Renault Koleos konsept: Høyteknologisk monster

Renault har virkelig sluppet kreativiteten løs under arbeidet med Koleos. Bilen er proppfull av spennende løsninger og har ikke nøyd seg med mindre enn to motorer.

Renault Koleos konsept: Høyteknologisk monster

  1. Stort bilde interiør
  2. Stort bilde bakfra
  3. Stort bilde fra siden

Under panseret på Koleos finner du faktisk to motorer. En turboladet bensinmotor med 16 ventiler og 170 hestekrefter, og en batteridrevet elektromotor som yter 30 kilowatt, eller drøye 40 hestekrefter.
Ved bykjøring i lave hastigheter tar Koleos i bruk elektromotoren, som henter sin kraft fra litium-ion batterier og overfører den til bakhjulene. Vel ute på landeveien kobles i stedet bensinmotoren inn og bilen hopper over til forhjulsdrift. Først når du kjører av veien og ut i terrenget tar Koleos alle reserver i bruk. Da kobler den inn begge motorer og alle fire hjul.

Justerbar bakkeklaring

Selv om Renault ønsker å markedsføre Koleos som en hybrid, og ikke en ren offroad-bil, har de likevel sørget for at kjøring på dårlige veier skal bli mest mulig behagelig. Ved hjelp av hydraulikk og lufttrykk kan du nemlig heve bilens bakkeklaring med ti centimeter. I tillegg er de enorme 21-tommers hjulene med på å gi bilen røffe egenskaper. For å gjøre kjøreturer på traktorvei ekstra behagelige, har Renault utstyrt forsetene med fjærer og dempere. Dette skal være med på å sørge for å avdramatisere de verste humpene.

Pickup

Den som ønsker det, har også muligheten til å konvertere Koleos til en pickup. En mekanisme sørger for å senke bakruten ned i bakdøren, mens den bakre delen av taket skyves inn i den fremre delen.
Også inne i kupeen kan Renault by på utradisjonelle løsninger. Blant annet skal det være mulig å betjene funksjoner som klimakontroll, stereoanlegg og bilnavigering ved hjelp av stemmen. De fire setene er produsert i karbon og er trukket med håndsydd lær fra Connolly. I følge Renault skal karbon-konstruksjonen ha en spesiell evne til å tilpasse seg passasjerenes kroppsbygning.

40 prosent bedre lys

Heller ikke Koleos' buede frontlykter er hyllevare. Lyktene, som er utviklet av franske Megalux, er basert på teknikken frie flater (FF). Denne teknikken innebærer at hele reflektoren kan benyttes til nærlys. Dette i motsetning til ordinære lyskastere, som bare benytter øvre del av reflektoren. Frie flater øker dermed lysutbyttet med 40 prosent.

Venter og ser

Koleos, som veier hele to tonn, er 451 centimeter lang. Bilen er 190 centimeter bred, mens høyden varierer mellom 160 og 170 centimeter, avhengig av den valgte bakkeklaringen. Spørsmålet er imidlertid om Renault Koleos, som også betegnes "Z10", noen gang vil bli satt i produksjon. Renault i hvert fall bestemt seg for å avvente publikums reaksjon før de avgjør om det kun blir med konseptet.