Renault: Firehjulsdrift i Scenic og elegant design i Avantime

Renault går bokstavelig talt nye veier under årets bilutstilling i Frankfurt. Aldri har verden sett en flexibil som kan brukes i lett terreng – eller den designmessige nytelsen som Avantime representerer.

RX4 heter den seneste utgaven av Scenic, men den skal slett ikke konkurrere mot resten av fleksibilene. Her er det Land Rover Freelander, Honda CR-V og Toyota RAV4 som skal få møte fransk konkurranse, og det er liten tvil om at RX4 nok kan ha enkelte fordeler sammenliknet med sine konkurrenter.

For i Scenic RX4 kan du bytte om på setene, eller ta de helt ut. Du disponerer en masse smårom og – uten at vi har målt bilene – er det grunn til å tro at den innvendige plassen også er bedre i RX4.

Store forandringer

Selv om Scenic RX4 er bygget på basis av en vanlig Scenic har Renault gjort store forandringer på bilen. Designet er selvfølgelig endret med nye designelementer i fronten, og hekken med reservehjulet montert på bakluken, minner lite om en standard Scenic. Hjulopphenget er også endret, og bakhjulsopphenget er helt nytt. Samtidig er bakkeklaringen økt med 6 centimeter.

Under panseret i Scenic RX4 vil det i første rekke kun være mulig å finne en to-liters bensinmotor med 140 hestekrefter og en Common-Rail dieselmotor med 105 hester fra 1,9 liters slagvolum. Bilen har permanent firehjulsdrift, med viskosekobling og anti-spinn.

Kommer til Norge

Den norske importøren av Renault, Volvo Norge AS, bekrefter at Scenic RX4 kommer til Norge. Prismessig skal den konkurrere med Land Rover Freelander, Honda CR-V og Toyota RAV4. Det betyr at RX4 prismessig vil havne et sted mellom 270.000 og 300.000 kroner når den introduseres i mars år 2000.

Spennende Avantime

Om Scenic RX4 er individuell og praktisk, er Avantime en nytelse. Designet er lekkert og bilen skal representere det ypperste fra Renault hva gjelder luksus og sportslighet. Derfor er det ikke vanskelig å tenke seg til at utstyrsnivået blir høyt. Avantime er en fireseters coupe, og det er lagt vekt på at baksetepassasjerene så vel som personene foran i bilen skal reise komfortabelt. Plass skal det også være nok av i Avantime, for eksempel rommer bagasjerommet 540 liter.

Under panseret finner man en nyutviklet tre-liters V6 motor med 210 hestekrefter og et dreiemoment på 290 Nm. Kraften overføres til forhjulene via en manuell seks trinns gearkasse. Avantime blir tilgjengelig for salg i løpet av første halvår 2000, men det er foreløpig uvisst om vi får se bilen i Norge.