle velte. Dette er solide stålrør som spretter 13 centimeter opp og låses med en bolt. Dette er standardutstyr i Norge.

Les mer om priser og utstyr her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer