Den nye gearkassa blir sannsynligvis tilgjengelig i blant annet Mégane. Her vises en Mégane Scénic.
Den nye gearkassa blir sannsynligvis tilgjengelig i blant annet Mégane. Her vises en Mégane Scénic.Vis mer

Renault-gear: Nesten Formel 1

Renault introduserer neste år en gearkasse hvor man kan skifte gear ved hjelp av knapper på rattet. Ideen er ikke ny, Porsche har lenge hatt muligheten til det samme med Tiptronic S. Det nye er at det denne gangen er koblet til en manuell gearkasse.

Den nye gearkassen (BVR; boîte de vitesse robotisè) er både automatisk og manuell. Manuelt gearskifte skjer på F1-måten, ved hjelp av knapper på rattet - en for å geare opp og en annen for å geare ned. Fordelen er at du kan geare uten å ta hendene vekk fra rattet.

Mykere og raskere

Gearskiftene blir dessuten raskere, mer presise og mykere. Når du blir lei av å geare selv, eller kommer inn i byen, har du mulighet for å la bilen ta seg av gearingen. Trykk på en knapp og bilen skifter fra manuell til automat.En annen fordel med systemet er at clutchpedalen blir overflødig.

Gir gass selv

BVR består av en manuell gearkasse med fem gear som er tilkoblet et elektro-hydraulisk system. Det gunstige med dette er at en manuell gearkasse har mindre indre friksjon enn en automatkasse. Slik styrer Renault unna en av ulempene man normalt finner i biler med automatgear. Et spesielt trekk ved BVR er at den automatisk gir litt gass under ned-gearing for at gearskiftet skal gå glattere.

Kongsberg involvert

Den nye gearkassa er et tilbud fra Renault for å gjøre gearing enklere. De har tidligere gjort et forsøk på det samme, den gang med en clutch-fri, manuell gearboks som man finner både i Twingo og i Mégane Scénic. Salget av denne tok aldri helt av.
Kongsberg Techmatic er en av leverandørene til Renault, og det er derfor grunn til å tro at de er involvert i utviklingen av de nye gearkassene.